Mediahuis neemt NDC Mediagroep over
14-09-2020 11:33:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 434 | Tags:

De aandeelhouders van NDC mediagroep, FB Oranjewoud en JM Fonds, hebben samen met Mediahuis Groep een principeakkoord bereikt over de overname van NDC door Mediahuis. Het bedrag wordt niet genoemd door beide partijen.

NDC mediagroep geeft de dagbladen Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad uit evenals tientallen regionale nieuws- en weekbladen in Friesland, Groningen, Drenthe, Flevoland en Overijssel. Mediahuis is in Nederland eigenaar van NRC Media (NRC Handelsblad, NRC Next), Mediahuis Nederland (Telegraaf, Noordhollands Dagblad, Leids Dagblad, Gooi- en Eemlander, Vrouw, Privé, Autovisie, JM Ouders, Jaap.nl, Speurders.nl, Relatieplanet) en Mediahuis Limburg (De Limburger).

De huidige aandeelhouders van NDC zien in Mediahuis Groep de juiste strategische partner om een duurzame toekomst te garanderen. De geplande overname versterkt beide partijen. Zo sluit de geografische dekking van NDC goed aan bij de overige activiteiten van Mediahuis in de Nederlandse markt. Tegelijkertijd vormen de NDC-merken een verrijking voor de Mediahuis-portfolio.

Reacties

Pier Baarsma, algemeen directeur NDC mediagroep: “Bij Mediahuis is de onderneming in veilige handen en is de continuïteit gegarandeerd. We maken straks, als alles volgens plan verloopt, deel uit van Mediahuis als zelfstandig dochterbedrijf. Met een eigen directie en twee noordelijke vertegenwoordigers in de Raad van Commissarissen heeft Mediahuis een garantie gegeven voor de regionale verankering van NDC.”

Evert van Dijk, algemeen hoofdredacteur en directielid NDC mediagroep: “De journalistieke onafhankelijkheid en de regionale identiteit van onze titels staan voor Mediahuis voorop. De kracht van onze media is voor Mediahuis de reden om NDC als dochteronderneming in te lijven. Door de samenwerking binnen Mediahuis kunnen we de noodzakelijke digitale transformatie versnellen en mogelijk putten uit de beste verhalen van hun andere mooie titels. Zo bouwen we onze positie van marktleider in Noord-Nederland uit, verhogen we onze kwaliteit en kunnen we online nog meer aansluiting zoeken bij jongere doelgroepen.”

Gert Ysebaert, CEO van de Mediahuis Groep: “De voortgaande digitalisering maakt het voor mediabedrijven noodzakelijk om de krachten te bundelen, schaalvoordelen optimaal te gebruiken en te leren van elkaars expertise. De sterke regionale merken van NDC, elk met hun eigen signatuur, hebben alles in zich om hun leidende marktpositie te versterken en hun onafhankelijke journalistiek verder te verankeren in de Noord-Nederlandse samenleving.”

Eigendomsstructuur

Mediahuis wordt gecontroleerd door met name de Belgische families Leysen, Ackermans, Van Haarsen, Vlerick Sap, Van Wayenberge en Baert. Sinds de overname van Telegraaf Media Groep in juni 2017 (in november 2019 tot Mediahuis Nederland omgedoopt) heeft de Nederlandse familie Van Puyenbroek een belang van 16,7 procent in Mediahuis.

FB Oranjewoud komt voort uit de Stichting Friesland Bank en is nadat deze stichting in 2012 Friesland Bank aan de Rabobank verkocht, doorgegaan met de doelstelling om het sociaal, economisch en cultureel klimaat in Noord-Nederland te verbeteren. Het mag daarbij uitkeringen doen aan instellingen die gevestigd zijn of nauw verbonden zijn met Friesland. FB Oranjewoud heeft 87 procent van NDC Mediagroep in handen. NDC Mediagroep is met haar hoofdkantoor in Leeuwarden gevestigd.

Reorganisaties

NDC Mediagroep heeft te kampen met continue abonneeverliezen en dalende advertentieomzetten en heeft in de afgelopen jaren de nodige reorganisaties doorgevoerd. In de jaarrekening van 2018 werd gewaarschuwd voor mogelijke overnames indien de financiële situatie binnen twee jaar niet zou verbeteren. In 2018 werd een omzet gedraaid van 115 miljoen euro en een nettoverlies geleden van 4,8 miljoen euro.

De Leeuwarder Courant, die in 1752 voor het eerst verscheen en de oudste onder dezelfde titel verschijnende Nederlandse krant is, is ook onderdeel van NDC Mediagroep. De letters NDC stonden oorspronkelijk voor Noordelijke Dagblad Combinatie. NDC ontstond in 2007 als resultaat van een fusie tussen Hazewinkel Pers en de Friese Pers. De huidige aandeelhouderstructuur bestaat sinds 2015 toen ING haar aandelen afstootte.

NDC Mediagroep is naast FD Mediagroep en religieuze uitgevers van Reformatorisch Dagblad en Nederlands Dagblad één van de weinig uitgevers van Dagbladen die nog in Nederlandse handen is.

www.ndcmediagroep.nl
www.jmfonds.nl
www.fboranjewoud.com
www.mediahuis.be

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie