Metro stopt definitief met printuitgave: einde gratis kranten
17-04-2020 12:46:00 | Door: David de Jong | hits: 1208 | Tags:

Het gratis dagblad Metro stopt definitief met haar papieren uitgave en gaat digitaal door met haar website. Daarmee is een einde gekomen aan het fenomeen gratis Nederlandse kranten. Mediahuis Nederland, uitgever van Metro, stelt dat Metro volledig afhankelijk is van advertentie-inkomsten. Aangezien de coronacrisis ook de komende periode zal aanhouden, zal naar verwachting de omzet van de printuitgave daarna onvoldoende herstellen.

Metro stopte in verband met de coronamaatregelen op 20 maart 2020 voorlopig met haar printuitgave. De gratis krant werd op metro- en NS-stations gedistribueerd, maar zag haar lezerspotentieel drastisch dalen door de coronamaatregelen.

De Nederlandse editie van Metro startte op 21 juni 1999 en kreeg gelijk concurrentie van de toenmalige gratis Telegraaf-uitgave Spits. Metro was destijds een uitgave van enkele in Nederland gevestigde ondernemers met Metro International, dat onderdeel was van Kinnevik/MTG. Op 12 september 2012 nam de Telegraaf Media Groep (TMG), Metro over en voegde het samen met Spits tot één krant. In 2000 was er nog kortstondig de gratis avondkrant News.nl (eveneens van TMG) en PCM/KPN hebben in de periode 2007/2008 circa 1,5 jaar de krant DAG uitgegeven. Van 2007 tot 2012 heeft Marcel Boekhoorn (Mountain Media) de gratis krant De Pers uitgegeven, waar vanaf 2009 ook het toenmalige Wegener in participeerde.

Metro International dat zelfs een tijd lang beursgenoteerd is geweest, is niet meer actief met gratis kranten in Europa. De originele Zweedse editie van Metro, die sinds 1995 bestond, is in februari 2019 opgeheven. Gratis kranten bestaan nog wel in een aantal Europese landen, vooral in grote hoofdsteden – ook onder de naam Metro.

www.metronieuws.nl
www.mediahuis.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie