NRC Media neemt Sublime over
29-10-2020 10:04:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 1659 | Tags:

NRC Media, dat onderdeel is van het Belgische Mediahuis, heeft het radiostation Sublime en diens productie- en audiobedrijf overgenomen. Sublime blijft zelfstandig opereren binnen NRC Media. 

Naast de landelijke FM-radiozender is Sublime ook op internet actief met vijf digitale radiostations en een audioproductiehuis dat naast radioprogramma’s ook podcasts produceert. NRC Media wil groeien in de audiomarkt en ziet de overname als een logische stap daarin.

Dominic Stas, bestuursvoorzitter van NRC Media: “We willen onze eigen NRC-journalistiek nog meer gaan vertalen naar audio. We willen ook meer commerciële podcasts gaan produceren en deze breder gaan distribueren. Met de overname van Sublime zetten we deze ambitie kracht bij doordat we zo in één keer productiefaciliteiten, talent én audiodistributie in huis halen.”

NRC Media zegt ambitieuze plannen te hebben met audio en lanceerde daartoe onlang haar NRC Audio app. podcast.

Madelon Fortuin, commercieel directeur NRC Media:"Er zijn drie redenen waarom we Sublime hebben overgenomen: we hebben de wens een productiehuis te bezitten, we willen branded content waar meer vraag naar is, beter distribueren en Sublime heeft laten zien een hoge selectiviteit te hebben in het bereiken van de AB1-doelgroep waarmee we ons produktaanbod kunnen versterken. We kunnen de adverteerder nog beter bedienen en meer waarde bieden als het gaat om het effectief overbrengen van een commerciële boodschap aan de AB1-doelgroep, of dat nu via print is, online of audio. Onze eigen journalistieke producties lenen zich utistekend voor podcasts. Daarnaast kunnen branded content ook uitstekend naast papier online met audio worden gemaakt. Zo maakten we onlangs de 10-delige serie Taboetalk voor KPN. We werkten al samen met Sublime aangezien onze producties aan hun werden uitbesteed. Deze overname is er een tegen de stroom in, wij zien dat als positief en kijken met lef hoe we versterking kunnen bieden."

Sebastiaan van Rijnsoever, algemeen directeur van Sublime: We zijn nooit op zoek geweest om overgenomen te worden. We houden van vrijheid en ons eigen geluid, dat zit in onze DNA. We zijn een kleine partij en dat is vaak fijn, maar het kan ook een handicap zijn. Als kleine partij zijn we daarom altijd op zoek geweest naar partnerships en allianties om mee samen te werken. Op die manier raakten we in gesprek met NRC Media. Het was eigenlijk niet onze intentie om verkocht te worden, maar gedurende de gesprekken bleek een uitstekende match. Het merk NRC spreekt aan, er is samen synergie te bereiken in media. Ook commercieel kunnen we samen nog meer waarde voor adverteerders realiseren, dat biedt kansen. Onderdeel zijn van een mediabedrijf als NRC biedt ten slotte ook ruimte om met Sublime nog veel zichtbaarder te worden. Dit gaat zeker helpen bij het versterken van ons marktaandeel. Ik ben dan ook enorm trots op dat we onderdeel worden van een krachtig mediabedrijf als NRC Media. De ondernemende cultuur, informele manier van samenwerken en sterke focus op kwaliteit en inhoud die wij ervaren bij NRC, voelt voor ons als een warm bad. Voor Sublime biedt deze overname een platform voor verdere groei, vooral in bereik en impact. Wij zijn enorm gepassioneerd over de kracht van audio in al zijn vormen, voor luisteraars en adverteerders. De overname biedt een uitgelezen kans om deze in synergie met NRC verder uit te bouwen.”

Erik Hallers was sinds november 2010 eigenaar van de radiozender die toen nog Arrow Jazz heette en verkreeg per 1 september 2011 een landelijk FM-kavel. De radiozender gebruikt sinds 4 november 2012 het merk Sublime. De overname komt op het moment dat staatssecretaris Mona Keijzer heeft besloten geen noodverlenging van 3 jaar voor de bestaande FM-licentiehouders te willen en een door haar ingesteld Adviescollege adviseert een veiling van radiofrequenties per 1 september 2022 te oirganiseren waarbij onzeker is of er een klassiek/jazzkavel blijft.

De vergunning van het FM-frequentiekavel waar Sublime op uitzendt, verloopt op 1 september 2022. Daarbij moet van maandag tot en met vrijdag van 07:00 tot 19:00 uur 87 procent klassiek en/of jazzmuziek worden uitgezonden; op zaterdag is dat 100 procent en op zondag 98 procent.

Sublime heeft volgens eigen zeggen net als de gehele radiosector een flinke tik gehad door de coronacrisis. Er is wel herstel gerealiseerd, maar niet zoals de televisiesector. Over de beweegreden van Erik Hallers kan het radiostation niet veel zeggen, anders dan dat er bij Sublime zowel goede als minder goede jaren zijn geweest en de vorige eigenaar kansen zag in het radiostation en het 10 jaar met passie heeft ondersteund. De financiele situatie rondom de coronacrisis zou geen rol hebben gespeeld voor Erik Hallers om het station te verkopen; wel de mogelijkheid dat Sublime bij een organisatie kan aansluiten die goed past bij het idee rondom Sublime en kan helpen bij verdere groei. Sebastiaan van Rijnsoever, die door Erik Hallers is aangesteld in 2018, blijft ook onder NRC Media, de algemeen directeur van Sublime.

Mediahuis was sinds haar intrede in Nederland (Mediahuis Limburg, Mediahuis Nederland en NRC Media) geen eigenaar van radiostations. In Vlaanderen is het samen met de NRJ Group actief met de merken NRJ en Nostalgie.

NRC Media geeft aan zich nog te moeten verdiepen in de opstelling van de VCR (Vereniging voor Commerciele Radio) aangaande het frequentiedossier. Sublime heeft zich tot nu toe altijd gecomitteerd aan het VCR-standpunt aangaande een gewenste noodverlenging die tot 2025 gevraagd is aan de regering. Mocht er een veiling komen, dan zal NRC Media (Mediahuis) vanzelfsprekend op het frequentiekavel van Sublime bieden. Mediahuis geeft aan dat Sublime het eerste en enige radiobedrijf is waarmee in gesprek gegaan is.

www.nrc.nl
www.nrcmedia.nl
www.mediahuis.be
www.sublime.nl

Lees ook:

NRC lanceert NRC Audio app

[Interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime (november 2019)

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie