NRC rapporteert toename digitaal en printbereik
15-07-2020 17:04:00 | Door: David de Jong | hits: 739 | Tags:

NRC Media, onderdeel van Mediahuis, stelt een goed tweede kwartaal 2020 achter de rug te hebben. Behalve de stijging van het digitaal bereik laat ook het printbereik gemeten door NOM, zowel doordeweeks als in het weekend, voor het tweede kwartaal op rij een stijging zien. Met name in de NRC-doelgroep AB1 en HBO+ is de stijging zichtbaar. Dit overtreft de eigen verwachtingen.

De online bereikcijfers van NOBO melden over het eerste halfjaar een stijging voor de site met 322.000 bezoekers naar 3.282.000 bezoekers. Het printbereik steeg met 36.700 lezers naar 641.200 lezers. voor NRC Weekend en met 40.800 lezers naar 393.700 voor de werkdagedities van NRC.

Madelon Fortuin, Commercial Director bij NRC Media: "Opnieuw zien we een stijging van het printbereik binnen onze kerndoelgroep. Behalve hoog selectief bereik staat NRC vooral ook voor een hoge betrokkenheid van de lezer en luisteraar."

Traditionele media heroveren terrein, concludeerde onderzoeksbureau Kantar in het recente Mediabelevingsonderzoek. De toename van het NRC-bereik bij zowel digitaal als print onderstreept die conclusie. De traditionele NRC-journalistiek trekt een specifieke doelgroep aan, betrokken lezers en luisteraars die waarde hechten aan journalistiek die diep graaft en breed kijkt.

Die betrokkenheid blijkt ook uit de cijfers, zo is de gemiddelde abonnementsduur ruim 12,8 jaar. Ook de dagelijkse podcast NRC Vandaag heeft een groeiende groep betrokken luisteraars. In het eerste half jaar van 2020 waren er ruim 4,7 miljoen downloads en luistert 89 procent de gehele podcast uit. 

Madelon Fortuin: "Net als ieder ander mediabedrijf hebben ook wij klappen gekregen op de advertentieafdeling. Gelukkig geen halvering van de omzet. We kijken nu naar een index die schommelt rond de 90. Wat dan vooral heel fijn is, zijn de zeer positieve resultaten op de lezersmarkt. We hebben een flinke toename van abonnees gezien. Mensen die bereid zijn te betalen voor goede, genuanceerde uitzoekjournalistiek. Al ver voor dat de coronacrisis uitbrak, hebben wij de beslissing genomen dat we onze journalistiek niet gratis aanbieden. En hebben we de kortlopende abonnementen afgeschaft. Het kortstlopende abonnement is tenminste één jaar. Deze strategie hadden we al ingezet. Het zorgt nu voor een goed resultaat onder de streep. En dat goede resultaat maakt dat we kunnen blijven investeren in dat waar we voor staan; iedere dag weer gaan voor het brengen van de beste én unieke journalistiek voor onze lezers en luisteraars."

www.nrc.nl
www.nrcmedia.nl
www.mediahuis.be

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie