Mediahuis Nederland schrapt fors bij salesafdeling
11-06-2020 14:05:00 | Door: David de Jong | hits: 1381 | Tags:

Mediahuis Nederland gaat bijna 70 van de 160 banen schrappen bij haar salesafdeling. Dit maakte de directie bekend via onder meer de eigen uitgave De Telegraaf. In totaal werken er 1000 werknemers bij Mediahuis Nederland. Mediahuis Limburg en NRC Media, die direct onder de Mediahuis (Groep) vallen, zijn niet betrokken bij de ontslagen. De laatste reorganisatie bij Mediahuis Nederland was in 2017, toen de toenmalige Telegraaf Media Groep door Mediahuis werd overgenomen.

Koos Boot, financieel directeur Mediahuis Nederland: "Journalistiek en met de abonnementen gaat het goed, maar op de advertentiemarkt zien we dat veel klanten hun marketingbudgetten hebben teruggedraaid, zoals reisorganisaties die grote klanten van ons zijn. We hebben van eerdere crises geleerd dat een deel van de advertentieomzet die wegvalt, later ook niet meer terugkeert als de markt al beter wordt, nu de economie in een recessie gaat. We zijn nog steeds winstgevend en denken dit jaar zeker, maar we kunnen onze ogen niet sluiten voor de omstandigheden op de advertentiemarkt. Die gaat achteruit door corona en de economische ontwikkelingen en er is veel concurrentie van Amerikaanse techbedrijven als Google en Facebook. Vorig jaar zijn we gestopt met huis-aan-huisblad De Echo en in april met de papieren editie van gratis krant Metro."

Mediahuis Nederland wil desgevraagd verder niet ingaan op de situatie waarin het bedrijf zich bevindt.

In 2019 is er 292,8 miljoen euro omzet gedraaid, 1,9 miljoen euro minder dan in 2018 met een verdrievoudigd bedrijfsresultaat van 15 miljoen euro dankzij het omlaag brengen van kosten als uitbesteed werk en technische productiekosten, het omlaagbrengen van verkoopkosten, het terugbrengen van redactiekosten, automatiseringskosten en huisvestingskosten. Netto behaalde Mediahuis Nederland een resultaat van 33,9 miljoen euro in 2019, dat is een verdubbeling ten opzichte van 2018.

In totaal telt Mediahuis Nederland een abonnementenbestand van 604.025 abonnees, een stijging van 11675 ten opzichte van een jaar eerder; met name De Telegraaf wint daarbij abonnees (12.886 meer).

www.mediahuis.nl
www.mediahuis.be

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie