Worldcom: zorgen over werkgelegenheid in Europese journalistieke en mediasector
11-12-2020 17:29:00 | Door: David de Jong | hits: 517 | Tags:

Mensen uit de journalistieke en mediasector in Europa hebben blijvende zorgen over werkgelegenheid. Dit blijkt uit een onderzoek dat de Young Professionals van het pr-netwerk Worldcom Public Relations Group heeft uitgevoerd naar de impact van de coronapandemie op hun werk en de toekomst van de sector.

Daarbij zijn 454 journalisten uit 14 landen online ondervraagd, waaronder Nederland. De resultaten wijzen op diepgaande veranderingen op de lange termijn in de Europese journalistieke en de mediasector. De werkgelegenheid in de sector is voor veel ondervraagden een bron van verontrusting.

Bijna de helft (48,9 procent) van de Europese journalisten heeft het gevoel dat hij enig gevaar loopt zijn baan te verliezen, 16 procent geeft zelfs aan veel gevaar te lopen op het verlies van hun werk. Iets minder dan een derde (32 procent) van de journalisten is van mening dat hun publiek de sterke interesse in corona-gerelateerd nieuws die ze bij het begin van de pandemie constateerden, heeft vastgehouden. De grote belangstelling voor corona in februari en maart 2020, toen het virus zich voor het eerst snel verspreidde, is sindsdien flink afgenomen. 22 procent van de journalisten gaf aan dat de interesse van het publiek gerelateerd kan worden aan het aantal besmettingsgevallen in eigen land en de invoering van beperkende maatregelen.

Gevraagd naar de tijd na de pandemie geeft de overgrote meerderheid van de journalisten (75,6 procent) aan ervan uit te gaan dat de wereld blijvend is veranderd, en een terugkeer naar de oude vertrouwde werkwijzen niet aan de orde is. Ze zijn van mening dat de veranderingen waarmee we door de pandemie worden geconfronteerd, bijvoorbeeld vanuit huis werken, hoogstwaarschijnlijk langdurig zullen blijken, hetgeen het idee onderbouwt dat we in een ander normaal leven.

Een van de gevolgen van de lockdowns was de versnelde digitale transformatie, die elke branche heeft moeten ondergaan om te overleven. Zo ook de journalistiek en de mediasector. Bijna driekwart (73,3 procent) van de journalisten is van mening dat print-media door de pandemie een enorme klap hebben gekregen. Hoewel de overgang van print naar digitaal al lang voor de pandemie was ingezet, is de transitie door de pandemie aanzienlijk versneld. Meer dan 83 procent van de ondervraagden ziet de toekomst voor de journalistiek in online content, onder andere op sociale media, in video’s en podcasts.

Als reactie op de snelle veranderingen in het medialandschap zijn veel journalisten op zoek naar nieuwe vaardigheden, verbreding van hun kennis en nieuwe manieren om hun publiek te bereiken. Ook blijken velen op zoek naar aanvullend werk. Ongeveer 43 procent van de ondervraagden geeft aan bezig te zijn met een bijscholing in de hoop een nieuwe baan te vinden of te kunnen freelancen.

András R Nagy, EMEA-bestuurslid van Worldcom en verantwoordelijk voor het Young Professionals-programma: “We wilden de lokale kennis en de internationale expertise van Worldcom in de EMEA-regio gebruiken om meer te weten te komen over de huidige situatie in het medialandschap. We hebben antwoorden verwerkt van 454 journalisten. Wat deze enquête vooral bijzonder maakt, is dat ze volledig is opgezet en uitgevoerd door Worldcom’s Young Professionals Group, een groep van jonge getalenteerde PR-professionals die altijd manieren vinden om de kennis over onze branche en de mediasector boven tafel te krijgen.”

www.worldcomgroup.com
www.wisse-worldcom.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie