[Column] Marco Ruivenkamp - SpotX: Programmatic Advertising in 2019
04-12-2018 22:51:00 | Hits: 1861 | columnist: Marco Ruivenkamp | Tags:

In 2019 gaan we ons op veel verschillende onderdelen focussen. Van transparantie en controle als hoogste prioriteit naar nog betere targeting en gepersonaliseerde ad-experience. Dit kan niet zonder een respectvolle omgang met persoonlijke data. Dit alles staat op de agenda van 2019, waarbij de main-takeaway binnen programmatic video-advertising is dat er steeds meer rekening gehouden zal worden met de consument.

Het is belangrijk dat we ons ook volgend jaar blijven focussen op betere kijkbeleving en de wensen van de consument nog meer gaan respecteren. Techniek en data zal hierin een nog belangrijkere rol gaan spelen. Denk aan nieuwe programmatic ontwikkelingen als de ‘audience management engine’, waarmee je op een veilige en anonieme manier gebruikmaakt van first party customer data voor programmatic voorspellingen. Ja, audience based selling is een keyword om in de gaten te houden.

Ook voorspel ik een verdere verschuiving binnen het programmatic buying-landschap, van open naar private marketplaces over alle inventory heen (desktop, mobiel, CTV/OTT). Een private marketplace geeft de publisher meer controle over de verkoop van hun inventory en de adverteerder meer transparantie in wat er precies gekocht wordt. Mede hierom verwacht ik dat in 2019 meer media-eigenaren en adverteerders zullen overstappen op technologie die hen in staat stelt om private marketplaces te blijven gebruiken.

Deze ontwikkelingen leiden tot relevantere advertenties en dus verbeterde kijkbeleving voor de consument. Ik ben er zelfs persoonlijk van overtuigd dat meer engaging en gepersonaliseerde advertenties dé manier zijn om de strijd tegen adblockers te winnen.

Verder voorzie ik voor 2019 een enorme toename in populariteit van OTT en CTV, waarbij OTT-livestreams een ontwikkeling in opkomst is. Afgelopen jaar hebben er al enkele succesvolle tests in OTT-advertising tijdens live (sport) events plaatsgevonden en ik verwacht dat steeds meer publishers (die beschikken over de rechten van live-streams) hierin gaan meedoen.

Een grote uitdaging van de markt zal komend jaar liggen in het aanbrengen van meer structuur en eenvoud in het sales-aanbod. Bij SpotX blijven wij vanuit onze faciliterende rol video-voorraad van publishers en broadcasters bundelen, om middels een one-stop-shop het inkoopproces voor adverteerders en mediabureaus makkelijker te maken. Een voorbeeld is de lancering van SPOT6 in 2018, waardoor het voor adverteerders en mediabureaus mogelijk is om via één kanaal premium inventory bumper ads (6 sec ads) tegelijkertijd in te kopen bij alle publishers en broadcasters. Dit soort inkoopgemak staat binnen programmatic centraal en zal volgend jaar verder uitgebreid worden naar alle andere typen inventory.

Deze column is onderdeel van Forum Programmatic Advertising in 2019

---

Marco Ruivenkamp is Managing Director van SpotX.

www.spotx.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie