Christian van Thillo - DPG Media: We zijn met online nog maar net begonnen
13-09-2019 13:12:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 6154 | Tags:

Het bedrijf dat sinds vandaag DPG Media heet - voorheen De Persgroep - heeft de wind in de zeilen. CEO Christian van Thillo spreekt op de Advertiser's Summit over de strategie en toekomst van DPG Media.

Als eerste geeft Van Thillo een toelichting op de naamswijziging. Na de overname van Medialaan komt in België 250 van de 300 miljoen euro omzet uit radio en televisie, daar past een naam als Persgroep niet meer bij, die ook nog eens voor buitenlandse partners niet uit te spreken is.

Dan de strategie. Van Thillo: "Wij willen terug naar organische groei. Dat betekent voor DPG Media dat je met van wat je hebt dat groeit - zonder de acquisities - sneller groeit dan wat achteruit gaat. Wij werken aan drie dingen: grootte en impact van de groep - daar zitten wel acquisities in; het herontwerpen van de kern en nieuwe ontwikkelingen."

Schaal vindt van Thillo essentieel: "Wij moeten opschalen om de transitie naar de digitale wereld van morgen goed te kunnen bekostigen. Een grote operatie levert grote kostensynergie op. Wij steken 100 miljoen euro per jaar in IT en digitale ontwikkeling. En dan is er synergies of the minds: als je opschaalt, krijgen mensen in je bedrijf meer verstand van zaken. Dit is het belangrijkste: dat de mensen in het bedrijf betere dingen kunnen bedenken."

Over het herontwerpen van de kern zegt Van Thillo: "We zullen niet weglopen van onze core business. Er zal altijd behoefte zijn aan entertainment en goede journalistiek. Onze bestaande merken zullen de bakens van onze innovaties zijn."

De focus ligt op digitale abonnees en digitale advertenties. Van Thillo: "De belangrijkste trend voor DPG Media is dat de online betalingsbereidheid op indrukwekkende wijze aan het stijgen is. Wayne Parker Kent heeft een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat voor jongeren niet meer social media maar online dagbladen de belangrijkste nieuwsbron zijn. En wij zien dit ook. Wij zien dat er in een wereld van fake news en privacy issues een zoektocht is naar kwaliteit. Het is tijd voor kwaliteit. Mensen irriteren zich steeds meer aan reclame. Netflix laat zien hoe fijn het is zonder reclame naar televisie te kijken. Advertising zal altijd blijven bestaan maar het is ook in advertising tijd voor kwaliteit. Wij zullen de dingen beter moeten doen, we hebben dat in het verleden nagelaten."

Voor de kwaliteitskranten van DPG Media - in Nederland; Volkskrant, Trouw, Het Parool - geldt een dichte paywall. Van Thillo: "67 procent van de instroom van nieuwe abonnees is digitaal. Van de totale oplage is inmiddels meer dan een derde digitaal. Zowel de totale oplage als de totale marge groeit in België, Nederland en Denemarken. Er is iets fundamenteels aan het gebeuren."

Bij wat Van Thillo populaire titels noemt - zoals AD in Nederland - gaat het moeizamer: "Hier gaat het om een freemium model. Je moet steeds de keuze maken: wat geef je gratis weg en vanaf wanneer moeten mensen gaan betalen. In deze categorie is 40 procent van de instroom digitaal."

Op dit moment bereikt DPG Media in Nederland 5 miljoen unieke bezoekers per dag. Het gaat daarbij niet alleen om nieuws maar in toenemende mate ook om entertainment. In het afgelopen jaar is DPG Media van 11 naar 70 miljoen videoviews per maand gegaan. In dit kader vond eerder dit jaar de benoeming plaats van Robert Bernink als directeur entertainent bij DPG Media.

Van Thillo toont zich opgetogen over de ontwikkeling van Qmusic: "We zijn heel dicht bij marktleiderschap. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren maar ik denk november."

Het gaat voor wat betreft Van Thillo meer dan ooit om geloofwaardige journalistiek: "We hebben er decennia over gedaan om op papier iets goeds te maken. We zijn met digitaal in onze early days, we zijn pas net begonnen."

DPG Media zet stevig in op programmatic advertising. Van Thillo: "Er zijn in dit domein tal van uitdagingen maar het heeft onze volle aandacht. We gaan dit jaar met DPG Media naar de 100 miljoen euro omzet in digital display en video-advertising. En dat is exclusief onze snel groeiende bedrijfsonderdeel online services, waaronder Independer."

DPG Media is een bedrijf dat de samenwerking zoekt met andere media-exploitanten. Van Thillo: "We hebben een joint venture opgericht met Autotrack en Gaspedaal van TMG. Met Mediahuis dus, onze grote rivaal van vroeger. The times are changing."

www.dpgmedia.nl
www.dpgmediagroup.com


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie