[Forum] Wat zijn de kansen voor het nieuwsmerk van Talpa Network?
02-07-2019 14:53:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2624 | Tags:

Met regelmaat leggen wij een aantal bepalende spelers in de markt een vraag voor. Deze keer gaat het forum over de kansen voor het nieuwsmerk van Talpa Network.

In maart 2018 neemt Talpa Network het ANP over. John de Mol toen: "Zoals bekend wil Talpa Network uitgroeien tot een groot en modern crossmediabedrijf op de Nederlandse markt. Met de acquisitie van het ANP voegen we daar onafhankelijk en betrouwbaar nieuws aan toe. Daar ben ik erg blij mee. Op het terrein van de nieuwsvoorziening in dit land ken ik geen sterker merk dan het ANP als je denkt aan snelheid en feitelijke juistheid. Uitgerekend in deze tijden waarin fakenieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren. Wij gaan het ANP een vooraanstaande en speciale plek geven binnen Talpa Network."

In juni 2018 neemt het ANP fotobureau Hollandse Hoogte over. Hollandse Hoogte vertegenwoordigt ruim 500 fotografen en tientallen internationale agentschappen.

In juni 2019 wordt Freek Staps hoofdredacteur van het ANP.

Gegeven de vacatures die Talpa Network heeft, weten we dat er hard wordt gewerkt aan de lancering van een eigen nieuwsmerk. Onze vraag voor het forum is deze keer:

Wat zijn de kansen voor het nieuwsmerk van Talpa Network?

 

Jeroen Verkroost, Managing Consultant Verkroost.com: "Ik voorspel Talpa Nieuws een grote toekomst, als ze een paar voor de hand liggende valkuilen in de gaten houden.

De USP’s van Talpa Nieuws zijn:

Meer video | Meer sport & meer entertainment | Sneller dan de concurrentie | Korte berichten maar wel niveau | Breder bereik door personalisatie | Betere ARPU dan ander nieuws | Promotie op de Talpa Network radio en TV zenderS

Video: Een no-brainer. Talpa nieuws heeft dankzij beschikking over de eigen (video) content van Talpa Network een natuurlijke, grote voorsprong op NU, AD en Telegraaf.

Sport & Entertainment: Vooral in entertainment en sport, de onderwerpen waar online de posities op gebouwd worden, maar waarin NU, AD en Telegraaf eigenlijk weinig exclusiefs te bieden hebben... lees verder hier

 

David de Jong, redacteur Nederlands MediaNetwerk: "Er liggen zowel inhoudelijk als met de distributie voor Talpa Network veel kansen. Binnen de verschillende merken van Talpa wordt er niet een overkopelend nieuwsmerk gebruikt. Als Talpa Network inzet op een overkoepelend nieuwsmerk, kan het in een klap gelijk een grote distributie verkrijgen.

Wellicht wat ver van ons bed, maar het Italiaanse bedrijf Mediaset heeft in 2011 een dergelijk merk geïntroduceerd: TGCom24. TGCom24 is beschikbaar als nieuwstelevisiezender, verzorgt de radionieuwsuitzendingen op de Mediaset-radiozenders, verzorgt korte nieuwsblokken van enkele zenders op de Mediaset-zenders en is beschikbaar als app. Oftewel overal herkenbaar met hetzelfde audiologo en logo op alle uitingen. Alleen de NOS heeft in Nederland een enigszins soortgelijke distributie en merkbekendheid. In het commerciele domein hebben Nu.nl en RTL Nieuws elk een deel van het bereik maar missen een alomvattend bereik. Talpa Network kan daarop inspelen.

Talpa Network kan ANP gebruiken als merk, alhoewel dat een enigszins traditioneel en oubollig imago heeft. Door het nieuwsmerk in te zetten op alle bestaande platforms, kan het nieuwsmerk in een klap bekend worden. Dus of het nu Radio 538 is, SBS 6 met nieuwsflitsen, een app, een website en meer, allemaal met hetzelfde merk. Inhoudelijk is te hopen dat er een onafhankelijke lijn wordt gevolgd.

Daar liggen kansen om door te breken waar de NOS soms wat te gekleurde berichtgeving brengt. Makkelijk is het niet en doorzettingsvermogen en een lange adem is daarbij nodig."

 

Stuur jouw bijdrage aan dit voor naar Bas Vlugt | bas@nederlandsmedianetwerk.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie