Wouter Theijsmeijer en Jeroen de Graaf (Ematters): Clickratio’s van 50% zijn mogelijk
02-11-2018 12:32:00 | Door: Marianna Beets | hits: 714 | Tags:

In 2017 besloot Ematters zich volledig te richten op eCRM en marketing automation. Managing director Jeroen de Graaf gaat de bureaustrategie verder uitbouwen en het steeds schaarsere marketingtalent binden.

Wouter Theijsmeijer verdeelt zijn aandacht tegenwoordig over drie marketingbedrijven. In Jeroen de Graaf, voorheen Oxyma, vond hij een managing director voor Ematters, het bedrijf dat hij elf jaar geleden begon als full service digitaal marketingbureau maar zich nu volledig richt op eCRM en marketing automation.

Wouter Theijsmeijer: “De klantvraag wordt steeds complexer. Focus is gewoon nodig, maar ik merkte dat ik onvoldoende tijd had om de strategie echt intern te laten landen. Jeroen de Graaf is strategisch sterk maar ook een goede people manager wat in de huidige markt net zo belangrijk is.”

Jeroen de Graaf: “Wouter overtuigde me toen hij me vroeg om de strategie van Ematters echt te laten werken. Die uitdaging ga ik altijd graag aan.”

Opel

Die nieuwe strategie houdt in dat Ematters het denken in afzonderlijke kanalen loslaat en automatisering van marketingacties wil toepassen op de hele customer journey.

Wouter Theijsmeijer: “Klanten zien dat hun klantdata her en der in de organisatie verspreid en dat het lastig is die met elkaar te verbinden.”

Wie daarin slaagt en ook nog nuttige van zinloze data kan scheiden, krijgt veel meer zicht op de totale journey die consumenten doormaken. Voor Opel zette Ematters campagnes op die onlangs werden beloond met de Selligent-marketing innovation award.

Jeroen de Graaf: “Als iemand de Opel-website bezoekt, willen we weten of die gewoon van auto’s houdt of zich daadwerkelijk oriënteert op een aankoop. Dat bepaalt met welke informatie of aanbod we die persoon benaderen. Vervolgens is de vraag: zoekt iemand een Opel of overweegt hij of zij ook andere merken? En is de keuze op Opel gevallen, naar welke modellen kijkt die persoon dan?”

‘Clickratio’s van 50% zijn mogelijk’

Ematters koppelt webdata aan digitale bestanden van dealers en andere online informatiebronnen.

Wouter Theijsmeijer: “Het doel is de consument zo goed te kennen dat we hem of haar steeds die informatie kunnen geven die op dat moment relevant is. Of dat werkt? De openratio bij deze campagne ligt boven de 70%, de clickratio boven de 50%. Dat is twee keer zo hoog als bij een traditionele aanpak.”

Bij de nieuwe strategie hoort ook dat Ematters medewerkers aan klantzijde meer inzicht wil geven in marketing­doelstellingen van de klant en hoe de KPI’s en strategieën gerealiseerd moeten gaan worden. Hoeveel traffic is er bijvoorbeeld nodig  om het doel te bereiken, welke touchpoints zijn er en hoe kun je die effectief gebruiken, welke afdelingen heb je intern nodig, welke investeringen moet je doen?

Groot verloop

Digitale marketingbureaus hoeven zich geen zorgen over de toekomst te maken. Maar helemaal wolkeloos is de lucht niet.

Jeroen de Graaf: “Het verloop van sleutelpersonen aan klantzijde is dusdanig groot, dat het opbouwen van een partnership – en daar streven we altijd naar – best lastig is.”

Met een groot verloop hebben ook marketingbureaus zelf te maken; ze beconcurreren elkaar op vooral technische medewerkers en dataspecialisten. Ematters gelooft dat medewerkers die zich onderdeel voelen van de bureaustrategie zullen blijven. Het ziet het engagement van medewerkers daarom als onderdeel van de bureaustrategie.

www.ematters.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie