[Cross Media Man] Hans Nijenhuis: Weet je nog, vroeger, dat je artikelen online zette en dan verwachtte dat het verder vanzelf ging?
25-03-2019 16:49:00 Door: Katja Brokke | Hits: 6128 | Tags:

Hans Nijenhuis is hoofdredacteur van het AD en de centrale redactie van ADR Nieuwsmedia, beide onderdeel van de Persgroep. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia.

Wat betekent de Persgroep voor jou?

De Persgroep is vooral de uitgever die het mogelijk maakt mijn ideeën over journalistiek vorm te geven. Of mijn ideeën... ónze ideeën. Want bij de Persgroep doe je niks alleen. Iedereen werkt vanuit zijn of haar specialisme aan hetzelfde: ons publiek informeren, vermaken en helpen. Vind je dit een promopraatje? Ok, concreet dan: toen we bij AD serieus video wilden gaan brengen schonk Erik Roddenhof, de CEO van De Persgroep, ons MyChannels, een videoproductiebedrijf dat ons heeft geholpen in korte tijd grote stappen te zetten. Toen we een manier zochten om onze verhalen, én onze video's én de bijdragen van onze partners beter tot hun recht te laten komen op dat kleine schermpje van de smartphone, kwam Christian van Thillo met de kubusapp. Kijk, daar heb je als hoofdredacteur wat aan.

Wat zijn jouw activiteiten bij de Persgroep?

Als hoofdredacteur van de centrale redactie van AD en de daarmee samenwerkende regionale titels ben ik met mijn collega's verantwoordelijk voor alle journalistiek die niet regionaal is. Journalistiek is niet twee meningen tegenover elkaar zetten hè. Journalistiek is voor je publiek uitzoeken hoe het zit. Wij geloven dat je sterker in het leven staat als je voelt dat er iemand is die jou begrijpt en bijstaat. Dus proberen wij ons publiek te helpen het nieuws en de wereld beter te begrijpen. We maken het daarbij zo eenvoudig mogelijk, maar niet eenvoudiger dan het is. En ik probeer ervoor te zorgen dat we dit doen op een manier die bij elke individuele gebruiker past.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Schrap dat woordje cross maar. Alle media zijn nu crossmedia. Je hoeft geen visionair te zijn om te zien hoe het mediagebruik verandert. Zo hoor je mensen steeds vaker zeggen: heb je dit gezien? In plaats van: heb je dit gelezen? Intussen moeten we niet vergeten dat nog heel veel mensen graag gewoon voor een krant betalen. Snap ik, ik hou er ook van dat een redactie eens in de 24 uur de wereld voor me stilzet. Al lees ik 'm dan op mijn iPad. We proberen ál ons publiek, dus ook de krantenlezers, mee te laten genieten van de mogelijkheden die de techniek biedt. Want als je behalve kunt lezen over Max Verstappen ook zijn inhaalmanoeuvres kunt zíen, dat is toch geweldig? Lionel Messi, ook zo'n sportman die je moet zíen om het te geloven. Wel, kijk Max en Messi bij ons, gewoon op je telefoon, je laptop of je computer. Dankzij onze samenwerking met Ziggo hebben wij de samenvattingen. Ik zeg altijd maar: we waren een krant, we werden een krant met een website, en we worden een krant met een website en een digitale zender.

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

Voorspellen is alleen achteraf makkelijk. Ik maak niet zo van die toekomstscenario's, want terwijl jij je plan schrijft voor het één, ontwikkelt zich ineens het ander. Ik geloof in flexibiliteit: je ogen open houden, soepel je publiek volgen, het zo goed mogelijk bedienen en veel uitproberen. En dan natuurlijk wel killen wat niet werkt hè, dat is vaak het moeilijkste. En ik geloof in journalistiek. Klinkt gedragen? Wie anders dan een regionale journalist vertelt je wat er in je buurt gebeurt? Betaald parkeren, bomenkap, het heeft soms meer invloed op je leven dan Donald Trump. Dankzij de kubusapp krijgen wij die journalistiek nu precies bij de mensen voor wie die relevant is. Telt meer dan welk scenario ook. Ik kan je wel zeggen wat wij de komende jaren willen bereiken. Simpel: dat iedereen voelt: als er wat gebeurt is ga je naar AD, want die hebben het altijd het eerste en zijn betrouwbaar. En als er niks gebeurt, ga je naar AD, want daar is altijd wat te doen.

Wat is de rol en het belang van data in jullie crossmediale strategie?

Die is groot. Weet je nog, vroeger, dat je artikelen op je website zette en dan verwachtte dat ze vanzelf wel het publiek bereikten? Dat is net zoiets als je kranten drukken en in stapels naast het station leggen en dan verwachten dat ze bij de mensen thuis komen. Voor de distributie van kranten hebben we duizenden medewerkers, voor distributie online hadden we als redactie niemand. Nou, nu dus wel, een hele club. We leren veel van deze nieuwe collega's. Om maar iets simpels te noemen: als onze bezoekers in de ochtend vooral veel korte verhalen lezen, en in de avond juist langer op de site blijven voor uitgebreidere stukken, waarom zetten we dan 's morgens de langste verhalen online? We testen verschillende koppen bij hetzelfde artikel, om te kijken bij welke kop de meeste mensen het stuk uitlezen. We meten welke verhalen voor de hoogste conversie zorgen, dus dat mensen bij lezing van dat stuk besluiten een abonnement te nemen. We pikken de video's eruit die misschien niet door zo heel veel mensen worden bekeken, maar wel heel lang. Mensen denken soms dat het ons gaat om de grootste hoeveelheid kliks. Het gaat om de meest waardevolle kliks.

Op welke crossmediale case of crossmediaal product van de Persgroep ben jij trots?

Wat zal ik kiezen, de kubusapp, waarin we vier apps in één hebben en onze journalistiek en de bijdragen van onze partners echt gezicht krijgen? Of toch maar live video? We zijn eind 2018 begonnen met de Ochtend Show to go, die je tussen half acht en half tien live kunt kijken, maar waaruit de clipjes de hele dag nog bezoek trekken. Het is een prettige manier om de ochtend te beginnen, terwijl je intussen je brood smeert of je tanden poetst. Het leert ons ook live video te maken, we doen het steeds vaker: bij de stille tocht in Utrecht bijvoorbeeld en laatst bij wijze van experiment streamden we zelfs live een hele wedstrijd van jong Oranje. Eerder in 2018 brachten we Studio Korea, een doorlopend sportprogramma vanaf de Olympische Spelen. Dankzij onze samenwerking met Eurosport hadden we ook de wedstrijdbeelden, wel zo lekker. En onze partners Samsung, Toyota en Campina brachten branded content die er perfect op aansloot: rake filmpjes over de training van de shorttrackers bijvoorbeeld.

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmediale wapenfeit van 2018?

Nou, volgens mij moeten mensen met macht vooral mensen met kwaliteit de ruimte geven en verder niet te veel in de weg lopen. Ik probeer een klimaat te scheppen waarin we risico's durven nemen en waarbij op je bek gaan geen doodsmak is. Niet genoeg? Ok, ik let vooral op de journalistieke kwaliteit en ben er trots op dat we in 2018 ook een nieuwe zaterdagbijlage zijn begonnen. Print inderdaad, maar raad eens: een aantal van die verhalen doet het online ook heel goed. Want tussen alle vernieuwing en vernieling is er één ding hetzelfde gebleven: goede journalistiek loont.

www.persgroep.nl
www.ad.nl
www.ad.nl/regio

Lees ook:
- [Cross Media Man] Pier Baarsma: We hebben Dan Brown ingezet als influencer
- [Cross Media Man] Peter de Mönnink: Ik geloof in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data
[Cross Media Vrouw] Hendrikje Crebolder: Het Rijksmuseum is aanwezig op abri's, maar ook op Zwarte Cross 
[Cross Media Man] Arthur Herpel: De tijd dat je met een enkel mediumtype een complete doelgroep activeert, ligt achter ons
[Cross Media Man] Justus Verkerk: De crossmediaconcepten van FCCE hebben het doel om meer data te verkrijgen
[Cross Media Man] Lauren van der Heijden: De Persgroep is getransformeerd van millimeter-verkoper tot adviseur 

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de Cross Media Awards op 24 april

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door:

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie