FD gaat door de grens van 100.000 abonnees
07-04-2020 17:15:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 1023 | Tags:

Het Financieele Dagblad heeft voor het eerst in zijn bestaan meer dan 100.000 betalende abonnees. De krant en de website hebben samen 101.686 abonnees. Daarmee heeft het FD een in 2015 geformuleerde doelstelling gehaald.

Het getal van 100.000 is destijds vastgesteld met het oog op de transitie van print naar digitaal. Die transitie gaat gepaard met sterk afnemende advertentie-inkomsten, aangezien digitale advertenties veel minder opleveren dan advertenties op papier. Om het gat in de omzet op te vangen heeft het FD ingezet op een sterke groei van het aantal abonnees.

Eugenie van Wiechen, directeur van de FD Mediagroep "We hebben destijds uitgerekend hoe veel abonnees we moeten hebben om voor ons voorbestaan onafhankelijk te zijn van printadvertenties door de week. Daar is toen het getal van 100.000 uitgekomen."

Zij schrijft de groei van het FD in de afgelopen jaren toe aan verschillende factoren. Het FD was in 2011 een van de eerste kranten in Nederland die de website achter een betaalmuur zette. Om toegang te behouden tot de inhoud van de website moesten lezers een abonnement nemen. Inmiddels heeft ruim de helft van de abonnees een digitaal abonnement.

Wat volgens Van Wiechen verder heeft meegespeeld, is dat het FD als eerste redactie is overgeschakeld op digital first en later digital only. FD-redacteuren werken voor de website, en de krant is een daarvan afgeleid product: "Het leidt tot een actuele en rijk gevulde website."

Tegelijk is het FD blijven investeren in de papieren krant. In 2013 schakelde die over van een broadsheet op het zogenoemde Berliner-formaat, op roze papier gedrukt. In 2018 onderging de krant een nieuwe gedaanteverwisseling, onder andere door de introductie van opnieuw een kleiner formaat.

Een nieuwe doelstelling voor het aantal abonnees heeft het FD nog niet: "Maar de lat gaat zeker omhoog."

www.fd.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie