[Interview] Ronald Ockhuysen: Het is een zegen om een Amsterdamse krant te zijn
09-12-2019 16:33:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4129 | Tags:

Twaalf jaar werkt hij bij Het Parool, waarvan bijna vijf jaar als hoofdredacteur. Het was aan Ronald Ockhuysen en zijn team om de krant door moeilijke jaren heen te loodsen. Jaren die gekenmerkt werden door snel dalende verkoop- en abonneecijfers. Met het aanboren van nieuwe media en een nieuwe vormgeving, heeft hij ervoor gezorgd dat Het Parool weer goede cijfers laat zien.

[Foto: Jitske Schols]

Dag Ronald. Welke weg heeft Het Parool de afgelopen tien jaar afgelegd?

Zoals alle kranten was het een lange en hobbelige weg. We zijn van krant met een website naar een multimediaal platform gegaan, dat 24 uur per dag en 7 dagen per week verhalen vertelt op allerlei podia. In ons geval zijn dat in de eerste plaats Amsterdamse verhalen, maar ook binnenlands- en buitenlands nieuws en allerhande stukken op het gebied van kunst, cultuur, eten en uitgaan.

Welke maatregelen heb je getroffen om overeind te blijven?

We hebben de papieren krant en de website breder gemaakt. Ik bedoel: Het Parool is de grootste en de beste als het om Amsterdams nieuws gaat, maar daarnaast presenteren we onze lezers ook alle andere nieuws en achtergronden die ertoe doen. Dat vraagt van onze redactie een ongelooflijke drift. De website en onze sociale kanalen zijn in onze productie op nummer één komen te staan. Alles wat we ontdekken, schrijven en analyseren komt eerst online – voor een belangrijk deel van de verhalen moet natuurlijk wel een digitaal abonnement worden afgesloten.

Hoe reageert de markt op die veranderingen? Wat zijn de laatste cijfers?

(Lachend) We zijn een beetje als de Oost-Europese sporters voor de val van de muur: we verbreken voortdurend onze persoonlijke records. En dat zonder doping! Maar serieus: we zijn van 98.000 unieke bezoekers per dag naar 230.000 unieke bezoekers per dag gegaan en de stijgende lijn zet zich voort. Dat is natuurlijk goed nieuws. We weten dat papieren lezers nogal honkvast zijn; het is mooi om te zien dat we op de digitale podia nu ook een groeiende en enthousiaste lezersschare hebben.

Welke rol speelt de hoofdstad?

In Amsterdam zijn wij journalistiek de baas. Voor minder doen we het niet; met ruim 20 specialisten op de redactie die dag en nacht met de grote Amsterdamse onderwerpen bezig zijn. Van de huizenmarkt en de Stopera tot de groeiende kloof tussen arm en rijk en de opmars van de Engelse taal op straat. Sinds enkele jaren werken we bovendien samen met het AD, Trouw en The New York Times, vooral op het gebied van verhalen uit het buitenland. Zo hebben we online en op papier de identiteit ontwikkeld die bij ons past, die van een nieuwsgierige en leergierige wereldburger.

Omarm je die niche en in hoeverre is dit een pre voor adverteerders?

Het is een zegen om een Amsterdamse krant te zijn. De stad maakt economisch en cultureel een groeispurt door. Die verandering is voor ons een onuitputtelijke journalistieke bron. Voor adverteerders is de boodschap helder: wie in de regio Amsterdam zijn verhaal wil doen, kiest voor Het Parool. Onze lezers, zo blijkt uit onderzoek, staan open voor vernieuwing.

Onlangs werd bekend dat De Echo ermee stopt. Goed nieuws voor Het Parool?

Ik vind het nooit goed nieuws als een krant ermee stopt. Hoe meer journalistiek, hoe beter en dat geldt zeker ook op lokaal niveau.

Tot slot: wat is het laatste nieuws?

Onze redactie ziet eerder mogelijkheden dan obstakels. Zo hebben we op Parool.nl sinds enige tijd een Engelstalige sectie, gericht op de vele expats die de stad rijk is. Het is mooi om te zien dat Het Parool voor deze nieuwkomers een soort kompas is.

www.parool.nl
www.dpgmedia.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie