[Interview] Arnoud van der Valk: Een bericht van een influencer is net zo waardevol als een artikel in een toonaangevend magazine
06-05-2019 09:35:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 4493 | Tags:

Media Info Groep groeide uit van een knipseldienst tot een innovatieve onderneming die vrijwel alle Nederlandse media monitort voor klanten en zelfs bedrijfslogo’s automatisch kan herkennen op bewegende beelden. We spreken met Arnoud van der Valk, Commercial Director bij de Media Info Groep.

Wat is Media Info Groep voor bedrijf?

Media Info Groep is de oudste media monitoring-partij van Nederland. Veel mensen kennen ons nog als Knipsel Info Service, van de knipselkrant. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een vooruitstrevend media monitoring- en media intelligence-bedrijf en we monitoren we naast printmedia ook web, RTV en social media. Onze specialisten ondersteunen pr- en communicatieprofessionals bij het hele publiciteitstraject. Van het verzenden van het persbericht naar de juiste journalisten en influencers tot aan het analyseren van gegenereerde media-aandacht. Daarnaast helpen we onze klanten bij het verkrijgen van inzichten uit deze resultaten, bijvoorbeeld door middel van uitgebreide analyses en diverse benchmarks.

Wat kunnen jullie dat andere partijen in media monitoring niet kunnen?

Wij maken het verschil doordat onze mensen nog altijd een belangrijke rol spelen in het selecteren van de berichtgeving. Uiteindelijk belandt er geen krantenknipsel, webartikel, RTV-fragment of tweet in het dashboard van onze klanten zonder dat een van onze redacteuren ernaar heeft gekeken. Natuurlijk is ook bij ons het grootste gedeelte van het proces geautomatiseerd, maar de menselijke slag maakt het mogelijk om aan zelfs de meeste complexe zoekvraag te voldoen. Daarnaast onderscheiden we ons doordat we heel volledig zijn in de bronnen die we monitoren. Wij monitoren nagenoeg alle printmedia, alle belangrijke televisie- en radioprogramma’s, meer dan honderdduizend Nederlandse websites en we leveren alles aan de klant in de originele opmaak.

Wie zijn jullie klanten?

Onze klantengroep is zeer divers en bestaat uit meer dan vijftiendhonderd organisaties, variërend van pr-bureaus, grote financiële dienstverleners en retailers tot aan musea en ngo’s. Het interessante hierbij is dat de vraagstukken zeer uiteenlopen. De een wil realtime inzicht in de artikelen die over zijn organisatie zijn verschenen, de ander heeft behoefte aan een uitgebreide benchmarkrapportage of laat zijn volledige contentmarketinginspanningen door ons monitoren en analyseren.’

Digitalisering heeft het medialandschap totaal veranderd. Wat heeft digitalisering voor jullie operatie betekend?

De digitalisering van het medialandschap heeft onze operatie aanzienlijk complexer gemaakt, maar biedt ons ook veel nieuwe mogelijkheden. Waar voorheen alleen de berichtgeving in kranten en tijdschriften van belang was, zijn er door het digitaliseren en de fragmentatie van het medialandschap veel interessante mediakanalen bijgekomen. Een bericht van een influencer op een beautyblog, Instagram-account of YouTube-kanaal is tegenwoordig net zo waardevol als een artikel in een toonaangevend magazine. Onze klanten spelen daar met hun communicatie op in. Zie er maar eens het overzicht te houden van in welke krant of magazine, radio of tv-programma of op welke blog of social wat over hen is gepubliceerd. Wij monitoren al deze mediakanalen, selecteren de relevante berichten en presenteren deze in hun eigen online dashboard.

Wat doen jullie op gebied van logodetectie?

Met een van onze partners hebben we een techniek ontwikkeld die door middel van deep learning-algoritmes bedrijfslogo’s in alle denkbare situaties kan herkennen op bewegend beeld. Dit kunnen tv-programma’s, maar ook bijvoorbeeld YouTube-filmpjes zijn. Door middel van deze techniek geven we onze klanten inzicht in de mate van impact van hun merk of logo op een sponsorcampagne. Wij rapporten wanneer, waar en hoelang het logo in beeld is geweest, geven de mediawaarde en voorzien het van een logo visibility-score. Daarnaast leveren we het beeldmateriaal inclusief de momenten waarop logodetectie heeft plaatsgevonden. Desgewenst vullen we de rapportage aan met de zichtbaarheid in andere media, waardoor de klant een compleet beeld van de merk- of logo-aanwezigheid binnen de campagne krijgt.

Een  van jullie nieuwe diensten is influencer monitoring. Vertel daar eens wat meer over?

Het aantal samenwerkingen tussen merken en social influencers neemt nog altijd sterk toe. Veel van onze klanten organiseren productlanceringen en persevents waarvoor ze de voor hen belangrijkste influencers uitnodigen. Maar maken deze influencers vervolgens ook melding van het desbetreffende product op hun Instagram-account? Het bijhouden hiervan is een behoorlijke klus. Zeker wanneer het gaat om Instagram Stories, die maar 24 uur beschikbaar zijn. Met influencer monitoring nemen wij dit deel uit handen. Wij houden de accounts van al hun influencers in de gaten en rapporteren de resultaten in een dynamisch dashboard met hierin de geanimeerde Stories, mediawaarde, engagementcijfers en alle andere relevante data over het evenement.

Hoe zie jij mediamonitoring de komende jaren ontwikkelen?

Door de fragmentatie van het medialandschap, de toename van de totale berichtgeving en het steeds vluchtiger worden van het nieuws, zal media monitoring de komende jaren alleen maar belangrijker worden voor organisaties. Aan de ene kant om meteen te kunnen acteren op bepaalde berichtgeving, aan de andere kant om de grote lijnen in de totale berichtgeving te ontdekken. Wat zie ik veranderen in de berichtgeving in de media naar aanleiding van mijn communicatie- en marketingcampagne? Leveren deze inspanningen het gewenste resultaat? Met name de achterliggende data van de totale berichtgeving worden in de toekomst steeds belangrijker. Realtime data die mede met behulp van AI en machine learning zullen worden verrijkt. Ook de mens zal de komende jaren een leidende rol in het proces blijven spelen, bijvoorbeeld bij het toekennen van sentiment aan een artikel. Dit is iets wat de computer nog altijd niet goed kan. Woorden kunnen meerdere betekenissen hebben en ook sarcasme is door computers nagenoeg niet te herkennen. Voor media monitoring zullen in de toekomst intelligence en insights steeds belangrijker worden. Het wordt onze rol om klanten dé insights van het nieuws te geven. Wat is het verhaal achter het nieuws, wie spelen een rol, wat zijn voor jou de belangrijkste media, journalisten en influencers. Belangrijke data voor het bepalen van je communicatiestrategie. Al met al zijn dit mooie uitdagingen. We kijken ernaar uit wat al deze nieuwe ontwikkelingen ons gaan brengen.

www.mediainfogroep.nl

 

Dit interview is eerder gepubliceerd in het Cross Media Jaarboek 2019. 

Het overzicht van de winnaars van de Cross Media Awards 2019 staat hier

www.crossmediacongres.nl
www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie