GroenLinks-wethouder Rotterdam gaat strijd aan met huis-aan-huisbladen
03-07-2019 16:22:00 | Door: David de Jong | hits: 2691 | Tags:

GroenLinks Rotterdam gaat in navolging van GroenLinks Amsterdam de strijd aan met huis-aan-huis bladen. GroenLinks-wethouder Arno Bonte wil huis-aan-huisbladen de plicht opleggen om minimaal 30 procent aan redactionele content te moeten aanbieden. Anders worden de kranten als reclame aangeduid, waarmee de bezorgingsgraad aanmerkelijk minder wordt. Dit in het kader van het tegengaan van papierverspilling.

In Amsterdam is eerder al de Ja/Ja-sticker ingevoerd, waardoor alleen met een dergelijke sticker nog reclame mag worden bezorgd. De uitgave City dacht daarmee met beperkte content dit te omzeilen, totdat in Amsterdam GroenLinks-wethouder Marieke van Doorninck stelde dat nieuws in huis-aan-huisbladen minimaal 10 procent op het stadsdeel betrekking moet hebben, terwijl het blad City van ondernemer Sjuul Paradijs daar niet aan zou hebben voldaan. Na een discussie met de Amsterdamse gemeenteraad en aanpassingen van City is de gemeente Amsterdam alsnog akkoord gegaan. City heeft 12 procent aan content en 88 procent reclame.

In Rotterdam wordt de eis voor lokale content hoger gesteld, op 30 procent. Ook in Rotterdam zal een Ja/Ja-sticker worden ingevoerd per 2020; met de sticker denkt de GroenLinks-wethouder 3,85 miljoen kilo aan papier te besparen. Als de huis-aan-huisbladen onder reclame vallen, zou dit nog meer worden.

Bij RTV Rijnmond verklaarde uitgever Eeuwke Woldring van De Ster van Kralingen dat zijn krant voor 20 procent uit redactionele content bestaat en is het niet aan een wethouder om te bepalen hoe een uitgever zijn blad wil inrichten.

www.rotterdam.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie