[Interview] Thomas Wolff (Splendid Film) over het belang van marketing in de filmbranche
28-09-2017 14:11:44 Door: Katja Brokke | Hits: 14444 | Tags:

Splendid Film heeft met de coproductie Misfit nu al een hit te pakken. De trailer is inmiddels al meer dan een miljoen keer bekeken en is daarmee de meest succesvolle Nederlandse filmtrailer ooit. Hoe dit kan? We vragen het Thomas Wolff, Head of Marketing en producent bij Splendid Film.

Hallo Thomas. Waar gaat Misfit over?

Misfit gaat over Julia, een Nederlands meisje met een bijna perfect leven in de VS, dat plotseling terug moet verhuizen naar Nederland. Hier in Nederland is haar leven iets minder perfect, ze lijkt nergens bij te passen en wordt op school als snel een misfit.

De film was voor de première al een hit. Kun je dit verklaren?

Misfit is niet ontstaan vanuit een idee, maar vanuit een concept, speciaal ontwikkeld voor een specifieke doelgroep, waarbij we (NewBe en Splendid Film als producenten) goed gekeken hebben naar wat er populair is bij de doelgroep, maar nog belangrijker, wat er populair zou gaan worden. Toen de eerste meeting over Misfit plaatsvond (zomer 2016) was Djamila bijvoorbeeld nog niet dé grootste YouTuber van het moment, maar was wel al on the rise.

Hoe is de film tot stand gekomen?

Splendid Film is sinds juni 2016 actief op de Nederlands bioscoopmarkt. Jeroen (Koopman, red.) en ik kenden elkaar al langer, maar hadden nog niet de kans gehad om samen te werken. Bij Splendid Film willen we films op nontraditionele manier produceren én distribueren, bij NewBe maken ze content op een non-traditionele manier, dus daar was al snel een klik. Nadat we het erover eens waren dat we de specifieke doelgroep (meisjes van 6 tot 13 jaar) wilden bedienen en daarmee Djamila onze lead zou zijn, is het snel gegaan met ontwikkeling van het concept, campagne en vervolgens het script.

Neigt dit niet naar het maken van content alleen voor het bereik?

Zeker niet, ik zou eigenlijk zeggen: ga de film maar kijken voordat je daarover kunt oordelen. Kwaliteit staat hoog in het vaandel, net als dat we willen voldoen aan de hoge eisen die onze doelgroep ons stelt. Als je de juiste tone of voice mist, in zowel de film als de campagne, dan word je genadeloos afgestraft. Overigens is dat ook prima te onderzoeken, we hebben in meerdere fases in de campagne (en dus ook in productie) getest op de doelgroep om te kijken of wat we deden nog wel klopt.

Jullie hebben samen met NewBe gekozen voor het volgende model: Main Cast - Doelgroep - Concept - Financiering - Script - Regie - Productie - Release. Hierbij is de marketing bij elke stap aanwezig geweest. Geheel tegen de traditionele werkwijze in. Is dit de toekomst van film?

Niet voor alle films, maar ik ben wel van mening dat je als je films succesvol wilt releasen je beter naar je doelgroep moet kijken, of in ons geval daar zelfs moet beginnen. Vaak ontstaat een film vanuit een briljant idee van een van de makers, en uiteindelijk wordt er dan een doelgroep bepaald (bijvoorbeeld vrouwen 20 tot 49 jaar). Ik vraag me dan altijd af, willen die vrouwen dit wel zien? Hoe oud zijn ze? Waar wonen ze? Komen hun interesses overeen met de onderwerpen van de film en wáárom zouden ze gaan? Essentiële vragen die nog te vaak niet beantwoord worden vóórdat een film in productie gaat. Nogmaals, dit geldt zeker niet voor alle films, films blijven ook een vorm van kunst en storytelling, en sommige verhalen moeten dan ook verteld worden al is het vantevoren onduidelijk wie er in geïnteresseerd is.

Is dit model toepasbaar op elk soort film?

Nee, sommige films moeten gewoon gemaakt worden, ook als de doelgroep niet zo specifiek is. Echter, zou je dit model best kunnen toepassen op het type film wat nu het meest geproduceerd wordt; de Nederlandse romcom. Een genre die wij zeker niet uitsluiten, alleen dan zouden we het ook weer op een verfrissende manier willen aanpakken.

Kun je meer vertellen over de algehele campagne?

Nog voordat de productie begon, zijn is de teasercampagne #wijzijnM gestart. Iedereen van de cast postte op Instagram onder deze hashtag een mysterieuze post met een M erop en een verwijzing naar het account @wijzijnM. Binnen een week hadden we zonder iets te doen meer dan 5000 volgers op het account en werd er druk gespeculeerd wat de M nou was. Een aantal dagen later veranderde de account in het MISFITDEFILM-kanaal, waarbij direct de hele postercampagne gedropt werd.
Vervolgens zijn we allerlei content blijven maken die relevant was voor onze doelgroep, van challenges, giveaways (win je naam op de aftiteling), Whatsappgroep-acties tot uiteindelijk de trailer en clips uit de film.

Inmiddels hebben we een YouTubekanaal met meer dan 30 duizend abonnees, meer dan 25 duizend volgers op Instagram en dus een trailer die dik over de miljoen views is. Naast onze eigen content blijft ook onze cast komen met voor hen ontwikkelde custommadecontent, die bij hen past. Ook hier geldt natuurlijk weer dat als je influencers gebruikt, je ze wel op de juiste manier moet gebruiken zodat het voor hun volgers (en doelgroep) logisch en natuurlijk overkomt. 100 procent online overigens, deze doelgroep kun je bijna nergens anders meer vinden.

Wanneer en waar is Misfit te zien?

Misfit is net in première gegaan in Pathé Arena waar de preshow met optredens van Djamila en 4U live te zien was in 67 deelnemende bioscopen. Inmiddels is Misfit te zien in meer dan 110 bioscopen in heel Nederland en binnenkort in België.

Wat is het laatste nieuws?

De voltallige cast maakt een ronde langs een tiental bioscopen in het hele land. Waar ze precieszullen zijn? Dat maken we op onze kanalen bekend.

www.splendid-film.nl

 

Lees ook: Trailer high school comedy Misfit breekt records op social media

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie