NLProfiel stopt ermee; DPG Media onderzoekt andere modellen
11-09-2020 16:55:00 | Door: David de Jong | hits: 873 | Tags:

NLProfiel, de samenwerking op gebied van data tussen DPG Media, Mediahuis en RTL Nederland zal na eind oktober 2020 stoppen. Dit betekent dat er geen vervolg wordt gegeven aan de pilot. DPG Media onderzoekt andere modellen om adverteerders en gebruikers optimaal te bedienen.

Het doel van de pilot van NLProfiel was om te testen of adverteerders waarde zien in het gezamenlijke aanbod van data en media in een aantal specifieke NLProfiel=proposities. In de afgelopen maanden is er getest met ongeveer vijftien adverteerders die vertegenwoordigd werden door vier bureaugroepen.

Uit een analyse van de adverteerders is gebleken dat deze over het algemeen tevreden zijn met de proposities van NLProfiel. Een aantal adverteerders heeft meerdere campagnes ingezet.

In een verklaring van NLProfiel wordt gesteld dat het delen van data en daarmee proposities voor adverteerders aan te bieden, onder druk staat door de veranderingen in het cookiebeleid van bedrijven als Google en Apple. NLProfiel stelt dat de impact al zichtbaar was, maar zich aan het versnellen is, wat op middellange termijn het model van NLProfiel niet duurzaam maakt.

Op desktop bijvoorbeeld was het gebruik van cookies al zeer beperkt op de browsers zoals Apple’s Safari en Firefox, maar met de aankondiging dat ook Google’s Chrome die beperking in 2021 gaat opleggen wordt het voor NLProfiel nagenoeg onmogelijk. Daarbij komt de recente aankondiging van Apple’s iOS 14 waarbij begin 2021 ook cookies op mobiele apparaten niet meer bruikbaar zullen zijn voor toepassingen zoals NLProfiel.

DPG Media: andere modellen

DPG Media onderzoekt andere modellen voor online marketing. Stefan Havik stelde daarover onlangs in De Ondernemer mogelijkheden te onderzoeken die diezelfde adverteerders in staat stellen op toegankelijke, effectieve en engaging wijze met hun doelgroep te communiceren. Log-in partnerships horen daarbij tot de mogelijkheden.

Stefan Havik, directeur Digital Business Development bij DPG Media: "Mogelijkheden die ook beter inspelen op de groeiende behoefte onder consumenten aan meer privacy en controle over de eigen data. En diezelfde mogelijkheden zetten bovendien ook een rem op de toenemende afhankelijkheid van een handvol machtige Amerikaanse partijen. Met behulp van dataprofielen bouwden ze afgelopen jaren een ongekend groot bereik op binnen hun walled gardens. Daarmee bedienen ze op schaal gerichte adverteerders op maat. Deze adverteerders betalen daarvoor echter een hoge prijs.Het aantal dagelijks ingelogde bezoekers op DPG Media-domeinen stijgt enorm. Daarnaast werken publishers aan talrijke andere mogelijkheden om de meerwaarde van een log-in mogelijkheid te vergroten." Een zegsman van DPG Media zegt dat het bedrijf zeer open staat voor partnerships en in het algemeen gaat voor een standardisatie in de markt. RTL Nederland heeft al aangegeven aan te willen slutien bij de initiatieven van DPG Media.  

Daarnaast is een NOBO bereiksonderzoek in voorbereiding waarbij ook wordt gekeken naar verdere samenwerking op het gebied van campagne rapportage en contextuele targeting.

Mediahuis Nederland wil desgevraagd geen nadere toelichting geven op het besluit en wijst op het algemene cookiebeleid dat het bedrijf blijft hanteren, waarbij het mediagedrag van gebruikers gevolgd wordt voor relevante content en advertenties. De NPO en STER zijn overigens sinds januari 2020 cookieloos.

www.nlprofiel.nl
www.dpgmedia.nl
www.mediahuis.nl
www.rtlnederland.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie