[Interview] Leo Hannewijk over Film by the Sea
15-08-2017 12:09:23 Door: Katja Brokke | Hits: 20426 | Tags:

Van 8 tot 17 september 2017 strijkt Film by the Sea weer neer in Vlissingen. Bij dit niche filmfestival draait het allemaal om boekverfilmingen. We spreken met festivaldirecteur Leo Hannewijk.

Hallo Leo. Wat gaat er allemaal gebeuren op Film by the Sea?

Zoals ieder jaar gebeurt er heel veel: bijna honderd films worden vertoond waarvan die meeste films hun première beleven tijdens het festival. Twaalf films worden vertoond in het hoofdprogramma: nieuwe adaptaties van boeken of toneelstukken. Een vakjury onder leiding van Adriaan van Dis beoordeelt deze twaalf films en reikt op vrijdag 15 september de award uit voor de beste boekverfilming. Daarnaast is er een Frans competitieprogramma (Vive la France) met twaalf nieuwe Franstalige films en zijn een internationale studentenjury en een jongerenjury actief, bestaande uit 25 jongeren uit heel Nederland en Vlaanderen. Verder zijn er veel talkshows met (internationale) schrijvers en regisseurs, workshops, lezingen en de pitch Van Boek naar Doek, waarbij uitgeverijen nieuwe boeken en manuscripten pitchen met filmproducenten. Tijdens de awardceremonie wordt ook De Parel uitgereikt, een publieksprijs van CPNB. Het gaat om de beste boekverfilming uitgebracht in de Nederlandse theaters afgelopen jaar. Hiervoor zijn tien films genomineerd die ook allemaal te zien zijn tijdens het festival. 

Hoe is het festival ontstaan?

Het festival is in 1999 ontstaan. Zeeland is een uitgestrekte provincie met grote afstanden en weinig inwoners. Er zijn niet veel culturele voorzieningen en het leek de provincie een goed idee om cultuur te spreiden met culturele festivals. Samen met het Zeeland Nazomerfestival, Concert at Sea, Vestrock is Film by the Sea een niet meer weg te denken cultureel festival. In Vlissingen staat een bioscoop met acht zalen en 1900 stoelen, bijzonder geschikt voor een festival. En zee en film hebben iets met elkaar. Het is een plaats waar je de boten bijna kunt aanraken. Toen Remco Campert in de jury zat, ging hij na het zien van de films in donkere zalen naar de boulevard en zag aan de horizon een groot filmscherm. Hier projecteerde hij zijn ervaringen op uit de filmzaal. Kortom: veel films kijken, maar ook tijd voor reflectie door even naar de zee te gaan tussen de films door.

Het filmfestival trekt bezoekers uit het hele land. Wat maakt het zo speciaal?

Films gebaseerd op een literaire bron vormen de basis voor het programma. Dat doen we niet omdat er veel (populaire) boekverfilmingen zijn of vanwege het feit dat bijna een kwart van alle filmproducties gebaseerd is op een boek, een gedicht of een toneelstuk. De aanleiding was en is nog steeds van artistieke aard. Juist in de vergelijking tussen film en boek is de cinematografische kunst zichtbaar, zeker wanneer deze doordacht, origineel en adequaat is. Daarbij is de esthetiek, de vorm, van groot belang en kijken we bij de selectie van films vooral naar de manier waarop de maker bij uitstek filmische middelen inzet. De visie en interpretatie van de literaire bron door de filmmaker en de wijze waarop de maker de kijker weet te verleiden, vormen de belangrijkste uitgangspunten om een film te selecteren voor het hart van het programma: het competitieprogramma van Film by the Sea. Daarmee onderscheidt Film by the Sea zich van andere festivals en is het festival vrijwel uniek in Europa. Film en literatuur is ook een rijk thema waarmee vele verdiepende en ondersteunde activiteiten kunnen worden georganiseerd, zoals schrijfworkshops, lezingen, talkshows met schrijvers, etcetera.  

Heb jij een voorliefde voor boekverfilmingen?

Ik hou van films en van literatuur en deze combinatie is prachtig. Maar ik hou van films die een goed verhaal vertellen, een eigen signatuur en eigen stijl hebben. Dat hoeven niet per se boekverfilmingen te zijn.

Wat is jouw favoriete boekverfilming?

Nog steeds Il Gattopardo van Luchino Visconti, een film uit 1963, maar nog niets van haar glans en actualiteit verloren. De films is gebaseerd op het gelijknamige boek van Giuseppe Tomasi di Lampedusa (bij ons uitgebracht als De tijgerkat). Prachtige filmstijl en een film die ik nog steeds kan zien, met name de schitterende balscène.

Er is ook nogal eens kritiek op dit soort films, ze zouden afbreuk doen aan de boeken. Hoe denk jij hierover?

Leuke gesprekken altijd of de film nu beter was dan het boek of andersom. Van een slecht boek kun je een goede film maken en omgekeerd. Ik hou niet van vergelijken, dat heeft niet zoveel zin. Het gaat erom hoe de maker de bron interpreteert, daar een (eigentijdse) versie van geeft (en met welke noodzaak) en de wijze waarop hij filmische middelen inzet. Onze juryleden kunnen natuurlijk de boeken van te voren lezen, maar dat is niet noodzakelijk. Het gaat om het beoordelen van de film an sich.

Wat is het laatste nieuws?

Ik heb een laatste prachtige film toegevoegd aan de selectie: Pomegranate Orchard van Ilgar Najaf uit Azerbeidzjan. Het is een erg vrije bewerking van Anton Tsjechov's laatste toneelstuk De kersentuin. In vrijwel iedere opvoering of verfilming van deze klassieker wordt het stuk anders geïnterpreteerd, maar dit is een prachtige, poëtische film geworden met een interessant perspectief. 

De line-up van het festival bevat vele prachtige films en dat zijn niet allemaal boekverfilmingen. Zo ben ik erg blij dat we de Gouden Palm-winnaar van het Filmfestival van Cannes ook dit jaar weer kunnen vertonen, de Zweedse film The Square, en ben ik blij dat we Loveless en de nieuwe film van Haneke in het programma hebben. We vertonen ongeveer 40 importtitels, films die alleen tijdens Film by the Sea in ons land te zien zijn, zoals de al genoemde Pomegranate Orchard of de Turkse film Daha (More), gebaseerd op het boek van Hakan Gunday, eveneens in competitie te zien. Regisseur en schrijver zijn aanwezig tijdens het festival.

www.filmbythesea.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie