Mannenmedia stapt over op server side header bidding van Adhese
17-07-2019 12:38:00 | Door: Katja Brokke | hits: 2525 | Tags:

Mannenmedia stapt over op server side header bidding. Ze gaan daarvoor een samenwerking aan met Adhese. Mannenmedia werkte al met impression forwarding in Google Ad Manager, waarbij de advertentieruimte via bepaalde percentages werd verdeeld over de SSP's (sell side platforms). Eerder overgaan op header bidding was ingewikkeld met de vijftig verschillende sites en apps die Mannenmedia bedient. Daarvoor is het bedrijf na veel gesprekken met verschillende partijen uitgekomen bij server side header bidding van Adhese. Inmiddels zijn alle titels van Mannenmedia over op de techniek van Adhese en is het systeem aangesloten op Google Ad Manager.

Server side versus client side header bidding

Bij client side header bidding wordt de impressieveiling in de browser afgehandeld, waardoor veel connecties heen en weer open staan tot je het winnende bod uiteindelijk ophaalt en serveert. Server side header bidding heeft het voordeel dat er maar één connectie is die de bidrequest naar een server stuurt, daar alle responses afhandelt en terugzet naar de browser.

Nick Giling, Head of Operations van Mannenmedia: “Adhese bleek na gesprekken met verschillende partijen de beste partner voor Mannenmedia in server side header bidding. Een algemeen nadeel van server side header bidding is de match rate. Adhese weet dit echter te ondervangen door, bij een geldig consent, een user sync naar elke actieve SSP uit te voeren. Mede hierdoor was de keuze gemaakt om voor deze techniek te gaan en niet voor client side header bidding. Mannenmedia ziet via Adhese een match rate van gemiddeld 85 procent met de SSP's. We zien dat de fill rate hoger is, want je geeft de markt grotere toegang tot dezelfde inventory en doordat de resultaten op ons netwerk zijn verbeterd zijn we interessanter voor buyers. De viewability is bijvoorbeeld met gemiddeld 20 procent gestegen door de daling in latency. De veiling is namelijk binnen 250ms verhandeld, omdat dit op een server gebeurt. Bij client side header bidding ligt dit rond de 1000ms.”

Inmiddels heeft Mannenmedia binnen twee maanden alle titels aangesloten op de techniek van Adhese.

Nick Giling: “De snelheid van implementatie is mede te danken aan het feit dat de aanpassingen op de server plaatsvinden, zodat je niet voor iedere wijziging tijd van de publisher hoeft te claimen. Daarnaast is de implementatie van de GDPR-tools eenvoudiger op te tuigen, omdat je vanaf één punt de consent string oproept en verwerkt.”

Tim Sturtewagen, mede-eigenaar van Adhese: "Het team van Mannenmedia is fantastisch om mee samen te werken. Op zoek naar efficiency en een optimale setup hebben we elkaar snel gevonden. Dat men alles strak georganiseerd heeft en zelf hele goede dashboarding tools heeft gebouwd, helpt de transitie naar server-side enorm."

www.mannenmedia.nl
www.adhese.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie