[Interview] Derk Nijssen over de stap naar het buitenland en programmatic bij XITE
11-06-2018 11:20:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3727 | Tags:

XITE lanceerde vorige zomer als eerste een gepersonaliseerde tv-zender en dendert dit jaar verder met het aanbieden van programmatic advertising en de lancering van XITE in de VS. We spreken met Derk Nijssen, CEO en oprichter van XITE Networks.

Hallo Derk. Vorig jaar hadden we ons laatste interview, toen over de optie om XITE te personaliseren. Hoe is dat verlopen?

Inmiddels is XITE’s Personalised Music Television (PMT) een groot succes in de landen waar we actief zijn. Deze nieuwe vorm tv-zender wordt in onze industrie gezien als voorbeeld van hoe tv-zenders zich zouden moeten ontwikkelen om ook in de toekomst succesvol te zijn, vooral in een jongere doelgroep. De kijkers vinden het geweldig dat ze heel gemakkelijk - via de afstandbediening - de zender kunnen personaliseren en kunnen kiezen wat ze wel (of juist niet) willen zien. Dat zien we ook terug in een sterke toename van kijkers en kijktijd.

Wordt er veel gebruik van gemaakt?

Als ik kijk naar het gebruik van XITE dicht bij huis - in Nederland - dan zien we dat 1 op de 5 Nederlanders maandelijks gebruik maakt van XITE, en dat XITE’s Personalised Music Television heeft gezorgd voor een gigantische toename in kijktijd. Bij Ziggo is XITE Personalised Music Television inmiddels, na Netflix, de meest gebruikte app. Dat is natuurlijk echt fantastisch. 

Nu hebben jullie met SpotX en IPG Mediabrands een eerste programmatic-campagne opgezet voor JBL. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?

JBL is als merk continu, samen met IPG Nederland, op zoek naar innovatieve manieren om de doelgroep te bereiken. XITE heeft al vanuit verschillende disciplines een goede relatie met IPG. Hieruit is uiteindelijk de programmatic tv-campagne samen met JBL ontstaan, aangezien JBL als merk, doelgroep en product-fit heel goed bij XITE past. 

Wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van reguliere advertising?

Het voordeel van deze campagne ten opzichte van reguliere advertising zit hem niet zozeer in de boodschap achter de campagne, maar juist in de omgeving en de integratie van de commercial. In XITE Personalised Music Television werken wij niet met standaard commercialblokken, zoals het reguliere model, maar baseren wij het aantal advertenties op basis van je sessietijd en/of kijkgedrag. Daarnaast is XITE Personalised Music Television interactief te zien op het grote scherm. Hierdoor reken je af op basis van daadwerkelijk getoonde impressies (CPM-model) wat dus volledig in eigen beheer van IPG is te monitoren. Dit samengevoegd in een programmatic tv-campagne maakt het dus mogelijk om alle sterke punten van zowel reguliere als programmatic advertising te combineren.

XITE is sinds kort ook actief in de VS. Vertel!

Jaren geleden hebben we heel bewust gekozen om te werken aan een doorbraak in de Amerikaanse markt. We hebben een kantoor geopend in New York en gewerkt aan het verkrijgen van distributie via tv-operators. Onder leiding van Cees Honig is deze doorbraak uiteindelijk begin van dit jaar gekomen. XITE is nu officieel, als eerste Nederlandse tv-zender ooit, te zien in Amerikaanse huishoudens. Het doel de komende jaren is om van XITE een household brand te maken in de VS. 

Wat is het laatste nieuws?

Sinds de lancering van XITE in de VS merken dat we door veel operators in de wereld worden benaderd. De eerste stappen zijn gezet en ik hoop dat we later dit jaar nieuws kunnen delen over verdere groei op de internationale markt. In Nederland zijn we verder druk bezig met onze eigen campagnes, waaronder natuurlijk de XITE Awards later dit jaar!

Foto Derk Nijssen: Guido van Nispen

www.xite.nl
www.spotx.tv
www.ipgmediabrands.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie