[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers
12-11-2020 10:27:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 1281 | Tags:

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Per 1 oktober 2020 is DPG Media gestart met het beschikbaar stellen van hun advertenties via Xandr Monetize, de ad server van Xandr. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

Wat doet Xandr?

Xandr biedt een technologieplatform voor het vergemakkelijken en optimaliseren van de in- en verkoop van digitale reclame op hoogwaardige media, zoals advanced tv, displays en smartphones. Vroeger kende men ons als AppNexus, een technologiebedrijf met een achtergrond van 10 jaar aan innovatie, dat in 2018 werd overgenomen door AT&T.

Hoe onderscheidt Xandr zich van de concurrentie?

Xandr heeft voor kopers en verkopers een geavanceerde technologie gebouwd, die continu wordt doorontwikkeld en die voor iedereen en met name de consument het reclame-ecosysteem vereenvoudigt en optimaliseert. Als platform met een SSP, DSP en adserver kunnen we onze klanten de holistische technologie bieden, waarmee ze hun media-activiteiten beheren.

Dankzij de ondersteuning van een wereldwijde marktleider als AT&T hebben we de slagkracht, de schaal en resources om oplossingen te bieden voor de complexiteit en uitdagingen waarmee mediabedrijven te maken hebben. Xandr houdt nog altijd vast aan een open benadering en een gelijk waardeaanbod voor al onze partners en we zijn overtuigde voorstanders van het open internet met een gelijk speelveld en transparantie als leidend principe. 

Om enkele voorbeelden te geven van dit standpunt: onze ondersteuning van prebid.org, de header bidding-oplossing waarvan we de eerste versie in 2015 als open source ontwikkelden, of onze benadering van GDPR (AVG) als gezamenlijke inspanning, samen met IAB functionerend als leider en partner in de creatie en adoptie van TCF (Transparency and Consent Framework), in de versies 1.0 en 2.0. 

Hoe kwam de samenwerking met DPG Media tot stand?

We werken sinds begin 2017 al samen met Sanoma Media Nederland als hun adserver. We hebben ook nauw samengewerkt met DPG Media als SSP bij hun media-activiteiten. Toen DPG Media eerder dit jaar Sanoma Media overnam, nodigde DPG Media ons uit om een verdergaande samenwerking te bespreken. In de eerste fase stelde DPG Media een gecombineerd portfolio op ons hele curation platform voor. Na uitgebreid plannen, testen en integreren verheugt het ons nu provider te zijn van hun adserver technologie.

Op welke manier profiteren uitgevers als DPG van Xandrs expertise?

Met behulp van de Xandr adserver kunnen uitgevers onze vier hoofdprincipes slim in praktijk brengen – Transparantie, Controle, Diversificatie en Partnerschap. Dankzij onze openheid kunnen ze via ons platform onbeperkt transacties afwikkelen met kopers. We bevoordelen onze eigen demand niet en geven toegang tot ´bid landscape´ gegevens voor meer inzicht in het biedgedrag en de uitkomsten van de veiling. Met ons platform zijn ze in staat om hun eigen strategie aan te sturen via onze transparante besluitvorming en levering van advertenties.

Met flexibele tools voor campagnes, sturing op prioriteiten voor levering, budgetpacing en veilingmechanismen kunnen partners de volledige controle houden over hun demand landscape. We bieden onze adserverklanten diversificatie, zodat ze niet afhankelijk zijn van platforms die een gesloten ecosysteem vormen. Veel andere klanten moesten constateren dat hun buying mix verschoof door een overmatige afhankelijkheid van één partner.

En ten slotte het in mijn ogen belangrijkste principe: partnerschap. Onze belangen sporen met die van onze publisher partners. We ondersteunen hen met een ervaren team, dat de wensen van uitgevers begrijpt en weet hoe ze hen kunnen helpen de technologie optimaal te benutten. Ze sluiten zich aan bij een adserver gemeenschap, die twee keer per jaar bijeenkomt om ons product en onze benadering bij uitdagingen in de bedrijfstak vorm te geven. 

Wat zijn holistische oplossingen voor portfolio- en demandbeheer? Wat is er zo holistisch aan?

Kort gezegd is een uitgever, wanneer zijn adserver en SSP één zijn, beter in staat om alle demand te evalueren, tegelijkertijd zowel direct als programmatisch, en om het rendement ervan te maximaliseren. De directe activiteiten van uitgevers gelden nog altijd als hun zakelijke basis, maar programmatisch is in sommige markten nog belangrijker en uitgevers hebben tools nodig, waarmee ze kunnen finetunen hoe hun portfolio wordt vermarkt. Onze Open Dynamic Allocation maximaliseert het rendement via een eerlijke en concurrerende veiling, of er nu wordt verkocht via Direct, via programmatisch gegarandeerde deals of via een open markt – dat is wat we bedoelen met holistisch.

Wat zijn datagestuurde voorspellende tools voor de rendementsoptimalisatie en hoe kunnen klanten deze toepassen?

Uitgevers willen het rendement over hun hele portfolio kunnen maximaliseren, wat alleen lukt als ze ook inzicht hebben in de beschikbaarheid van hun portfolio en dit kunnen beheren. Gegarandeerde levering aan kopers levert extra CPM´s op, maar een uitgever moet dan wel inzicht hebben in wat er beschikbaar is, niet alleen van dag tot dag maar over flinke volumeperioden of wisselend en seizoensgebonden.

De Xandr adserver gebruikt onze eigen data uit de rendementsanalyse als informatieve input voor planning, budgetpacing en levering van programmatische en directe campagnes. Om een voorbeeld te geven: een uitgever heeft een gegarandeerde reclamecampagne lopen, die concurreert met andere programmatische campagnes – dankzij hun voorspellende inzicht kunnen onze tools voor rendementsoptimalisatie dan aangeven wanneer we kunnen profiteren van hogere bids in programmatisch zonder de opbrengst van de directe campagne op het spel te zetten. 

Wat is het laatste nieuws?

In Nederland ligt onze focus momenteel op het stimuleren van groei in de regio en het ontwikkelen van onze relaties met kopers, verkopers en stakeholders in de sector.

www.xandr.com
www.dpgmedia.nl

Lees ook:

DPG Media stapt over naar Ad Server van Xandr

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie