[Interview] Han-Menno Depeweg: NRC durft keuzes te maken, ook als ze geld kosten
15-07-2019 12:26:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 7475 | Tags:

Als Head of Digital bij NRC heeft Han-Menno Depeweg de digitale ontwikkelingen van de krant mede vormgegeven. We spreken hem over online journalistiek en de kansen die digitalisering biedt.

Hallo Han-Menno, je bent nu bijna tien jaar Head of Digital bij NRC. Dat moet een interessante reis zijn geweest.

Werken bij NRC is zeker niet saai. We zijn voortdurend bezig om onze unieke journalistiek te laten reizen: we willen zoveel mogelijk lezers zo lang mogelijk boeien en aan ons binden. Op papier, digitaal, maar ook via bijvoorbeeld onze podcasts. De digitalisering zien wij niet als een bedreiging, maar als een ultieme kans. Het is inmiddels zo’n vijf jaar geleden dat we daar direct op inspeelden door het lanceren van NRC Q: een nieuwssite voor ambitieuze, jonge lezers met interesse voor het bedrijfsleven, tech en carrière. Deze exercitie heeft geleid tot wat nrc.nl vandaag de dag is. En daarin blijven we dagelijks leren en optimaliseren.

Hoe onderscheidt NRC zich op digitaal gebied van andere nieuwsmedia in Nederland?

Ik denk vooral in wendbaarheid en snelheid. We hebben een ontwikkelteam dat in nauw contact staat met de hoofdredactie. Als we vandaag iets bedenken, dan staat dat morgen live. NRC is een bedrijf dat korte lijnen kent. Zo hebben we inmiddels al weer twee jaar geleden onze gehele redactie heringericht: online redacteuren bestaan bij ons niet meer, iedere redacteur schrijft voor onze ochtendkrant, onze middagkrant én voor de site. Deze manier van werken levert de beste NRC-journalistiek op onze platforms. Dus ook online. En ja, daar vragen we geld voor. We waren de eerste in Nederland die een betaalmuur introduceerden. Bovendien kozen we er als eerste voor om een online advertentie-view pas in rekening te brengen, wanneer deze daadwerkelijk in het zicht van de lezer is geweest. We durven keuzes te maken. Zelfs als die keuzes ons in eerste instantie geld kosten. Als het de klantbeleving verbetert en we dus in staat zijn onze lezers nóg langer aan ons te binden dan het huidige gemiddelde van 12,6 jaar, dan doen we dat. Een mooi voorbeeld hiervan is onze vakantieservice: doorgaans betaal je administratiekosten voor het stopzetten van bezorging van de krant tijdens je vakantie. Wij bieden deze service gratis aan. En we restitueren het geld van de gemiste dagen.

NRC heeft op de website al een aantal jaar een betaalmuur. Hoe heeft dat uitgepakt?

Heel goed. De betaalmuur is in feite een verkoopkanaal geworden. Door onze content betaald aan te bieden, hebben we juist veel extra abonnees weten te werven. Wij zijn iedere dag bezig met het maken van unieke kwaliteitsjournalistiek. En dat komt nu eenmaal niet gratis. Dus geven we dat ook niet gratis weg. Dat doen op papier niet, dus ook digitaal niet.

Wat is het belang van de NRC-app?

De app biedt toegang tot de digitale replica van de papieren krant én tot de feed met alle artikelen die dagelijks door de redactie van NRC worden gemaakt. We geloven in één app, die een ultieme gebruikerservaring moet nastreven: je kunt dus zowel de bundel lezen (de krant) als losse artikelen. En daarin kun je onderwerpen volgen waarin je buitengewoon geïnteresseerd bent. De redactie heeft 129 volgonderwerpen aangemerkt. Deze onderwerpen variëren van Brexit tot aan Afrika. Of de culinaire recensies. Door het aanvinken van deze interessegebieden ontvang je als lezer ál de artikelen die specifiek over dat onderwerp gaan. 

Wat verwachten jonge abonnees van NRC?

Als het om inhoud gaat, is er geen onderscheid te maken tussen de jonge of de wat oudere lezer. De NRC-abonnee is iemand die niet gaat voor het snelle citaat, maar iemand die het naadje van de kous wil weten. Die bereid is zich te verdiepen en daar ook moeite voor doet. Die niet alleen bijgepraat wil worden over wát, maar ook waaróm zaken gebeuren. Die ook wil lezen over vragen die níet worden gesteld. De grote gemene deler binnen onze doelgroep is de hoogopgeleide lezer, die zich wil blijven verdiepen en ook wil blijven ontwikkelen. Weliswaar is er dus geen onderscheid te maken op inhoud als het gaat om verwachtingspatroon, wél in vorm. We zien dat onze podcasts veelvuldig beluisterd worden door jongeren tussen de 22 en de 27 jaar. Vandaar dat wij – naast tekst en video – veel investeren in audio.

Wat is de relatie tussen digital en kwaliteitsjournalistiek?

Die is er niet. Net zo min als die er is tussen kwaliteitsjournalistiek en papier. De drager doet er niet toe, het gaat om de inhoud. Wij doen aan kwaliteitsjournalistiek en dat komt in vele vormen. Of dat nu een tekst met fotografie is, een video of onze dagelijkse podcast NRC Vandaag. De drager mag verschillen, de wijze waarop wij tot onze journalistiek komen niet.

Wat gaat er de komende jaren op digitaal gebied bij NRC gebeuren?

Meerdere jaren vooruit kijken op digitaal vlak is geen gemakkelijke opgave. Wel weten we zeker dat de digitalisering door zal gaan. Wat ook zeker is, is dat wij onderscheidend moeten zijn én blijven op inhoud. Het begint allemaal met de inhoud. En dus is het aan ons om de consument ervan te overtuigen dat wij de beste content hebben.

Wat is het laatste nieuws?

Dat we enorm blij en trots zijn met hoe – en ook hoe snel – de lancering is verlopen van onze dagelijkse NRC Vandaag-podcast. Binnen een paar maanden lukte het de magische grens van meer dan 100.000 downloads per week te bereiken en de groei is nog niet afgezwakt. Daarmee behoren we nu al tot een van de best beluisterde nieuws-podcasts van Nederland. En hoe mooi dat onze Lamyae Aharouay is onderscheiden met een Dutch Podcast Award voor beste podcast-host!

www.nrc.nl
www.mediahuis.be

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie