DPG Media bij presentatie jaarcijfers: bereik explodeert, advertentiemarkt ingestort
21-04-2020 11:08:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 1611 | Tags:

DPG Media maakt haar jaarcijfers bekend in een moment dat  de samenleving ontwricht is door het coronavirus. Er was in 2019 winstgroei in de drie landen waar de groep actief is. In Nederland steeg de omzet 8 procent en de nettowinst 7 procent. In het licht van de huidige crisis is beslist om de volledige groepswinst te reserveren. 

In 2019 boekte DPG Media een omzet van 1,64 miljard euro, een plus van 4 procent. Deze omzetgroei vertaalde zich in een EBITDA-groei van 7 procent naar 258 miljoen euro. De bedrijfswinst klokte af op 183 miljoen euro en de nettowinst bedroeg 129 miljoen euro, een groei van 2 procent ten opzichte van 2018, toen er voor 9 miljoen euro uitzonderlijke opbrengsten werden geboekt ten gevolge van de verkoop van enkele activa.

Het Nederlandse deel van DPG Media behaalde in 2019 een omzet van 868 miljoen euro. Dat is 8 procent meer dan het jaar daarvoor. De EBITDA-winst bedroeg 134 miljoen euro (3 procent meer) en de Nederlandse bedrijfswinst bedroeg 108 miljoen euro, 7 procent meer dan in 2018.

DPG en de coronacrisis

Christian Van Thillo, uitvoerend voorzitter: “In de drie landen waar wij actief zijn – België, Nederland en Denemarken – voelt onze onderneming hiervan de impact. De meeste medewerkers werken sinds 12 maart van thuis uit, maar slagen er voorlopig wonderwel in om al onze media succesvol te laten verschijnen. In deze verwarrende tijden is de nood aan kwalitatief betrouwbaar nieuws enorm en de behoefte aan entertainment groot, waardoor het bereik van onze nieuwsmedia en televisiezenders explosief gestegen is. De pijn zit hem echter in de advertentiemarkt die sinds medio maart een sterke daling laat zien. De grote vraag is hoe zich komende periode het consumentenvertrouwen en daarmee het vertrouwen van adverteerders zullen ontwikkelen.”

Vooruitzichten 2020

Het spreekt voor zich dat de corona-crisis een impact zal hebben op de resultaten van de groep voor 2020. De voorspelbaarheid hiervan, is echter erg beperkt.  Heel veel zal afhangen van hoe en wanneer de overheden de economie terug willen en kunnen activeren. Dit wordt een complexe maar cruciale oefening.

Erik Roddenhof, CEO van de DPG Media Group : “Het spreekt voor zich dat wij zowel de groep als de onderdelen intussen zullen bijsturen waar mogelijk, maar zonder de onderliggende strategie aan te tasten. Wij blijven inzetten op de digitale transformatie van de groep terwijl we de focus bewaren op al onze mediamerken, online én offline”.

Groei nieuwsmedia

De nieuwsmedia van de groep hebben zich digitaal verder ontwikkeld met een opmerkelijke groei in verkoop van digitale abonnementen en een fors gestegen bereik voor de drie grote nieuwssites ad.nl, hln.be en bt.dk, die een leidende positie bekleden in hun respectievelijke markten. De groep heeft intussen ruim 400.000 digitale abonnees, waardoor de totale marge op de lezersmarkt terug groeit.

Ook de inkomsten uit digitale advertenties zijn substantieel gestegen, maar nog onvoldoende om de daling in print-advertenties op te vangen. De tijdschriften van de groep presteerden beter dan verwacht en presteerden financieel opnieuw sterk.

Televisie-activiteiten

De televisie-activiteiten in België hadden het moeilijker door een omzetdaling uit advertenties van 4 procent. Om in te spelen op veranderende kijkgewoontes is het gratis videoplatform VTM GO gelanceerd, dat nu bijna 600.000 actieve gebruikers telt. Er is een strategisch erg belangrijke joint-venture gesloten met Telenet om een betalend video-streamingplatform te ontwikkelen dat dit najaar gelanceerd zal worden. Dit heeft tot gevolg dat het televisiebedrijf zich door ontwikkelt naar een breed videobedrijf dat actief is op alle platformen.

Ontwikkelingen radio

Voor radio was 2019 opnieuw een sterk jaar met stijgende marktaandelen en een mooie omzetevolutie zowel in Nederland als België. Ook de activiteiten in mobiele telefonie bij Mobile Vikings evolueerden erg gunstig, dankzij een abonneebestand van 300.000 klanten en de overgang naar een full MVNO-model in samenwerking met Orange Belgium.

Online groei

De online services zijn intussen goed voor een omzet van €120 miljoen. De Nederlandse vergelijkingssite Independer breidde zijn aanbod uit met leningen en hypotheken. Opvallend was ook de sterke groei van de Belgische energievergelijker Mijnenergie/Monenergie. Ten slotte werden ook twee belangrijke joint-ventures met Mediahuis afgesloten in de Belgische markt van personeelsadvertenties (Jobat) en in de Nederlandse markt voor auto-advertenties (Autotrack en Gaspedaal), wat zal leiden tot een substantiële versterking van de marktpositie.

Overname Sanoma

ACM gaf op 10 april 2020 toestemming voor de overname van Sanoma Media Netherlands die op 10 december 2019 werd aangekondigd. Dankzij deze overname voegt DPG een breed portfolio van tijdschriften en digitale media toe aan haar Nederlandse activiteiten, met een omzet van 355 miljoen euro. De cijfers worden vanaf april geconsolideerd en dat is ook het startpunt van de integratie.

www.dpgmedia.nl
www.dpgmediagroup.com

Lees ook:

Overname is een feit: Sanoma Media Netherlands voortaan DPG Media

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie