Buitenreclame kent ook een moeizaam derde kwartaal met nog steeds 25 procent lagere omzet
25-10-2020 18:21:00 | Door: David de Jong | hits: 939 | Tags:

De buitenreclamebestedingen zijn in het derde kwartaal vergeleken met vorig jaar met 25 procent gedaald. Dit heeft brancheorganisatie Outreach bekend gemaakt.

Er werd in het derde kwartaal 2020 36 miljoen euro omzet gedraaid. Dat is een verdubbeling vergeleken met het tweede kwartaal van 2020 toen 67 procent omzetdaling genoteerd werd als gevolg van de maatregelen omtrent de coronacrisis.

In het derde kwartaal werd ruim 24 miljoen euro omgezet in traditionele buitenreclame, oftewel posters. Dit is een daling 19 procent ten opzichte van 2019. De omzet van digitale buitenreclame (DOOH) daalde met 35 procent naar 12 miljoen euro.

De eerste 9 maanden van 2020 leverden de buitenreclame-exploitanten verenigd in Outreach een omzet van 91 miljoen euro op; 38 procent minder dan in 2019. Digitaal is de daling met 40 procent iets hoger dan bij de posterreclames (36 procent).

Over de periode januari tot en met september is het aandeel van traditionele buitenreclame (67 procent)  licht gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2019 (63 procent). Dit is een opvallende ontwikkeling aangezien DOOH sinds de intrede in 2015 ieder jaar in aandeel binnen de totale OOH is gegroeid. Bij Outreach zijn Centercom, Clear Channel Nederland, Exterion Media, Hillenaar Outdoor, JCDecaux Nederland, Ocean Outdoor Nederland en OV Media aangesloten.
 
Eric Kip, voorzitter Outreach en Managing Director van Exterion Media: “Helaas hebben we gezien dat out of home ook in het derde kwartaal nog steeds sterk onder druk stond. Dit ondanks het feit dat Nederland tijdens de zomervakantie massaal in eigen land op vakantie is geweest en iedereen buiten uitgebreid heeft kunnen genieten van het heerlijke weer. Het is duidelijk dat de tweede golf van de coronavirusbesmettingen een verdere negatieve impact op het jaarresultaat zal hebben. Hoe groot het negatieve effect precies zal zijn is op dit ogenblik nog niet in te schatten."

In tegenstelling tot buitenreclame wist de televisiesector zich te herstellen met groeicijfers van de reclameomzet in het derde kwartaal.

www.outreach.nl
www.centercom.nl
www.clearchannel.nl
www.exterionmedia.com
www.hillenaar.com
www.jcdecaux.nl
www.oceanoutdoor.nl
www.ovmedia.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie