[Interview] Mark de Weerd: Improve Digital gaat concurrentie aan met Google, Apple, Facebook en Amazon
13-12-2018 15:14:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5161 | Tags:

Per augustus 2018 nam Mark de Weerd het stokje over van collega Angela Pellaupessy als Country Manager Benelux bij Improve Digital. “Ik zal in hoofdlijnen dezelfde koers blijven varen. De grootste uitdaging die ik zie is het verder bouwen aan een intensieve samenwerking om de concurrentie aan te gaan tegen grootmachten als Google en Facebook.”

Hoe zijn de eerste maanden gegaan?

De eerste maanden hebben vooral in het teken gestaan van veel klantgesprekken, zowel vanuit de bestaande relaties van Improve Digital alsmede met potentiele klanten. Tevens heb ik enkele nieuwe klanten mogen verwelkomen, waaronder de Persgroep Nederland en Ebay België. Kortom, een mooie start.

Waarin onderscheidt Improve Digital zich van concurrenten?

Voor de Beneluxmarkt onderscheidt Improve Digital zich van haar concurrenten op drie belangrijke punten:

Technologie. Uiteraard hebben we alle RTB-connecties in eigen beheer en is er een directe relatie tussen de DSP en Improve Digital (360Polaris). Wij ondersteunen zowel video, display en native als rich media. Met betrekking tot rich media zijn we daar als Improve Digital al in een zeer vroeg stadium, 2012, op ingesprongen en hier lopen we nog steeds in voor. Ik denk zelfs dat wij de eerste SSP waren die een rich-mediacampagne programmatic konden leveren. We kijken naar de technologische behoefte van uitgevers en als er vraag naar is zijn we in staat om dit te customizen. Door onze platte organisatie hebben onze klanten direct contact met alle decisionmakers zowel op zakelijk als technologisch vlak.

Europese footprint. Improve Digital is een Nederlands bedrijf met een duidelijke Europese visie. We hebben kantoren in onder andere Amsterdam (HQ), London, München, Parijs, Barcelona, Milaan, Kopenhagen en Stockholm, waardoor we de lokale klantbehoeften goed inzichtelijk hebben en ons product daarop kunnen afstemmen. In Europa zijn er verschillende taalgebieden, culturen, tijdzones en zelfs valuta’s die elk in hun eigen behoefte moeten worden voorzien en aangesproken. Zoals we hier zeggen: Europa is geen land! Vanwege onze duidelijke Europese visie zijn we daarnaast al meer dan drie jaar bezig, door middel van whitepapers, webinars en presentaties, om de GDPR samen met onze uitgevers zo goed mogelijk in te regelen. We hebben dan ook een al twee jaar een dedicated Privacy Officer die dit met een team begeleidt.

Service. We staan bekend om de nauwe betrokkenheid bij onze klanten middels een hoog serviceniveau. Wij zijn echt op zoek naar een samenwerking met onze uitgevers in plaats van een klant-leverancier-relatie. Onze service varieert van troubleshooting tot aan campaign management. We hebben veel ervaring, waardoor we in de meeste gevallen snel en accuraat de uiteenlopende uitdagingen kunnen oplossen. Anderzijds leveren we veel tailormade diensten en oplossingen die uitgever specifiek van toepassing zijn.

Waarom ben je van functie veranderd?

Angela Pellaupessy gaf aan na ruim zeven jaar dienstverband Improve Digital te verlaten. Bastiaan Spaans, Senior Vice President Commerce, vroeg mij haar op te volgen vanuit mijn functie als key-accountmanager. Bij een groot deel van het klantenportefeuille was ik al betrokken. Na drie jaar bij Improve Digital een mooie stap opwaarts.

Wat zijn je verantwoordelijkheden nu?

Samen met het account- en tech-team ben ik commercieel verantwoordelijk voor de resultaten van de Beneluxmarkt. De opdracht is daarbij om in België nieuwe klanten aan ons te binden, en anderzijds onze sterke marktpositie in Nederland te behouden en nieuwe partnerships en proposities te ontplooien.

Zijn er dingen die je anders gaat doen dan Angela?

In de afgelopen drie jaar heb ik zeer nauw met Angela samengewerkt en zal ik in hoofdlijnen dezelfde koers blijven varen. De grootste uitdaging die ik zie voor de komende twaalf maanden is het verder bouwen aan een intensieve samenwerking met lokale publishers en tech-partners binnen het digitale advertising-ecosysteem om samen met hen de concurrentie aan te gaan tegen grootmachten zoals Google, Apple, Facebook en Amazon. Denk hierbij aan het faciliteren van partnerships tussen publishers op het vlak van data co-ops en de mogelijkheid om dit via de technologie van bijvoorbeeld Improve Digital te ontsluiten.

Waar kunnen uitgeverijen verbeteren op gebied van programmatic?

De markt van programmatic advertising is een zeer volwassen markt op het gebied van de verhandeling van online display en video-advertenties. Vanuit de verkoopkant kenmerkt zich dit door het alsmaar verder optimaliseren van haar yield-strategie, waarbij headerbidding als de oplossing wordt gezien. Deze ontwikkeling heeft als gevolg dat het steeds ingewikkelder wordt als het aankomt op het efficiënt verhandelen van digitale advertentieruimte tussen de publisher en buyer. In het kort: er zijn teveel requests aan zowel koop-(SSP) als verkoopkant (DSP). Dit zorgt voor inefficiëntie binnen de industrie. Hierin zal dan ook een consolidatieslag plaatsvinden, waardoor je zult zien dat uitgevers met minder partners meer waarde uit de markt willen gaan halen. In dat opzicht zie ik een parallel met 2010 toen de ad-netwerken werden gedwongen om zich meer op RTB te gaan richten, waardoor er een zeer snelle groei van programmatic plaatsvond. We staan aan de vooravond van een nieuwe golf.

Voor programmatic traders binnen agencies en adverteerders is het een flinke uitdaging geworden om te bepalen welk type inventory via welke kanalen ingekocht kan worden. En om daarnaast te begrijpen welke technologieën het beste met elkaar communiceren. De rol van het salesteam van de publisher om haar inventory zo goed mogelijk te promoten en verkopen is hiermee des te belangrijker geworden. Vaak wordt de human factor hierin onderschat en is een steeds hogere mate van tech-kennis noodzakelijk om succesvol te zijn.

Verder dienen publishers nog kritischer te kijken naar de waarde van hun inven- tory. Met een overschot aan inventory, is het nog belangrijker geworden om onderscheidend te zijn in het aanbod. Data is een belangrijke component die waarde kan toevoegen en adverteerders kan helpen om hun campagnedoelstellingen te optimaliseren. Daarbij is de kwaliteit van data belangrijk in combinatie met de schaal waarop deze data beschikbaar is. Om beide doelstellingen te behalen zijn samenwerkingen met tussen publishers onderling en/of in combinatie met adverteerders noodzakelijk. Zeker om competitief te zijn aan de platformen van Facebook en Google. De eerste initiatieven zien we in diverse markten ontstaan. Ik ben zeer benieuwd hoe zich dit ontwikkelt.

Wat kunnen de early adaptors de komende tijd verwachten op gebied van digital en programmatic advertising?

Dat de markt van digital en programmatic advertising continu in beweging is, moge voor iedereen duidelijk zijn. We kunnen het volgende verwachten:

- Meer transparantie in het transactiemodel tussen in- en verkooptechnologieën (SSP/DSP), waarbij first price auctions de nieuwe standaard wordt waarop impressies verhandeld worden.
- Programmatic gaat zich lenen voor vrijwel ieder digitaal advertentieproduct. Denk aan OOH, online radio, connected-tv en voice.
- Mobile advertising blijft in de komende twaalf maanden de grootste drijfveer voor groei. Niet alleen groeit het aantal users en aantal minuten dat we op onze mobiele telefoon spenderen, ook de komst van 5G biedt meer ruimte voor creativiteit, daar waar userinteractie met de advertentie zich juist voor leent.
- Connected-tv en addressable tv nemen, net als mobile advertising, een grote vlucht, waarbij steeds meer inventory beschikbaar wordt voor programmatic tv-advertising.
- Unified usermatching over alle dragers; mobiel, desktop en tv, krijgt steeds meer support ten opzichte van de huidige walled garden.

www.improvedigital.com

Dit interview verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine.

 

DeMedia100 en MediaBelofte worden gesponsord door

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie