Onderzoek UvA: Geen indicatie voor bestaan filterbubbels in Nederland
31-05-2019 14:08:00 | Door: David de Jong | hits: 1698 | Tags:

In Nederland is op dit moment geen indicatie dat Nederlanders die nieuws tot zich nemen in filterbubbels zitten. Dit blijkt uit onderzoek van het Instituut voor Informatierecht (IViR) van de Universiteit van Amsterdam, dat op verzoek van het Commissariaat voor de Media is gedaan.

Een filterbubbel is een bubbel van gelijkgestemde berichten door algoritmische aanbevelingen. Niet alle vormen van eenzijdige informatie vallen daaronder.

Het onderzoek laat zien dat bijna niemand in Nederland volledig in een filterbubbel zit. Nieuwsgebruikers maken in ruime mate gebruik van nieuws dat niet door algoritmes wordt aanbevolen. Ook binnen algoritmische aanbevelingssystemen hebben zij toegang hebben tot een divers aanbod aan nieuws en informatie. Mensen die geïnteresseerd zijn in nieuws gaan door het gebruik van sociale media juist meer nieuws gebruiken. Hierdoor verhoogt de diversiteit van hun nieuwsgebruik alleen maar.

Het Commissariaat voor de Media stelt dat ondanks dat uit het onderzoek blijkt dat er zorgen bestaanover filterbubbels in Nederland, dit niet betekent dat er geen reden is voor bezorgdheid over de maatschappelijke effecten van de toenemende inzet van algoritmes en artificiële  intelligentie. De onderzoekers van IViR tonen met hun onderzoek ook andere risicos aan die met deze ontwikkeling samenhangen. Deze risicos zijn de toenemende opiniemacht van platforms en het gebruik van algoritmes bij traditionele media.

Het Commissariaat voor de Media blijft de ontwikkeling van de informatie- en nieuwsvoorziening in Nederland monitoren via het Reuters Digital News Report, de Mediamonitor en in samenwerking met de wetenschap. Daarnaast wil het Commissariaat zich inzetten om in de toekomst pluriform aanbod voor het individu beter toegankelijk te maken. Dit wordt onder andere gedaan in samenwerking met andere Europese toezichthouders. Het Commissariaat wil zich ook sterk blijven maken voor de redactionele onafhankelijkheid van algoritmes en een bijdrage leveren aan het vergroten van mediawijsheid en digitale geletterdheid bij burgers.

Lees het volledige rapport Filterbubbels in Nederland.

www.cvdm.nl
www.ivir.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie