[Column] Michiel Veugelers: Ook in deze digitale tijden nog steeds het ultieme uitgangbord voor de film, de filmposter
24-08-2018 12:35:00 | Hits: 2292 | columnist: Michiel Veugelers | Tags:

In de huidige digitale tijden verbreekt de filmtrailer, geteast en gedeeld op social media, record na record. Maar een pakkend beeld van de film, wat de consument doet denken "die film moet ik zien!” is nog steeds belangrijk. Decennialang was het filmaffiche de belangrijkste reclame voor de film. De posters/uitingen zijn te zien in variërende formaten in en buiten de bioscoop, in abri’s en als steigerdoek, in dagbladen en magazines, als flyer en als online uiting op sites en social media.

In sommige gevallen zijn de posters gemaakt door kunstenaars en in andere gevallen door zeer kundige designers die in opdracht van een marketingafdeling de ideale filmposter ontwerpen. Voor de fans en verzamelaars een reden om zo’n poster te willen bezitten en dat kan de prijzen aardig opdrijven.

Een filmposter moet je vangen en triggeren. In één oogopslag moet je snappen waarom je die film moet zien of verleid worden langer en beter naar de poster te kijken. Is het de acteur, het verhaal, het gevoel? De poster moet het in één beeld kunnen vatten. Het filmaffiche is van oudsher het ultieme marketinginstrument voor de film. Een goede filmposter vat de toon van de film, het verhaal en de reden dat je de film wil zien samen in een simpele, intrigerende en krachtige manier. Bij het zien van onderstaand plaatje weet je waarschijnlijk meteen om welke film het gaat!

Eerder sprak ik in mijn columns over plotspoilers. Ook in filmposters wordt regelmatig te veel informatie gegeven en daarmee een belangrijke plotwending of het einde van een film verklapt en daarmee het kijkplezier verpest. Zo staat Sylvester Stallone op de poster van Rocky IV, waarin hij de koude oorlog uitvecht tegen Dolph Lundgren, triomfantelijk met een Amerikaanse vlag om zijn schouders, wat natuurlijk al iets over het einde van de film prijsgeeft.

Op de poster van Terminator Genisys was de menselijke held van de film al deels te zien als robot. Daarmee was de clou dat hij zelf een Terminator is al weggegeven voordat de doelgroep een seconde van de film had gezien. Dat zijn dus minder geslaagde filmposters! Maar er zijn natuurlijk ook juweeltjes.

Mijn favoriete Engelse filmmagazine Empire publiceerde de top 50 van beste filmposters. Een aantal favoriete posters van mijzelf uit dat lijstje zijn: The Thing (43), Breakfast at Tiffany’s (41), Halloween (35), Metropolis (33), Pulp Fiction (14), The Godfather (12), The Silence of the Lambs (8), Alien (6), Vertigo (5), Star Wars (3), Indiana Jones Raiders of the Lost Arc (2) en Jaws op nummer één.

Veel van die filmposters zijn dan ook iconisch geworden in de loop der jaren. Bij het noemen van films als Titanic, The Exorcist, The Graduate, Rosemary’s Baby, Gone With the Wind, A Clockwork Orange, Back tot he Future of Scarface zullen veel mensen meteen aan het beeld van de filmposter denken. Wellicht had je die poster vroeger op je tienerkamer aan de muur hangen?

Vreemd genoeg zijn de kunstenaars, illustratoren en grafisch ontwerpers die de iconische posters van toen (en nu) ontwierpen bij het grote publiek totaal onbekend. Zelfs bij de filmposterwedstrijd van omroepgids de TV Krant worden van de winnende posters alleen de film- en de studionaam genoemd en niet de makers. Ken jij Bill Gold, Bob Peak, Drew Struzan, Howard Terpning, Kyle Lambert of James Verdesoto? Om er maar een paar te noemen.

Net als bij kunst, film en reclame zien we ook bij de filmposter dat er bepaalde stijlen zijn die na zoveel jaar weer terug komen. zo zien we de glossy composities van de Star Wars filmposters vanaf de jaren zeventig en de Indiana Jonesfilmposter terug in superheldenfilms als X-Men: Days of Furture Past, Suicide Squad en Iron Man. De jaren 80 pop neon stijl van bijvoorbeeld de filmposter van Star Trek IV zien we terug in de visual voor Netlfix hitserie Stranger Things en de filmposter van Nerve. De grafische stijl met silhouetten van de poster van Hitchcock’s meesterwerk Vertigo zien we vandaag de dag terug in de posters van films als Maze Runner Scorch Trials en Bridge of Spies. Maar ook de grote blokkerige filmnamen op posters van bijvoorbeeld The Graduate, zie je terug bij de filmposter van de recente film Detroit.

Dus al is de functie van de filmposter iets minder belangrijk geworden dan vroeger in een digitale wereld die beheerst wordt door social media en video, en al hangen de posters niet meer wereldwijd op de slaapkamers van tieners, de filmposter blijft het uithangbord van een film en daarmee een belangrijk marketingmiddel van filmmakers en distributeurs. Zo lang er fysieke bioscopen, buitenreclame en printtitels zijn zal de filmposter blijven bestaan. En dan kunnen ook volgende generaties filmliefhebbers van iconische allesomvattende beelden gevat in één beeld of poster genieten. En bij het zien van zo’n poster enthousiast raken van een nog te kijken film of met weemoed terug denken aan een lievelingsfilm uit hun jeugd. En als we de makers van die posters wat meer in het zonnetje zetten, blijft er talent komen om die posters te ontwerpen. Dus ik ben voor een Oscar voor beste filmposter!

---

Michiel Veugelers is marketingcommunicatiemanager bij IPG Mediabrands en filmliefhebber.

nl.ipgmediabrands.com
@MichielTV

 

Lees ook: 

30-07-2018 | [Column] Michiel Veugelers: I see dead people! De plot spoiler als marketinginstrument in de filmindustrie?
29-06-2018 | [Column] Michiel Veugelers: De kip of het ei?
30-05-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Zijn easter eggs het nieuwste marketinginstrument? 
01-05-2018 | [Interview] Michiel Veugelers over zijn nieuwe rol binnen IPG Mediabrands
30-04-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Is het Netflix/Spotify abonnementsmodel de nieuwe disruptor in bioscoopland?
03-04-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Adverteren in de bioscoop; tien gouden tips
27-02-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Wakanda forever en universele liefde + wie wint een Oscar?
31-01-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Franchise blockbuster en de beerput
20-12-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Product placement in films; hoe het niet moet!
21-11-2017 | [Column] Michiel Veugelers: De Movie Trailer, etalage van de filmbranche, van simpele marktkraam tot een overweldigende Harrod's kerstetalage anno nu
19-10-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Disruptie in de filmbranche, innoveer of het doek valt!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie