[Interview] Wierish Debipersad: Clear Channel neemt afscheid van de billboard
17-01-2020 14:14:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5467 | Tags:

Wierish Debipersad is sinds de zomer van 2019 commercieel directeur van Clear Channel Nederland en zet vol in op digitaal. "We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages."

Eerder werkte je voor JCDecaux en RTL. Wat waren jouw overwegingen om naar Clear Channel te gaan? 

Out of home is sterk in ontwikkeling en is een van de mediumtypes die het afgelopen jaar een sterke stijging heeft laten zien in marktaandeel. Daarnaast heeft Clear Channel enorme stappen gezet. We winnen zowel internationaal als lokaal terrein en proposities worden geoptimaliseerd. Daarnaast zorgt de digitalisering voor talloze nieuwe mogelijkheden en door toevoeging van data kan het nog effectiever worden ingezet. Het waren allemaal redenen om opnieuw de stap naar out of home te maken. Ik ben ook altijd een ambassadeur van het medium gebleven.

Welke opdracht kreeg jij mee? 

Internationaal zijn er grote consolidaties gaande en verschuivingen van concessies in wereldsteden. Maar ook lokaal zijn er veel ontwikkelingen waardoor ook wij genoodzaakt zijn om te veranderen. We hebben afgelopen maanden enorme stappen gezet en ook voor 2020 hebben we grootse plannen. Zo gaan we ons nog meer focussen op het twee vierkante meter abri-formaat en nemen we afscheid van onze billboards. Daarnaast blijven we investeren in ons portfolio door nieuwe concessies toe te voegen aan ons landelijk dekkende netwerk en door te digitaliseren op toplocaties. Ook op gebied van kwaliteit ben ik uitgedaagd om stappen te zetten. De objecten moeten op de beste plekken staan en zorgen voor de beste exposure voor onze adverteerders.

Clear Channel verhuisde onlangs van Oegstgeest naar Hoofddorp. Waarom? 

In juni 2019 zijn we inderdaad verhuisd van Oegstgeest naar het Pharosgebouw in Hoofddorp. Ons kantoor ligt nu middenin de Randstad en biedt vanaf onze elfde etage een prachtig uitzicht op onder andere Schiphol. Duurzaamheid en healthy working staan hier centraal, een pand dat past bij de nieuwe weg die we zijn ingeslagen en het imago dat daarbij hoort. Daarnaast zitten we sinds de verhuizing veel dichter op de business, wat weer voordelen biedt.

Digitalisering is wellicht de belangrijkste ontwikkeling in buitenreclame. Hoe manifesteert Clear Channel zich op digitaal vlak? 

We zetten volop in op digitaal, maar alleen in steden met meer dan 100.000 inwoners en in winkelgebieden en dan met name garages. Met 12,7 miljoen wegvoertuigen is Nederland een echt autoland, het vervoermiddel wordt vaak gebruikt om boodschappen mee te doen en te winkelen. Zo komt 44 procent van alle bezoekers van een winkelgebied met de auto. Parkeergarages zijn dus onmisbaar, helemaal nu grote steden auto’s steeds meer uit het straatbeeld willen laten verdwijnen, waardoor er steeds meer parkeergarages worden gebouwd.

En de mogelijkheden die digitalisering biedt? 

De mogelijkheden zijn eindeloos. Met adaptive advertising toon je op basis van data de juiste boodschap op het juiste moment. In feite is het scherm niets meer dan een computer, dus een web based ad op een digitaal scherm kan de meest uiteenlopend actuele content worden getoond. Onderzoek toont aan dat het reclamebewustzijn toeneemt en dat consumenten zich een campagne beter herinneren bij relevante boodschappen op digital out of home. We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages; we weten immers wie er naar binnen rijdt en in welke auto. Deze informatie kan voor veel adverteerders interessant zijn, aangezien parkeergaragebezoekers gemiddeld drie keer langs een digitaal scherm van ons komen. Naast het gebruik van data kunnen uitingen door technologieën als augmented reality ook visueel veel aantrekkelijker worden. In het straatbeeld zien we helaas nog veel te weinig van al deze mogelijkheden terug. Het is aan ons als exploitanten om hier verandering in te brengen en merken te stimuleren om met de digitale mogelijkheden hun campagne relevanter te maken.

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, dat werd ook duidelijk door jullie groene bushokjes in Utrecht. Hoe verandert duurzaamheid de buitenreclame? 

Kwaliteit en duurzaamheid hebben onze focus. Ons doel is om onze objecten steeds functioneler en relevanter te maken, voor zowel adverteerders als gebruikers. Ook gemeentes focussen steeds meer op duurzaamheid. De groene daken in Utrecht zijn hier een voorbeeld van. De bushokjes met de sedumdaken voegen natuur toe in de stad en bewoners van hoogbouw kijken neer op minituintjes. Ook vergroot sedum de biodiversiteit, reduceert het fijnstof, bergt het regenwater en bestrijdt het hitte. Maar naast de groene daken zie je duurzaamheid ook terug in LED-verlichting in objecten, gebruik van natuurlijke materialen als bamboe voor bankjes, het gebruik van gefilterd hemelwater voor de schoonmaak van objecten en het doen van onderhoud door wisselaars die rijden in elektrische auto’s. Deze trend gaat zich op steeds grotere schaal manifesteren.

Wat zijn de ambities van Clear Channel voor de komende jaren? 

Voor alle productgroepen zijn we bezig een kwaliteitsslag te maken, zodat we alleen de beste locaties en de mooiste objecten overhouden. We bezoeken op dit moment alle parkings uit ons netwerk om de beste locaties vast te stellen en de objecten te verplaatsen, vernieuwen en deels te digitaliseren. Naast de parkings voeren we op ons education media-netwerk op scholen dezelfde kwaliteitsslag door. Alleen de beste locaties blijven bestaan en verouderde objecten worden vernieuwd. De planning is dat er op de scholen in het tweede kwartaal van 2020 zo’n vijftig schermen worden gedigitaliseerd. Vanaf dat moment wordt het hele education media-netwerk opnieuw in de markt gezet. Daarnaast voegen we graag grote steden toe aan ons netwerk en wordt ons digitale portfolio binnen aanzienlijke tijd fors uitgebreid.

Jullie deden onderzoek naar het verplaatsingsgedrag van mensen. Vertel. 

We deden dat onderzoek in samenwerking met Kinetic, onderdeel van Group M. Mobiele verplaatsingsdata van ruim vijf miljoen actieve Vodafone-gebruikers zijn geanalyseerd. Hiermee zijn verplaatsingen van gemeente tot gemeente in kaart gebracht. Hieruit blijkt dat 95 procent van de mensen alleen reizen maakt in de nabijheid van hun woonplaats. Grote steden hebben wel een grotere aantrekkingskracht, waardoor mensen bereid zijn verder te reizen, maar deze aantrekkingskracht is eindig. Een voorbeeld: bij een topgemeente met meer dan 200.000 inwoners komt 95 procent van de mensen vanuit een straal van maximaal 32 kilometer. Slechts vijf procent van de mensen komt van verder dan die 32 kilometer. De gedachte dat een campagne enkel in grote steden heel Nederland bereikt, gaat dus niet op. Met die informatie in het achterhoofd: in alle concessiegemeentes van Clear Channel samen, wonen 7,1 miljoen mensen, waarvan 4,1 miljoen mensen alleen door Clear Channel bereikt kunnen worden. Simpelweg omdat deze mensen geen reis maken naar het concessiegebied van de andere exploitanten. Interessante inzichten!

Dit interview verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine.

 

 

 

 

 

 

 

 

DeMedia100 wordt gesponsord door

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie