[Column] Boaz Shkolnik - TMG: Programmatic Advertising in 2019
04-12-2018 22:12:00 | Hits: 1897 | columnist: Boaz Shkolnik | Tags:

Waar 2018 vooral in het teken stond van veranderingen en samenwerking, staan in 2019 verbetering en innovatie centraal.

Programmatic Guaranteed

In 2019 zullen we steeds vaker Programmatic Guaranteed campagnes terug gaan zien. Persoonlijk was ik in eerste instantie sceptisch, omdat de voordelen ende randvoorwaarden nog niet helemaal duidelijk waren, maar ik merk dat de vraag naar deze vorm van inkoop steeds groter wordt. De behoefte naar gegarandeerde inventory gecombineerd met de programmatic doelstellingen, zoals frequency capping en targeting, van campagnes resulteert in deze groeiende vraag van dit product.

De rol van de SSP gaat veranderen

Het RTB veilingmodel verschuift naar First Price auctions waardoor floorpricing minder complex wordt en er minder “intelligentie” in een SSP hoeft te zitten. Yield optimalisatie wordt minder complex, transparantie belangrijker. DSP’s en closed networks zoals Criteo hebben geen SSP meer nodig, maar kopen straks direct via header bidding bij een publisher in.SSP’s zien hun productportfolio en omzetpotentie verder afkalven en storten zich bijvoorbeeld op het ontwikkelen van header bidding wrapper technologie en andere manieren om hun bestaansrecht te ondersteunen.

Inhouse

Programmatic zal meer en meer inhouse bij adverteerders plaatsvinden. Aangewakkerd door marge schandalen en gevoed door de drang naar transparantie in de markt, groeit het aantal contracten die DSP’s direct sluiten met adverteerders. De uitdaging zit hem voor de adverteerder in het aantrekken van programmatic talent. De schaarste in de markt zorgt nog steeds voor een vertragende factor van deze ontwikkeling.

Video en In-app header bidding oplossingen nemen een vlucht

Voor video en display app inventory is server-side header bidding een veelbelovende ontwikkeling. Door deze technologie kan er, net als bij client-side header bidding op (responsive) websites, ook op deze domeinen meerdere demand sources tegelijk ontsloten worden. De technologie ontwikkelt zich momenteel snel door om met name de lage cookie matching rate bij server-side header bidding te tackelen.

Deze column is onderdeel van Forum Programmatic Advertising in 2019

---

Boaz Shkolnik is Head of Programmatic & Tech bij Telegraaf Media Groep

www.tmg.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie