Theater DNK in Assen met Smaakvol Theater winnaar Noordelijke cultuurpitchwedstrijd
15-05-2020 17:39:00 | Door: David de Jong | hits: 418 | Tags:

Theater DNK (De Nieuwe Kolk) in Assen is met het idee Smaakvol Theater de winnaar van de cultuurpitchwedstrijd die de noordelijke overkoepelende culturele instellingen, partners en marketingorganisaties op 25 april 2020 uitschreven. 

De organisaties deden een oproep op de vindingrijkheid van de makers van Friesland, Groningen en Drenthe om de culturele sector een impuls geven in het nieuwe normaal. Samen met relevante partijen wordt het idee uitgewerkt, zodat het daadwerkelijk kan worden uitgevoerd in steden en dorpen in (Noord-)Nederland.   

Er zijn 127 inzendingen binnengekomen op de open call. De pre-jury selecteerde 10 ideeën waaruit de jury Smaakvol Theater unaniem koos als beste idee. Het is een concept waarbij theater en horeca de handen ineenslaan. Theaters programmeren een soloartiest (of duo/trio) voor hun theater. Parallel aan de voorstelling serveren meerdere restaurants een menu voor aanvang en tijdens de voorstelling. Vanuit het theater ziet het publiek de show en tegelijkertijd beleven de gasten in de deelnemende restaurants live dezelfde voorstelling via een streamingsdienst. De jury prees het idee onder meer om de win-winsituatie.

Seerp Leistra, jurylid, managing partner Boer & Croon en bestuurslid Stichting Beringer Hazewinkel: "Het podium, de artiesten én de restaurants hebben iets te winnen in dit concept. Het is bovendien goed haalbaar én schaalbaar."

Het idee krijgt ondersteuning van onder meer de noordelijke marketingorganisaties en VNO NCW MKB Noord om het zodanig te maken dat het eenvoudig over te nemen is door anderen, zodat het in het hele land kan worden toegepast. 
   
De jury kwam tot een top vijf van beste ideeën. Annebelle Birnie, directeur Amsterdam Fonds voor de Kunst en voorzitter van de jury: "De cultuursector in Noord-Nederland is inventief, slagvaardig en toekomst gericht, ook in deze Covid-19-periode. Ik hoop dat het project van de winnaar veel navolging krijgt."

De vier andere inzendingen uit de top vijf:  
2. Globe van Groningen van Marcel Hensema en anderen
3. Video Feuilleton van Joop Mulder, Sense of Place   
4. Hoog in het Noorden van Bauke van der Laaken, Peter Duinkerken, Wijnand Helfrich & Thijs Helfrich   
5. Kloset van Sjoerd Kooistra  
 
Ruud Linders, manager marketing en sales bij DNK: "Met creativiteit en ondernemerszin willen we het theater in de anderhalvemetersamenleving weer tot volle bloei laten komen. Hoe mooi is het om hiervoor erkenning te krijgen. Wij hopen met dit project ook de zwaar getroffen horeca te kunnen helpen. Wij staan te popelen om met de horecaondernemers samen te werken en het publiek weer te kunnen ontvangen."

www.vno-ncwnoord.nl/cultuurpitch 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie