[Interview] Freek Staps: Het ANP is betrouwbaar, betrouwbaar, betrouwbaar
20-12-2019 15:41:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3665 | Tags:

Freek Staps is sinds september 2019 hoofdredacteur van persbureau ANP, leverancier van nieuws, foto’s, video’s en radiobulletins aan uiteenlopende (media)klanten. "Het is misschien wel de mooiste baan van de Nederlandse journalistiek."

Wat waren jouw overwegingen om bij het ANP te gaan werken?

In het ANP van vandaag komen twee zaken samen: een rijk verleden en een innovatieve toekomst. We zijn al bijna 85 jaar betrouwbaar, betrouwbaar en nog eens betrouwbaar en we bedienen daar zo goed als de gehele Nederlandse journalistiek mee. Dat doen we met persalarmen, met 250 berichten per dag, met zestig radiobulletins per dag, met vijftienhonderd foto's en een eigen agenda. Het ANP is de grondstof van de Nederlandse journalistieke redactie. Eervol om dat te mogen doen. Tegelijkertijd verandert het medialandschap, veranderen de behoeftes van nieuwsconsumenten en veranderen wij dus mee. We zetten data in om te begrijpen waar onze berichtgeving ingezet wordt en we innoveren samen met onze buitenlandse collega's. We zijn bezig met een voortdurende aanpassing. De combinatie van die twee zaken – de basis en de innovatie – maakt dat dit misschien wel de mooiste baan van de Nederlandse journalistiek is. Welke nieuwsjunkie zegt daar nee tegen?

Kun je de journalistieke dynamiek bij het ANP schetsen?

Ik kijk met heel veel respect naar de mensen die deze nieuwsmachine gaande houden. Een krant gaat naar de drukker, een tv-programma of een radioshow heeft een uitzending, een nieuwssite heeft vaak ook een aantal deadlines, het ANP gaat altijd door. Het nieuws bepaalt ons ritme. Dat is de basis. Daarbovenop werken we natuurlijk aan onze diensten. We breiden het aantal nieuwsfeeds dat we hebben uit – een Brexitfeed, een automotive feed over autonieuws, een feed over duurzaamheid – allemaal omdat onze afnemers daarom vragen. Ook bieden we graphics en nieuws gebaseerd op data, want veel redacties willen dat wel aan hun lezers of kijkers bieden, maar krijgen dat zelf niet georganiseerd. Dan helpen wij graag mee en zetten we ons schaalvoordeel in.

Wat betekent de overname door Talpa Network voor de operatie van het ANP?

Voor de redactionele kant? Niet zoveel. Natuurlijk hopen we dat er nog meer Talpa-redacties zijn die onze klant willen worden, net zoals we hopen dat andere mediabedrijven ook meer van ons willen afnemen. Maar Talpa-redacties krijgen dezelfde behandeling als een krantenredactie of een nieuwssite. We begrijpen dat sommige redacties even achter hun oren moesten krabben toen de overname twee jaar geleden bekend werd. Gelukkig ebt dat weg, omdat iedereen helder heeft dat het vrij simpel is: ons model is dat al onze klanten ons even lief zijn, niemand heeft voorrang en de feed aan nieuwsberichten ziet er voor iedereen hetzelfde uit.

ANP kocht zelf weer fotobureau Hollandse Hoogte. Hoe belangrijk zijn fotografie en video voor het ANP?

Fotografie is een van de belangrijkste pijlers van het ANP, we zijn veruit de grootste leverancier van beeld aan redacties in Nederland. Het aanbod is enorm met meer dan honderd miljoen foto's en we hebben dan ook de hele dag door contact met fotoredacties. Tegelijkertijd denken we na over hoe we ze nog beter kunnen bedienen.

Journalistieke budgetten staan onder druk, maar de nieuwsmedia moeten toch worden gevuld met goede content. Speelt dat het ANP in de kaart?

Dat is precies zoals ik het zie. Het is vervelend te constateren, en het gaat mij als oud-krantenman ook echt aan het hart, maar veel media moeten zichzelf heruitvinden. Dat is nu al een decennium aan de gang en niets wijst erop dat dit ophoudt. Redacties merken dat. Ze worden kleiner of in ieder geval anders van opzet. Redacteuren worden ingezet op datgene waarin een krant, een nieuwssite of een tv-programma onderscheidend is: met reportages, met primeurs, met duiding en achtergronden, met reconstructies, met bijzondere interviews. Dus: dat harde generieke nieuws koop je in, en omdat je dat allemaal samendoet, is het nog een stuk goedkoper ook. We hebben daar in Nederland een mooie plek voor, waar we trots op zijn en waar we allemaal op vertrouwen: het ANP. 

Is het ANP klaar voor 2020 en de jaren daarna?

Voor 2020 en voor de jaren daarna wil ik heel graag van onze afnemers horen wat ze van ons wensen. Daarom maak ik nu ook een tour langs redacties en dan gaat het niet om contractonderhandelingen, maar alleen om onze diensten. Zijn onze artikelen behulpzaam? Moeten ze langer? Korter? Kiezen we de juiste nieuwsontwikkelingen? Zeg het maar, we helpen graag.

www.anp.nl
www.talpanetwork.com

Dit interview verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine voor DeMedia100 2020.

 

 

 

 

 

 

 

DeMedia100 wordt gesponsord door

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie