[Column] Michiel Veugelers: Don’t try to understand it. Feel it.
14-09-2020 10:30:00 | Hits: 2115 | columnist: Michiel Veugelers | Tags:

Tenet, de bioscoophit van dit moment met John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Dimple Kapadia en Kenneth Branagh in de cast, van meesterverteller en filmmaker Christopher Nolan. Een ingewikkelde, maar geniale film, die ik laatst met een groep collega’s en bioscoopreclame-exploitant Jean Mineur Mediavision voor de tweede keer zag.

Als een karakter in de film het ingewikkelde inversieprincipe, dat aan de basis ligt van de plot, uitlegt aan de protagonist dan zegt ze: “Don’t try to understand it. Feel it.” En dat geldt helemaal voor deze film zelf ook. De film die in mijn ogen symbool staat voor de terugkeer van de bioscoop in de wereldwijde coronacrisis. Bioscoop en film op zijn best, zeker als je, zoals ik, de film twee keer in een Dolby Cinema-zaal heb mogen zien.

En wat is de bioscoop- en filmbranche getroffen door de Covid-19 pandemie! Bioscopen waren maanden gesloten en filmsets lagen er verlaten bij. Een medium waar je samen met vrienden, een partner, familie of alleen, maar altijd samen met een zaal vol andere bezoekers van entertainment geniet.

Filmsets waarop alle menselijke emoties in overdaad aan bod komen, zoals seks, gevechten, intieme gesprekken, massaveldslagen, tirades, et cetera. Niet bepaald coronaproof. In elk land was er een intelligente of niet-intelligente lockdown, en piekte het virus op een ander moment.

Wereldwijde filmpremières zoals die van James Bond, No Time to Die, werden uitgesteld. Financieel een te groot risico om zo’n dure blockbuster uit te brengen in een tijd waarin de bioscopen in de helft van de wereld al waren gesloten. En mensen hadden wat anders aan hun hoofd. Doden, zieken en zorgen om familie en ieders economische toekomst. De een vond de maatregelen niet ver genoeg gaan en de ander vond en vindt ze juist veel te ver gaan. Een wereld vol virologen, complotdenkers en mensen met angsten en zorgen. Jongeren die van het leven willen genieten en ouderen die veiligheid zoeken. Wetenschappers die veel nog niet weten en mensen die zelf op gevoel hun grenzen bijstellen. Don’t try to understand it. Feel it.

Toen de bioscopen in Nederland weer open mochten, met beperkingen, was er naast het maximaal aantal bezoekers per zaal en de 1,5 meter afstand-regeling een ander probleem, het aanbod. De grote films werden één voor één uitgesteld, aangezien de bioscopen in onder andere Amerika nog potdicht zaten.

Geen filmzomer met blockbusters

Zo was er van een, normaal door grote blockbusters gedomineerde filmzomer totaal geen sprake. Naast de films die voor de lockdown draaiden (aanraders The Gentlemen, De Beentjes van Sint Hildegard) en wat independent films (aanraders The Collini Case, The Most Beautiful Years en The Kingmaker) werden er klassiekers van stal gehaald om de bezoekers voorzichtig weer naar de bioscoop te trekken. Harry Potter en Star Wars moesten de oude glorie van de bioscoopervaring herstellen. Als film- en bioscoopliefhebber vond ik het persoonlijk nog niet zo erg. De zalen waren een stuk rustiger en door de 1,5 meter-regeling zat er niemand naast je, voor je en achter je. En ik kon klassiekers als Jaws van Steven Spielberg uit 1975 en zelfs La Dolce Vita van Federico Felllini uit 1960 eindelijk op het grote scherm zien! In de vernieuwde luxezalen van Pathé Tuschinski met tafeltjes met lampjes naast je en banken met losse kussentjes erop. Erna een cocktail in de nieuwe bar Abraham in datzelfde filmtheater met de allure van een oude Hollywoodfilm. Don’t try to understand it. Feel it.

Door de lockdown en het reisverbod van en naar veel landen werden mijn filmmagazines niet naar winkels in Nederland verscheept. Favoriete (film)bladen zoals Empire, Entertainment Weekly, SciFi en SFX waren maandenlang niet te krijgen. En toen ze er weer waren, waren ze half zo dik als normaal. Geen nieuwe content en de content die er was verschoof van film naar (streaming) series. Journalisten konden niet reizen naar filmsets en als het al kon dan waren die sets gesloten. Release dates werden opeens to be determined. En als ze er wel stonden kon je er nog niet van op aan. Want in deze onzekere tijden en wederom oplopende infectie-aantallen in vele delen van Europa kunnen er elke week weer nieuwe maatregelen worden getroffen. Zo is de release van de film Wonder Woman 1984 inmiddels ook weer uitgesteld tot eind december.

De grote studio’s gingen tijdens de lockdown experimenteren met het releasen van films direct naar PVOD-platforms zoals Pathé Thuis, dat sowieso profiteerde van de lockdown in Nederland en elke dag een gratis film aanbood om mensen te vermaken in moeilijke tijden.

Première via streamingdienst

De bioscoopbranche zelf is er natuurlijk niet blij mee als zij als belangrijkste distributiekanaal worden overgeslagen in de keten. Zeker nu Disney heeft besloten Mulan voor bijna 22 euro als premium content aan te bieden op het eigen VOD-platform Disney + en de bioscopen daarmee buitenspel zet. Ongekend in de filmhistorie dat zo’n grote film niet in de bioscoopzalen wereldwijd in première gaat. En wat zegt dat over de toekomst? Gaan films voortaan synchroon gereleaset worden via de eigen VOD-kanalen en de bioscopen. Maar een grote spektakelfilm op een laptopje of iPad kijken of zelfs op je home cinema set thuis met je mobiel in je hand is toch niet zoals in de bioscoop. Zeker als je in die eerdergenoemde Dolby Cinema-zaal zit met spannende nieuwe trailers en gemixte popcorn en de hooggespannen verwachting van een nieuw filmavontuur. Don’t try to understand it. Feel it.

Maar hoe moet het nu verder met de bioscoop? Door de social distancing beleefde de drive-inbioscoop een herwaardering en opleving, zowel in de VS als in Nederland. Gaan we in de toekomst in aparte compartimenten van films genieten zoals we dat nu al doen in de jacuzzi-bioscoop? En wanneer durven de studio’s het weer aan grote films globaal te gaan releasen? Zo is de set van The Batman wederom gesloten toen bleek dat hoofdrolspeler Robert Pattinson zelf besmet was met corona. En tal van films lopen grote vertraging in de productie op door het sluiten van de sets en het niet kunnen reizen naar locaties.

In Nederland werd door de branche de campagne en het platform www.ganaardefilm.nl opgericht om de bezoeker terug te verwelkomen in de bios. Maar wat kunnen wij als branche en als persoon zelf doen? Gewoon naar de bioscoop gaan en zoals altijd, zij het met een paar beperkingen, genieten van al dat moois dat de bios te bieden heeft. En als branche die bezoekers blijven verrassen met mooi, nieuw en creatief reclamewerk dat past in een bioscoopreel naast de nieuwste trailers.

En al duurt het even, er komt weer heel wat moois aan en voor elk wat wils, zoals Black Widow, Poeslief, The Eternals, Buladó, West Side Story, De Dick Maas Methode, Top Gun: Maverick, De Schooltuin, Candyman, Buiten is het Feest, Coming2America, De Oost en Dune. Houd je aan de regels van het RIVM en jouw lokale bioscoop en geniet veilig van jouw favoriete acteurs, films en makers!

Onderstaande campagne voor de bioscoop spreekt mij als filmliefhebber persoonlijk iets meer aan dan de Nederlandse versie:

Dus voor de laatste keer Don’t try to understand it. Feel it.

---

Michiel Veugelers is marketingcommunicatiemanagerbij IPG Mediabrands.

www.mediabrands.com
@MichielTV

 

Lees ook:

11-09-2019 | [Column] Michiel Veugelers: Geen stoppen meer aan
19-01-2019 | [Column] Michiel Veugelers: Een filmjaar in cijfers
21-12-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Terugkijken op filmjaar 2018 en vooruitkijken naar 2019
30-10-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Filmmuziek, de soundtrack van je leven 
08-10-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Succes gegarandeerd met een Cinematic Universe. Toch? 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie