[Column] Michiel Veugelers: Is het Netflix/Spotify abonnementsmodel de nieuwe disruptor in bioscoopland?
30-04-2018 07:54:00 | Hits: 1504 | columnist: Michiel Veugelers | Tags:

De vaste lezers van mijn column weten dat ik het liefst veel en vaak films in de bioscoop zie. Wat mij betreft toch de ultieme filmbeleving: niet gestoord, niet continu checken of je berichten op je mobiel hebt, geen geklets door de film. Escapisme en even helemaal in het verhaal opgaan. Of dat nu in IMAX, 2D, 3D of 4DX is, met Dolby Atmosgeluid of gewoon geluid is, dat maakt niet uit. En het liefste ga ik nog alleen ook. Bijpraten doe ik wel in de kroeg of tijdens een diner.

Ik kies een film die op mijn to-see-lijst staat. Dat zijn vaak de grote blockbusters, films die nominaties of al awards gewonnen hebben, films met onderwerpen of makers die mij aanspreken, of films waarbij de buzz zo groot is dat je ‘m moet zien. Als ik die film heb gezien en de zaal uitloop, check ik meteen de Pathé-app welke film er meteen achterna wordt vertoond. Dan kom je in het genre flauwe comedy’s, niet heel goede horror, guilty pleasures, Nederlandse films waar je niet veel van verwacht en als zo’n film mij een beetje aanstaat, dan pik ik die snel als tweede film op de dag mee. Dan kom je bij juweeltjes als 47 Meters Down uit. En dat doe ik omdat ik een Pathé Unlimitedpas heb voor 20 euro per maand. En dus niet per film betaal, maar voor dat bedrag zo veel films kan kijken als ik wil.



Naast de Pathé Unlimited (en de Goldversie), heb je in Nederland onder andere ook de Cinevillepas met een focus op filmhuizen en arthousetheaters en de Vue Movie Pass, vergelijkbaar aan de Pathé Unlimitedpas in hun bioscopen. De kosten van alle passen liggen rond de 20 euro per maand. Dus eigenlijk is er al een Netflix of Spotifymodel met een vast maandelijks bedrag voor onbeperkt gebruik in bioscoopland.

Het model met de bioscooppas kan je vergelijken met een abonnement op een sportschool. Je neemt je bij aanschaf aan er heel veel gebruik van te maken. In de praktijk wordt dat door het drukke bestaan dat velen van ons leiden, toch een stuk minder. Daarnaast doen ze aan up- en crossselling door extra te vragen voor 3D, 4DX, Imax en Dolby Atmos, verleiden ze je kaarten te kopen voor andere events in de bioscoop en vergeet het buffet niet vol lekker ruikende popcorn en sprankelende soorten Coca-Cola. Dus al met al een goed initiatief, maar nog geen gamechanger in bioscoopland.

In de VS, waar het filmbezoek in tegenstelling tot Nederland juist daalt, is een echte disruptor opgestaan genaamd MoviePass. Bij MoviePass kan je elke dag éénmaal naar de film in de meewerkende bioscopen en daar betaal je slechts 10 dollar per maand voor, terwijl een gemiddelde film in de VS 16 tot 17 dollar kost. Daarmee is de klantenbase van 20.000 in augustus vorig jaar naar 2 miljoen nu geschoten. MoviePass is daarmee de snelstgroeiende betaalde entertainmentabonnementsdienst in de geschiedenis geworden! De groei van klanten gaat daarmee ook sneller dan bij succesvolle diensten als Netflix of Spotify. Bioscoopketens volgen met eigen abonneediensten en startups richten zich juist op het duurdere 3D- en Imax-segment.

Maar er is genoeg kritiek: filmdistributeurs en grote bioscoopketens in de VS zien geen haalbaarheid in dit model en er wordt zelfs over MoviePass gesproken als een kanker van de industrie. De waarde van content gaat hierdoor devalueren en vergelijkingen met Blockbuster worden gemaakt. De Videoland van de VS was ooit de grootste videotheekketen met enorme marges, maar ging snel failliet toen goedkope concurrenten en Netflix populair werden. Ketens denken aan juridische stappen tegen MoviePass. Kleine bioscoopbedrijven voelen de druk om mee te doen met MoviePass om tegen de grote ketens op te kunnen, terwijl anderen er niets van willen weten, omdat ze het idee hebben dat ze continue in de uitverkoop zijn.

MoviePass maakt grote verliezen, omdat zij de filmtickets tegen het volle tarief kopen, maar denkt snel de data van de klanten te gelde te kunnen maken en winst te gaan maken in 2019. Daarnaast verkopen ze ook reclame. Grote investeerders zijn ingestapt en aan kapitaal lijkt geen gebrek. Ze zien zichzelf als de Uber of Airbnb in de filmbranche. Ze willen tegen het einde van het jaar 5 miljoen betalende klanten hebben en krijgen daarmee 9 procent van het bioscoopbezoek in de VS in handen, wat hun invloed enorm vergroot in de filmindustrie.

De stemming in de VS bij consumenten over MoviePass is: pakken wat je pakken kunt zolang het duurt. Een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden. Gaat MoviePass het volhouden? Komt het model de oceaan over naar Europa? Is de weg vrij voor nieuwe toetreders en betaalmodellen?

Mijns inziens is de weg terug naar vroeger lastig als de consument eenmaal gewend is aan een bepaalde prijs. Daarnaast wordt het te gelde maken van data aan onze kant van de oceaan steeds lastiger met de komst van de GDPR. Ten slotte moeten we oppassen dat het steeds minder betalen voor entertainment niet leidt tot een verschraling van het aanbod en de kwaliteit van content. Piraterij is natuurlijk ook nog steeds een probleem voor de filmindustrie. Is het MoviePass model too good to be true? We gaan het zien!

---

Michiel Veugelers Marketing Communicatie Manager bij IPG Mediabrands en filmliefhebber.

nl.ipgmediabrands.com
@MichielTV

 

Lees ook: 

03-04-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Adverteren in de bioscoop; tien gouden tips
27-02-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Wakanda forever en universele liefde + wie wint een Oscar?
31-01-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Franchise blockbuster en de beerput
20-12-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Product placement in films; hoe het niet moet!
21-11-2017 | [Column] Michiel Veugelers: De Movie Trailer, etalage van de filmbranche, van simpele marktkraam tot een overweldigende Harrod's kerstetalage anno nu
19-10-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Disruptie in de filmbranche, innoveer of het doek valt!
20-09-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Is the medium still the message?
15-08-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Fanbase in place
18-07-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Strijden op awardshows

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie