[Interview] Bo Wijnakker: NU.nl werkt aan nieuws op maat
01-04-2019 10:12:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 5725 | Tags:

Tijdens de World AI Summit won het team van NU.nl de hackathon met hun pitch voor breaking nieuws op maat. Nederlands Medianieuws was benieuwd hoe NU.nl terugkijkt op het event. We spreken met Bo Wijnakker, product owner en deelnemer aan de hackathon namens de nieuwssite.

Hoi Bo! Je bent product owner bij NU.nl. Wat houdt dat in?

Als één van de product owners bij NU.nl ben ik verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van de apps. Aan de hand van gebruiksfeedback, gebruikersonderzoeken, ideeën in de organisatie en ontwikkelingen in de markt is het mijn taak om de apps continu te verbeteren en de kwaliteit te bewaken.

Kun je meer vertellen over de hackaton?

De DDMA-commissie AI nodigde ons uit voor een hackathon waarbij marketeers, developers en data-experts in één team aan een AI-gedreven oplossing werken. De hackathon was een tweedaags evenement waarbij NU.nl tegen onder meer Bol.com, Etos, ING, Rabobank, TMG en NS streed. De opdracht was om aan een innovatief en intelligent concept te werken. Aan het eind van de hackathon pitchte elk team zijn idee. Wij en Rabobank werden vervolgens uitgenodigd om tijdens de World AI Summit onze case te presenteren aan het grote publiek. Op dat podium kwamen wij als winnaar uit de bus.

Jullie wonnen met breaking nieuws op maat. Leg eens uit?

We hebben een case die echt een probleem voor de gebruiker oplost en waar velen zich in kunnen herkennen. Iedereen ontvangt weleens pushberichten waarin hij of zij niet geïnteresseerd is. Hier ontvangen wij ook weleens opmerkingen over van gebruikers. Toch wil je het belangrijkste nieuws dat voor jou relevant is niet missen.

Tegelijkertijd geloven we er niet in dat gebruikers continu zelf gaan aangeven over welke onderwerpen zij wel of niet een pushbericht willen ontvangen. Daarom kwamen we met het concept om op basis van onder andere leesgedrag door middel van algoritmes te berekenen voor welke gebruikers een artikel zo relevant is dat we hen een pushbericht moeten sturen. Uiteindelijk bepaalt de redactie nog altijd of een artikel zo belangrijk is dat het in aanmerking komt voor een pushbericht, maar vervolgens is het aan de AI om te bepalen welke groep gebruikers dit bericht ontvangt. 

De lat om breaking nieuws als pushbericht te versturen ligt bij NU.nl erg hoog, we besluiten niet zomaar om een bericht te versturen naar 1,4 miljoen mensen. We blijven zeer groot nieuws nog altijd naar al onze gebruikers sturen, omdat nieuws soms zo belangrijk is dat iedereen het moet weten. En met deze nieuwe methode kunnen we gebruikers ook vaker nieuws geven dat zij willen weten, zonder dat zij ineens veel meer pushberichten ontvangen.

Op welke manier werd het prille idee uitgewerkt tot concreet productidee?

Ons team tijdens de hackathon bestond uit een backend developer, data scientist, iOS-developer en een product owner. We hebben eerst het concept met elkaar afgestemd en kort gepitcht aan de aanwezigen. Toen we merkten dat het probleem dat we wilden oplossen herkenbaar was voor iedereen en onze oplossing aansloeg, hebben we bepaald wat haalbaar was om op te leveren na twee dagen. Hierin wilden we alle disciplines meenemen: we zijn aan de slag gegaan met het algoritme, het doorsturen van de data naar de app, de gebruikerservaring en met de presentatie. Hierin hebben we veel samengewerkt en merkten we hoe prettig het is om multidisciplinair te werken. Uiteindelijk konden we het volledige idee door middel van een werkende demo presenteren waardoor het met nog meer enthousiasme werd ontvangen. 

Er wordt veel gesproken over de bubbel waar mensen in zouden zitten. Dit idee werkt daaraan mee en algoritmes zijn daarvoor het perfecte instrument. Welke verantwoordelijkheid hebben nieuwsmedia als NU.nl daarin?

Ook voor ons is dit een belangrijk thema, wij willen hierin onze verantwoordelijkheid nemen. We zijn ons ervan bewust dat er filterbubbels gecreëerd kunnen worden met zulke algoritmes. We zullen daarom altijd een balans zoeken in hetgeen een gebruiker moet weten (dat wat de redactie vindt dat iedereen moet weten) en hetgeen een gebruiker zelf wil weten (zijn of haar persoonlijke interesses). Die balans blijf je ook altijd terugzien op onze voorpagina, die in tegenstelling tot Google Nieuws of je Facebook-tijdlijn nooit volledig afgestemd zal zijn op jouw eigen interesses. En daarom zal bij ons ook altijd de mogelijkheid blijven bestaan om een belangrijk artikel naar alle gebruikers te versturen. Personalisatie is voor NU.nl een belangrijk thema om relevanter te worden voor gebruikers, maar tegelijkertijd zal NU.nl altijd de plek blijven waar je nieuws vindt dat je moet en wilt weten.

Waren er nog andere ideeën die het niet hebben gehaald, maar waar jullie op andere manieren nog mee bezig zijn?

Dankzij de hackathon zijn we bewust geworden van het feit dat het van essentieel belang is om multidisciplinair samen te werken als het gaat om AI. Er zijn zeker meerdere gebruikersfeatures die we willen versterken met AI én we hebben verschillende AI-cases op de roadmap die het werk van de redacteuren makkelijker, leuker en sneller kunnen maken. Eén van de eerste ideeën waar we straks mee aan de slag gaan, is het verbeteren van de voorpagina. Die blijft grotendeels voor iedereen hetzelfde, maar we voegen wel een artikellijst toe waarin je nieuws vindt dat is afgestemd op jouw interesses. Die selectie wordt automatisch beter naarmate je NU.nl meer gebruikt, net als bijvoorbeeld Discover Weekly van Spotify. Zelf hoeft de gebruiker daar niets voor te doen. Zo vind je straks in Algemeen het nieuws dat je moet weten en in deze lijst het nieuws dat je wil weten.

Wat is er na de finale allemaal gebeurd?

Na de finale is er een multidisciplinair team opgezet waarin net zoals bij de hackathon developers en data scientists intensief samenwerken. We hebben ‘onder water techniek’ in de app gebouwd waarmee we het algoritme slimmer kunnen maken. Momenteel leggen we de laatste handen aan het algoritme en we verwachten begin april live te kunnen gaan met deze feature. In de tussentijd zijn er al ontelbare voorbeelden langsgekomen waarbij de redactie breaking nieuws op maat had willen inzetten, omdat onderwerpen net niet breaking genoeg waren voor iedereen, maar wel voor bepaalde doelgroepen.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws vind je altijd als eerste op NU.nl.

www.nu.nl
www.sanoma.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie