Hart van Nederland wordt crossmediaal Talpa Network-nieuwsmerk
28-08-2019 18:59:00 | Door: David de Jong | hits: 2858 | Tags:

Talpa Network gaat Hart van Nederland ombouwen tot een continue nieuwsvoorziening. De eerdere plannen om een algemeen nieuw nieuwsplatform op te zetten zijn volgens Het Parool van de baan. Jacqueline Hekkers van Talpa Network bevestigt aan het Nederlands MediaNetwerk dat het bedrijf altijd gezegd heeft te willen zorgen voor een goede nieuwsvoorziening, maar dat nu ervoor gekozen wordt om Hart van Nederland zo om te bouwen dat het platform 24 uur per dag 7 dagen per week actueel is.

Ook zal meer in Shownieuws worden geïnvesteerd. Hoe dit er precies uit komt te zien, maakt het bedrijf op een later moment bekend. Een 24 uurs-televisiekanaal met nieuws is weinig waarschijnlijk. Het Parool meldde al dat uit onderzoek van Talpa gebleken zou zijn dat er te weinig ruimte is voor een aparte nieuwsvoorziening, die De Dag zou gaan heten.

Jacqueline Hekkers, Manager Communicatie Content bij Talpa Network: "We gaat het nieuwsmerk dat we hebben, uitbouwen. Meer mensen zullen voor Hart voor Nederland worden ingezet. De vormgeving en de digitale en online omgeving en de apps zullen stapsgewijs worden vernieuwd en uitgebreid."

De afgelopen periode zijn circa 20 journalisten ingehuurd voor de nieuwvoorziening, ze zullen nu voor Hart van Nederland worden ingezet. Daarnaast zal Talpa Network verder investeren in Shownieuws waarbij de online aanwezigheid wordt versterkt. Hart van Nederland, dat vooral bekend is van lokaal en regionaal nieuws, zal meer landelijk nieuws brengen, zonder dat het vaste kijkers van zich vervreemdt. Talpa Network denkt dat er groei mogelijk is.

Talpa Network nam in het voorjaar van 2018 persbureau ANP en het fotopersbureau Hollandse Hoogte over. ANP-hoofdredacteur Marcel van Lingen werd  per april 2019 aangesteld als directeur nieuws bij Talpa Network. Freek Staps werd hoofdredacteur bij het ANP

In december 2018 vertelde John de Mol in Pauw over de ambities van Talpa Network op gebied van nieuws: "Wij gaan zeer waarschijnlijk in de loop van 2019 een eigen nieuwsvoorziening creëren die gaat voldoen aan de nieuwe voorwaarden en eisen die je als consument tegenwoordig hebt. Als ik op mijn telefoon kijk, zie ik daar nieuwsapps van AD, Telegraaf, NU.nl, NOS, RTL; daar moet Talpa Network ook tussen komen te staan."

Jeroen Pauw vroeg of het nieuwskanaal ook in print, op radio en televisie komt, waarop John de Mol zei: "Print nee, radio en televisie ja maar vooral online."

Volgens de woordvoerster van Talpa Network hebben met name andere media de stelling ingenomen dat  het algemene crossmediale nieuwsmerk een concurrent zou zijn geweest voor partijen als de NOS, RTL Nieuws en partijen als De Telegraaf en DPG Media/Persgroep Nederland.

Talpa Network heeft na de berichten in de media een kort statement uitgebracht: "In tegenstelling tot eerdere berichten stopt Talpa Network niet met de ontwikkeling van een nieuwe nieuwsvoorziening. Het concept bevindt zich nog in de onderzoeksfase en Talpa Network komt met informatie hierover naar buiten op het moment dat de plannen definitief zijn. Op korte termijn worden Hart van Nederland en Shownieuws versterkt, als eerste stap in de versterking van haar totale nieuwsvoorziening."

www.talpanetwork.com


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie