[Onderzoek] WOMEN Inc en FreePress Unlimited: Nog weinig diversiteit in Nederlandse nieuwsmedia 
16-10-2020 17:13:00 | Door: David de Jong | hits: 423 | Tags:

Mannen zijn oververtegenwoordigd in Nederlandse nieuwsmedia: 26 procent van de personen in de Nederlandse nieuwsmedia waarvan het geslacht bekend is, zijn vrouw. 9 procent zijn personen van kleur. Ook de experts die aan het woord komen zijn overwegend man (78 procent). Dit blijkt uit het Global Media Monitoring Project (GMMP).

GMMP is een wereldwijde studie waarbij op dezelfde dag in 145 landen wordt gekeken naar het aandeel mannen en vrouwen in het nieuws. In Nederland is de coördinatie van het monitoring project dit jaar in handen van Free Press Unlimited en WOMEN Inc. Daarbij zijn op 29 september 2020 207 nieuwsitems geanalyseerd. Het gaat daarbij om de papieren uitgaves van de Volkskrant, Trouw, AD, NRC Handelsblad, Parool en de Telegraaf, de nieuwssites NU.nl, NOS.nl, RTLNieuws.nl en FD.nl, de televisiejournaals NOS Journaal 18:00 uur, RTL Nieuws 18:00 uur en Hart van Nederland 17:50 uur, de radiojournaals NPO Radio 1 NOS Journaal, BNR Nieuwsradio Nieuwsupdate en ANP RadioNieuws alsmede de twitteraccounts van de Volkskrant, de NOS, AT5 en de Telegraaf. Er kwam in totaal 558 personen voor in de items. De meting wordt elke 5 jaar verricht sinds 1995.

Van de kranten is de Volkskrant het meest mannelijk, bij de radio is dat BNR Nieuwsradio, op televisie is dat RTL Nieuws, online is dat FD.nl en bij Twitter is dat AT5.

Dit jaar werd het nieuws gedomineerd door het coronavirus. Ruim 40 procent van de nieuwsitems die werden geanalyseerd gingen over het virus. Terwijl vrouwen bijna tweederde van de cruciale beroepen vervullen tijdens de crisis, zijn ze ondervertegenwoordigd in het nieuws hierover indien het geslacht bekend is (26 procent). Ook in ander nieuws zijn vrouwen in het algemeen minder vaak als expert aan het woord (22 procent) en zij worden minder vaak gequote (21 procent). Ondervertegenwoordigd zijn ook personen van kleur; zij maken voor 9 procent  deel uit van het nieuws.

Daarnaast is er ook verschil in representatie van mannen en vrouwen als het gaat om verschillende nieuwsonderwerpen. Zo werd slechts 15 procent van de nieuwsitems over politiek en overheid door vrouwelijke journalisten gemaakt en kwamen in de items over dit onderwerp vooral mannen voor (76 procent). Femke Halsema, de burgemeester van Amsterdam, was een van de weinige vrouwen die als politica in het nieuws voorkwam. In de politiek is een ondervertegenwoordiging van vrouwen, van de 150 zetels worden er 48 door vrouwenbezet. Het nieuws geeft hiervan geen evenredige representatie weer.

Ruth Kronenburg, Directeur Free Press Unlimited: "Wat ons opviel was dat wanneer mensen van kleur in het nieuws kwamen, het gerelateerd was aan criminaliteit, het slavernijverleden of hun afkomst. Op andere thema’s zijn ze ondervertegenwoordigd. Juist deze stereotypering willen we doorbreken."

De Nederlandse krant die het beste scoort op representatie is Het Parool. Hier was 45 procent van de personen in het nieuws vrouw. Hart van Nederland scoort het beste van het TV nieuws met 40 procent van de personen in het nieuws vrouw. Ten opzichte van 2015 is er een kleine verbetering van representatie in Nederland gemeten. Toen was een kleine 20 procent van de personen in het nieuws vrouw. Van de journalisten die het nieuws brachten en van wie hun gender bekend was, zijn 25 procent vrouwen en 75 procent mannen.

Ruth Kronenburg, Director of Operations bij Free Press Unlimited: "We zien dat zodra journalisten op zoek zijn naar een expert, vrouwen letterlijk buiten beeld raken. Media hebben grote invloed op stereotype beeldvorming, sociale normen en de aspiraties van mannen en vrouwen. Het is teleurstellend om te zien dat, ondanks de aandacht hiervoor, vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd zijn in het nieuws."

Emma Lok
, directeur WOMEN Inc: "Inclusieve beeldvorming in de media draagt bij aan betere perspectieven op de arbeidsmarkt en tot een meer evenredige werk-/zorgverdeling tussen vrouwen en mannen. Iedereen moet zich herkennen en vertegenwoordigd voelen. Representatie zorgt ook voor meer wederzijds begrip. Het is daarom essentieel dat media en overheid structureel monitoren hoe vaak en op welke manier vrouwen en mannen in beeld komen in de media. Daarbij moet ook gekeken worden naar de representatie van mensen van kleur, leeftijd, gender en achtergrond."

In juni 2021 worden de internationale resultaten verwacht, waarbij de resultaten uit 145 landen worden gerapporteerd.

Het volledige Nederlandse rapport is hier te vinden.

www.freepressunlimited.org
www.womeninc.nl
www.whomakesthenews.org


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie