[Interview] Ivar Schutte over de toekomst bij Pathé
05-10-2017 10:17:20 Door: Katja Brokke | Hits: 15273 | Tags:

De veranderingen in de bioscoopbranche gaan met een moordend tempo. Met name nieuwe en verbeterde technologieën zorgen ervoor dat bioscopen te allen tijde bij de les moeten blijven. We spreken met Ivar Schutte, marketing- en communicatiemanager a.i. bij Pathé, over de laatste ontwikkelingen bij het bedrijf.

Hallo Ivar. Je bent marketing- en communicatiemanager, maar doet volgens mij veel meer bij Pathé?

In de basis ben ik verantwoordelijk voor alle marketing en communicatie-activiteiten van Pathé. Dit omvat een zeer breed spectrum aan werkzaamheden. Bij Pathé denk je uiteraard allereerst aan films, maar ons aanbod gaat zoveel verder. De diversiteit aan content die we tegenwoordig aanbieden is allesomvattend. Opera, ballet, gaming, sportwedstijden, klassiekers, specials, marathons, noem maar op. Die bieden we dan ook nog aan in verschillende concepten, zoals onze Ladies Nights, het PAC-festival, de Disneyweken en nog veel meer. Voor ons is het erg belangrijk dat we alles wat we doen, doen op basis van klantinzichten en dat we hierin telkens weer vernieuwend zijn. We willen de bezoeker verrassen als hij/zij naar onze bioscoop komt. Niemand gaat met tegenzin naar de bioscoop, iedereen gaat erheen voor een ervaring en het is natuurlijk heel erg mooi om daaraan bij te dragen met het team.

Pathé Schouwburg heeft net een nieuwe IMAX-zaal geopend. Vertel!

Zoals ik al zei, staat innovatie hoog bij ons in het vaandel. Om die reden omarmde Pathé al in maart 2005 IMAX en opende haar eerste zaal in Pathé ArenA in Amsterdam. Overigens nog steeds een van de hoogst noterende IMAX-zalen in Europa. Inmiddels bieden we exclusief 6 IMAX-zalen aan in Nederland, waarvan er een gevestigd is in Pathé Schouwburgplein in Rotterdam. Omdat innovatie ook gaat om het vernieuwen van bestaande zalen is er de afgelopen weken hard gewerkt om de IMAX-zaal in Schouwburgplein een complete renovatie te geven. De zaal is gestript en voorzien van nieuwe comfortabelere stoelen met meer beenruimte, is het scherm vervangen voor een groter exemplaar met een hogere lichtopbrengst, wat de 3D-voorstellingen ten goede komt. Maar de grootste verbetering is het aanbrengen van immersive sounds. De laatste en hoogste standaard van IMAX waardoor je echt in het geluid komt te zitten, een fantastische ervaring.

Wat staat er nog meer te gebeuren in Rotterdam?

Niet alleen de IMAX-zaal, alle zalen worden aangepast naar de wensen van deze tijd. We voeren veel vernieuwingen door in onze f&b en ook het exterieur van het pand krijgt een facelift.

En nationaal?

De belangrijkste ontwikkelingen dit najaar, naast de verbeteringen van IMAX, zijn de introductie van Dolby Cinema en 4DX. Met het bouwen van Dolby Cinema-zalen in Pathé De Kuip en Pathé De Munt, werken we verder aan onze doelstellingen om een optimale beleving te bieden aan al onze bezoekers. Ook zullen we dit jaar minimaal één 4DX-zaal openen. 4DX staat voor een 4 dimensionale ervaring en daarmee zijn we de eerste en enige bioscoopketen in Nederland die dit aanbiedt. De ervaring is ongekend. 20 verschillende toepassingen zorgen ervoor dat je de film niet kijkt, maar er middenin zit. In principe kan elke film omgezet worden naar 4DX en wat er in de film gebeurt, wordt vertaald in beweging, geur en weerselementen zoals regen, wind, mist en zelfs sneeuw. Drinkt de hoofdrolspeler zijn koffie, dan ruik jij die! Op korte termijn maken we bekend waar je deze filmbeleving kunt ervaren.

Het gaat snel in de bioscoopbranche. Wat zijn de laatste meest in het oog springende ontwikkelingen?

Op technisch vlak denk ik dat de introductie van premium large formats, zoals IMAX, Dolby Cinema en 4DX het meest in het oog springen. Kijk ik naar aanbod, dan zie ik een ontwikkeling waarbij er steeds meer bezoekers de bioscoop weten te vinden voor vernieuwende content. Zo had ik nooit verwacht dat onze bioscopen middenin de nacht open zouden zijn voor een live bokswedstrijd of dat de seizoensfinale van Game of Thrones binnen één uur uitverkocht zou zijn. Een avond bioscoop transformeert van een film kijken naar een avond uit en wij proberen daar steeds weer een complete en waar mogelijk verrassende invulling aan te geven.

Hoe zorg je ervoor dat je als bioscoop bijblijft?

Uiteraard houden we de ontwikkelingen op internationaal gebied nauwlettend in de gaten. Zo is onze nieuwe CEO, Dertje Meijer, op inspiratiereis geweest voordat ze aan de slag ging bij Pathé. De inzichten die zij daarbij opgedaan heeft, helpen ons bij de verdere ontwikkeling van Pathé. Maar heel erg belangrijk is ook luisteren naar je bezoekers. Door goed te luisteren naar je bezoekers en ze te betrekken bij de ontwikkeling van concepten en campagnes blijven we op de hoogte van wat er speelt in de markt. Ik blijf erop hameren, klantinzichten zijn van onschatbare waarde.

Zorgen die technologieën er ook voor dat er nieuwe mogelijkheden ontstaan op gebied van advertising?

Absoluut. Al eens een commercial in 4D meegemaakt? Bij Pathé kan het straks!

Wat is het laatste nieuws?

Het mooiste is dat we een zeer rijke en lange historie hebben als bioscoopketen, maar nog steeds leren en verbeteren. Zo hebben we in december 2016 ons 25e theater geopend in Zwolle en kwam daar alles samen wat we geleerd hebben. Ik was vanuit marketing en communicatie verantwoordelijk voor de opening van het pand en ik weet nog goed dat ik een dag voor de officiële opening door het pand liep en dacht: wow. Beter wordt het niet. Nu zijn we volop bezig met de voorbereidingen van ons 26e theater in Leeuwarden en het is zo mooi om te zien dat er weer zoveel geleerd is in het afgelopen jaar en dat we dat toe weten te passen in dit nieuwe theater. Iets om als organisatie trots op te zijn.

www.pathe.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie