[Interview] Slaven Mandic: WPK en TMG zijn extreem complementair
01-05-2019 10:27:00 Door: Marianna Beets | Hits: 5011 | Tags:

Slaven Mandic was CEO van Wayne Parker Kent, tot Telegraaf Media Groep alle aandelen van zijn bedrijf overnam. Ook hij maakte de overstap en nu mag hij zichzelf directeur Advertising van TMG noemen. Hoe kijkt hij naar de samenwerking tussen de bedrijven en naar de branche?

Directeur Advertising bij TMG. Wat dacht je toen jouw naam met deze functie in verband werd gebracht?

Met WPK hebben we geïnnoveerd op de advertentiemarkt. We hebben ingezet op een vernieuwing door tech, creatie en media met elkaar te mengen. Dus toen ik gevraagd werd voor deze functie, zag ik het vooral als een bevestiging dat we op de juiste weg waren. Daarnaast vond ik het een groot compliment dat ik het vertrouwen kreeg om wat WPK deed op te schalen naar het vele malen grotere TMG.

We schrijven voorjaar 2019, de telefoon gaat. Het is een adverteerder. Wat wil hij of zij?

De tijd van eindeloze pushmarketing is voorbij. Traditionele dozenschuivers van mediaruimte hebben geen recht van bestaan meer. De adverteerder is niet alleen op zoek naar bereik, maar ook naar waarde. Dit betekent dat we als mediapartijen moeten faciliteren in de totale waardeketen van marketing. Van strategie en creatie tot techniek en distributie. We moeten kunnen adviseren over zowel merkeffecten als conversie-optimalisatie. We moeten ons realiseren dat bereik alleen waarde heeft als de strategische en creatieve invulling goed is. Kortom, er wordt van ons verwacht dat we creatief en strategisch partner worden en daar moeten we ons omheen organiseren. 

Betekent het samengaan van WPK en TMG meer portfolio, of moet het ook allemaal anders?

Alles is zoveel. Het moet niet allemaal anders. De twee bedrijven zijn extreem complementair. De kracht zit hem in de combinatie van het grote bereik van TMG en het creatieve en innovatieve talent van WPK. De adverteerder is hierbij de grote winnaar, want die kan vanaf nu profiteren van het beste van beide werelden. We gaan creatie en strategie centraler stellen in onze organisatie. Om dit waar te maken zullen we ons wel anders moeten organiseren.

Wat brengt WPK dat TMG nog niet had?

WPK is een zeer wendbare, innovatieve club waar creatie, technologie en media zijn verweven tot een totaalpropositie voor adverteerders. We bouwen apps, maken CRM-oplossingen en rollen wereldwijde B2B-marketingcampagnes uit voor de grootste merken. Alles draait om de waardecreatie voor de klant. Wat WPK mist, is schaal. Zowel in data als bereik.

Wat brengt TMG dat WPK nog niet had?

Schaal en impact. Het gigantische bereik van TMG genereert zoveel impact voor adverteerders. Onvoorstelbaar. Dit is iets waar WPK tot nu toe alleen maar van heeft kunnen dromen. Hier zie je meteen hoe complementair deze twee bedrijven zijn. Door de creatie- en techcapaciteiten van WPK op te schalen naar TMG hebben we de kans om de media-industrie te transformeren. We zien dat de aanpak werkt. Op het gebied van creatie en strategie lopen we echt ver voor op de concurrentie. En dat zien we ook terug in onze business. We winnen pitch na pitch. We groeien hard. Zélfs in print. Het gigantische bereik van TMG is onvoorstelbaar

Hoe zie jij de advertentiemarkt zich in 2019 ontwikkelen?

2019 gaat in het teken staan van nog verdere consolidaties. Grote bereiksportfolio’s zullen aan elkaar worden geregen tot nog grotere bereiksportfolio’s. Kijktijden zullen blijven dalen, de prijzen van televisie zullen blijven stijgen. Door aanhoudende druk op de marges is de zoektocht naar efficiëntie nog lang niet voorbij. Uiteindelijk hoop ik dat 2019 ook het jaar wordt waarin we teruggaan naar de basis van goede marketing. Het begint bij steengoede strategie en creatie en het eindigt bij waardevolle connecties met consumenten. Dat is waarom deze industrie bestaat. De rest is lucht.

www.tmg.nl
www.mediahuis.be

 

Dit interview is eerder gepubliceerd in het Cross Media Jaarboek 2019. 

Het overzicht van de winnaars van de Cross Media Awards 2019 staat hier

www.crossmediacongres.nl
www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie