[Column] Thomas Welle - IPG MediaBrands: Programmatic Advertising 2019
04-12-2018 20:43:00 | Hits: 1772 | columnist: Thomas Welle | Tags:

“We’re still in the early days of automation in advertising”, aldus Martin Khin, VP Research bij Gartner. Binnen IPG Mediabrands delen we die mening. Hoewel we de laatste jaren een continue stijging in volume zien, zit de ontwikkeling nu ook sterk in de verschillende vormen van het inkoopproces. Een interessante ontwikkeling die ik hier graag naar voren breng. Programmatic advertising heeft inmiddels diverse transformaties ondergaan van de pure vorm zoals Real Time Biding (RTB) naar de meer hybride vormen zoals programmatic direct, programmatic guarenteed of automated guarenteed.

Deze hybride modellen zijn een combinatie tussen directe en programmatic inkoop waarbij de adverteerder/bureau zeker is van uitlevering op de gewenste inventory en umfeld en de publisher precies weet wat er wordt ingekocht. Voor de publisher brengt dit ook een efficiënte yield optimalisatie met zich mee. Het grote verschil met directe inkoop op basis van IO is dat deze deals in de DSP komen te staan zodat het o.a. kan worden meegenomen in rapportages en tevens capping kan worden toegepast. Dit laatste voorkomt dat de consument telkens dezelfde advertentie te zien krijgt.

Waarom zijn we nu blij met deze nieuwe hybride vormen van programmatic? Het welbekende mantra van programmatic advertising gaat over de ‘juiste persoon, de juiste boodschap en het juiste moment’. Een mooi uitgangspunt, maar ook een tijdrovend proces door alle optimalisatie mogelijkheden die het biedt. Deze vorm van programmatic maakt waar, wat in eerste instantie verwacht wordt van programmatic advertising: efficiency. Met de tijdsbesparing die programmatic direct met zich meebrengt kunnen we de aandacht richten op kwaliteitsverbetering van campagnes.

In 2019 zullen er meer connecties gemaakt worden tussen DSP’s, SSP’s en in sommige gevallen adservers zodat deze hybride vorm van programmatic buying aangeboden kan worden aan adverteerders/bureaus. Er is dus nog veel werk aan de winkel, maar deze connecties zijn nodig voor een gestroomlijnd en gewaarborgd inkoopproces.

Dat deze vormen van geautomatiseerde inkoop de komende tijd een sprong gaan maken staat in ieder geval vast!

Deze column is onderdeel van Forum Programmatic Advertising in 2019

---

Thomas Welle is Head of Video bij IPG Mediabrands.

nl.ipgmediabrands.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie