The Guardian weert reclame voor fossiele brandstoffen
30-01-2020 12:24:00 | Door: David de Jong | hits: 341 | Tags:

De Britse krant The Guardian weert voortaan advertentieruimte van bedrijven die actief zijn met fossiele brandstoffen. Hierdoor zijn olie- en gasbedrijven als Shell, Esso, BP en Total niet langer welkom om in deze Britse krant advertentieruimte in te kopen. De krant zegt in een eigen artikel op deze wijze bij te willen dragen aan het klimaatprobleem en daarmee de in haar optiek grootste vervuilers aan te weren.

De maatregel wordt met onmiddelijke ingang doorgevoerd. Anna Bateson, de acting chief exective en Hamish Nicklin, chief revenue officer van The Guardian: "Onze beslissing is gebaseerd op het tientallen jaren tegenwerking door velen in die industrie om klimaatactie door overheden tegen te houden. Het tegengaan van de opwarming van de aarde is de belangrijkste uitdaging in deze tijden."

Met name milieubewegingen zijn van mening dat energiebedrijven de media middels advertentieruimte gebruiken om hun gedrag goed te praten, met relatief kleine investeringen in het milieu. The Guardian zelf is afgelopen jaar activistischer geworden in de berichtgeving over het milieu en klimaatveranderingen. In plaats van terminologie als klimaatverandering, gebruikt deze krant steeds vaker de termen global heating en klimaatalarm. De uitgever wil in 2030 klimaatneutraal worden.

Scott Trust Limited, de eigenaar van de krant, zal investeringen in bedrijven die in fossiele brandstoffen zitten, afstoten. Het is niet duidelijk of ook The Observer, die net als The Guardian via Guardian Media Group onderdeel is van Scott Trust Limited, ook zal stoppen met advertentieruimte voor fossiele brandstoffen. Voor zover bekend is The Guardian de eerste krant wereldwijd die olie- en gasbedrijven als adverteerders weert.

www.theguardian.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie