ACM akkoord met overname Sanoma Media Netherlands door DPG Media
10-04-2020 14:02:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2353 | Tags:

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geen bezwaar tegen de overname van Sanoma Media Netherlands, al haar deelnemingen en Aldipress door DPG Media. De voorgenomen overname werd in december 2019 aangekondigd en zal naar verwachting voor eind april 2020 een feit zijn.

De ACM heeft in het bijzonder gekeken naar de gevolgen voor de concurrentie tussen het onbetaald online nieuwsaanbod van de dagbladen van DPG Media en NU.nl en naar de concurrentie op de online advertentiemarkt. Dat zijn twee gebieden waar de activiteiten van de bedrijven elkaar overlappen. Daarnaast heeft de ACM onderzocht of de overname gevolgen heeft voor de positie van freelance journalisten.

De ACM concludeert dat er na de overname voldoende concurrentie blijft op onbetaald online nieuws en op de online advertentiemarkt

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: “Deze overname is een belangrijke versterking voor DPG Media, noodzakelijk in deze steeds verder digitaliserende wereld. Samen hebben onze bedrijven, los van synergievoordelen, een grotere slagkracht om producten beter en sneller digitaliseren. De merken van Sanoma passen goed bij DPG Media. We informeren, inspireren en entertainen elke dag miljoenen Nederlanders.”

Vertrouwde, sterke en geliefde merken, geworteld in Nederland, is wat Sanoma Media Netherlands met DPG Media verbindt. Uitgaven van beide bedrijven komen al decennialang dagelijks of wekelijks over de vloer bij miljoenen Nederlandse gezinnen. Sanoma is nu Nederlands grootste uitgever van magazines met meer dan één miljoen abonnees. Libelle, Margriet, vtwonen en andere merken van Sanoma zijn nu vooral succesvol als gedrukt magazine, maar hebben naar de overtuiging van DPG Media ook toekomst in het digitale tijdperk.  

Digitaal platform NU.nl is, met een maandelijkse bereik van meer dan 8 miljoen bezoekers, een verrijking van het DPG-aanbod in nieuwsmedia. De combinatie met eigen nieuwsmedia geeft DPG Media de slagkracht om te groeien ten opzichte van de globale digitale spelers als Google en Facebook. Roddenhof: “Zij hebben een enorm bereik, investeren continu in technologie en beschikken over een gigantische hoeveelheid data. Daarmee hebben ze de wereld stormenderhand veroverd. Het is voor lokale mediabedrijven bijzonder moeilijk geweest hiertegen een vuist te maken. DPG Media gelooft dat er ruimte is voor een lokaal alternatief dat bestaat uit Nederlandse merken met een groot gezamenlijk bereik, gedreven door waarden als kwaliteit en betrouwbaarheid.”

Erik Roddenhof verwacht dat het nog ongeveer twee weken zal duren voordat de overname helemaal is afgerond: “Maar we kunnen niet wachten om te beginnen beide bedrijven te integreren en nieuwe producten voor de consument en adverteerder te ontwikkelen. Ik heb er veel zin in. Hoewel het nu een rare tijd is tijdens deze Corona crisis om daar aan te beginnen. Zowel bij Sanoma als bij DPG Media werkt nagenoeg iedereen vanuit huis keihard om onze media nog gewoon elke dag bij de consument te krijgen. Dat is nu onze eerste prioriteit en verantwoordelijkheid. Ik ben trots op al onze medewerkers dat dit tot nu toe heel goed lukt.”

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: "Dit is een overname met grote impact in het sterk veranderende medialandschap. De overname vermindert het aantal spelers op het gebied van onbetaald online nieuws. NU.nl wordt een onderdeel van DPG Media in plaats van een zelfstandige speler. Maar wij zien geen risico voor verschraling van het onbetaald online nieuwsaanbod. De overname zorgt daarnaast voor een nieuwe grote speler op de online advertentiemarkt waar Google en Facebook nu een zeer belangrijke rol spelen."

Sanoma is eigenaar van NU.nl, een populaire aanbieder van onbetaald online nieuws in Nederland. Bij DPG Media hebben alle dagbladen elk hun eigen site met (deels) gratis nieuws. NU.nl en die sites komen nu in één bedrijf. De ACM concludeert onder andere dat er na de overname voldoende andere aanbieders van online gratis nieuws overblijven. Zo hebben de NOS, RTL Nederland en de online dagbladensites van Mediahuis (onder meer Telegraaf en NRC Handelsblad) ook een onbetaald nieuwsaanbod en concurreren de sites om aandacht van dezelfde lezers. Met deze concurrentie is het niet waarschijnlijk dat na de overname DPG Media haar onbetaalde nieuwsdiensten gaat verschralen. Dat zou leiden tot verlies van lezers en daarmee advertentie-inkomsten.

Uit het onderzoek van de ACM blijkt ook dat op de advertentiemarkt na de overname genoeg concurrentie overblijft. De online advertentiemarkt is de afgelopen jaren sterk gegroeid, en zal naar verwachting de komende jaren blijven groeien. Er is veel concurrentie op de online-advertentiemarkt van internationale concerns als Google en Facebook. Daarnaast is er concurrentie van de kranten en bladen van het Mediahuis en RTL Nederland, maar ook van aanbieders zoals Marktplaats.

Freelance journalisten maken zich volgens de ACM zorgen over hun onderhandelingspositie nu twee belangrijke opdrachtgevers van journalistieke diensten samengaan. De ACM begrijpt die zorgen. Daarom heeft de ACM ook de gevolgen van de overname op dit gebied onderzocht. Maar gelet op de verscheidenheid van expertise en functies van de journalisten binnen de twee bedrijven, heeft deze overname geen grote invloed op die onderhandelingspositie. Op het totaal aantal freelance journalisten in Nederland maakt de combinatie DPG Media/Sanoma maar gebruik van een bescheiden aantal. DPG Media/Sanoma krijgt door de samenvoeging geen te sterke positie bij de inhuur van journalisten. De ACM heeft eerder in de leidraad voor zzp'ers geschetst welke mogelijkheden freelance journalisten hebben om hun onderhandelingspositie te verbeteren.

www.dpgmedia.nl
www.dpgmediagroep.com
www.sanoma.nl
www.sanoma.com
www.acm.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie