[Interview] Marc Reineman: Het bereik in Noord-Nederland ligt via NDC vele malen hoger dan via landelijke media
23-01-2020 15:03:00 Door: Katja Brokke | Hits: 2707 | Tags:

Marc Reineman begon in 2018 als salesdirecteur bij NDC mediagroep. In dat jaar voerde het mediabedrijf versneld de strategie uit om volwaardig mee te komen met mediamarketing. Wij spreken hem over de afgelopen jaren, regionale media en het bereik.

Wat maakt NDC tot het bedrijf dat het is?

Onze doelstellingen zijn hoog: binnen onze lokale en regionale merken staan we altijd voor het brengen van een groot aantal unieke verhalen die de desbetreffende gemeenschap raken. We leggen de nadruk op het verbinden van de samenleving in Noord-Nederland. Daarmee ligt intern en extern ook een sterke nadruk op het verbinden van onze distributiekanalen, om daarmee een zo hoog mogelijke contactfrequentie met die noorderling te genereren. Onze mediamiddelen zijn beschikbaar voor de (ondernemende) noorderling. Hierdoor kan bijvoorbeeld het mkb – de grootste groep ondernemers in het noorden – crossmediaal campagnes plannen op lokaal niveau. De boodschap wordt afgestemd op hedendaagse mediaconsumptie van de consument: op meerdere kanalen en door verschillende advertentieproducten. Zo is een doorgaans kostbare videoproductie tegen een toegankelijk tarief beschikbaar.

Jullie zijn de grootste speler in Noord-Nederland. Wat zijn de laatste cijfers?

In de drie noordelijke provincies Groningen, Drenthe en Friesland, de kop van Overijssel en de Noordoostpolder hebben we met onze mediaproducten een dekkingsgraad van 87 procent. In die regio wonen zo’n twee miljoen mensen. Daarnaast organiseren we regelmatig regionale events met een grote activatiekracht. Zo stond oktober 2019 in het teken van ons tweedaagse inspiratie-event Trendship, over groei en innovatie. Op de eerste dag brachten we ruim zeshonderd decision makers bij elkaar voor een diner, waarbij de gangen afgewisseld werden met inspirerende talks van ondernemers als Michiel Muller van Picnic en Marco Aarnink van Print.com. Op dag twee lieten 1500 mbo-, hbo- en wo-studenten én 1200 professionals zich inspireren rondom dezelfde thema’s. Daarnaast organiseert NDC mediagroep bijvoorbeeld de beurs Wonen&Co, die een kleine 50.000 bezoekers trekt en in 2020 verlengd wordt met een tuinbeurs.

Worden regionale media onderschat?

Nee, ik denk niet dat de kracht van regionale media onderschat wordt. Je ziet echter wel vaak dat gebenchmarkt wordt met landelijke (media)merken, hoewel zij op nationale schaal natuurlijk veel grotere bereikcijfers weten te realiseren. Wat men vaak niet weet, is dat het bereik in Noord-Nederland via de kanalen van NDC mediagroep vele malen hoger ligt. Bovendien kunnen waarden als interactie en betrokkenheid met een merk door lokale binding vaak leiden tot gewenste actie of reactie. Voor veel campagnes is een combinatie van zowel landelijke als regionale middelen en uitingen een goede strategie. Daarmee breng je gelaagdheid aan in de campagne. Je speelt natuurlijk via regionale merken in op de geografische of cultureel gebonden kenmerken van je doelgroep in het aangesproken gebied. En die doelgroepen in het noorden kennen wij erg goed.

Wat zijn de voornaamste zaken waarin jullie investeren?

NDC mediagroep investeert met name in het creëren van een massa. Dat doen we op onze strategische contentpijlers, gebaseerd op de essentiële benodigdheden voor de noordelijke samenleving. Onze pijlers zijn veelal gevormd op basis van de economische agenda’s in Noord-Nederland. Een goed voorbeeld is het duurzaamheidsbeleid, met de bijbehorende doelstellingen. Op basis van dat beleid maken wij een sterke contentkalender die de noorderling optimaal van informatie voorziet en bestaat uit een goede mix van mediatypes, kanalen en activaties. Omdat we onze kwalitatieve en sterke journalistieke verhalen een zo groot mogelijke reikwijdte willen geven, investeren we verder in onze digitale infrastructuur. Bovendien koppelen we onze sterke printtitels aan events die voor face-to-face interactie met onze merken zorgen.

Hoe zet NDC mediagroep data in?

We zetten data op verschillende manieren in: voor de zakelijke markt, het analyseren ervan en het personaliseren van contentfeeds. Dat doen we door het testen en gebruiken van AI-toepassingen, in samenwerking met innovatieve bedrijven uit de regio. Een mooi voorbeeld is de pilot binnen ons merk Sport Noord. Vijf verschillende contentfeeds worden opnieuw gearrangeerd en gepubliceerd op basis van het gedrag en interesses van de consument, content-indexaties en lerend vermogen (machine learning) door realtime klantfeedback. We brengen natuurlijk ook de meestgebruikte audiences in kaart, zodat klanten via programmatic en direct buy gewenste doelgroepen kunnen bereiken.

Wat bied je jouw zakelijke klanten naast traditionele advertenties, en via welke kanalen?

Door onder andere de integratie van CMCG is het portfolio van NDC mediagroep de afgelopen jaren sterk verbreed. Vanouds bieden we tekst, maar zakelijke klanten kunnen ook bij ons terecht voor contentproductie in events en/of beeld. Bovendien kunnen we zakelijke klanten met ons creatieve collectief tegenwoordig voorzien van strategie en concepting en bieden we marketing performance-oplossingen, waarbij NDC mediagroep mee-investeert met de klant en we allebei op resultaat worden afgerekend.

Wat brengt 2020?

Er zijn enorm veel haakjes waarop we met onze producten kunnen inspringen: een ramvolle sportzomer, 75 jaar bevrijding, tal van al dan niet regionale festivals en culturele evenementen. Bovendien lanceren we een nieuwe front-end-website en app-omgeving voor onze dagbladmerken Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden. Daarmee voorzien we onze lezers en adverteerders van nog veel meer impact dan voorheen mogelijk was.

Dit interview verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine.

 

 

 

 

 

 

 

 

DeMedia100 en MediaBelofte worden gesponsord door

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie