[Column] Michiel Veugelers: Oud is Nieuw, Nieuw is Oud
07-12-2020 11:18:00 | Hits: 1787 | columnist: Michiel Veugelers | Tags:

We zitten alweer in de decembermaand, gaan naar Oud & Nieuw toe en kijken met zijn allen terug op een onwerkelijk jaar. Een jaar dat niemand bij het vooruitkijken naar 2020 had durven vermoeden. Opeens zaten we letterlijk midden in de film Contagion uit 2011.

Zelfstandigen, horeca-mensen, zorgmedewerkers, theater- en cultuurmakers, ouderen, alleenstaanden, gezinnen met jonge kinderen, winkeliers en velen anderen of misschien wel alle Nederlanders hebben het zwaar gehad en nog steeds. Hopelijk komt daar begin volgend jaar verandering in!

Ook de bioscoop- en filmbranche wereldwijd en in Nederland is hard getroffen. Filmsets gesloten, bioscopen dicht, festivals afgelast of online doorgezet, maximaal dertig mensen in een zaal, buffetten dicht, geen of minder bioscoopreclame verkocht en heel veel uitgestelde releases van blockbusters, ofwel de publiekstrekkers. Hier hebben we twee perioden gehad dat de bioscopen geheel gesloten waren en perioden met maximaal dertig mensen in een zaal, of op anderhalve meter afstand, met open en gesloten buffetten en met een beperkt filmaanbod. Met alle gevolgen van dien.

Normaliter is de bioscoop voor mij het medium dat bruist met premières van langverwachte films en de nieuwste trailers die de filmliefhebber doen smachten naar meer nieuws. De lente in filmland met steeds weer kakelverse content, vers van de pers. En daar tegenover tv het medium met oude films. Vroeger op video, dvd of op betaalzenders en nu via streamingdiensten, en uiteindelijk op, het afvoerputje of de winter voor de film, lineaire televisie. Dan is de glans of het kakelverse er wel vanaf. De 26ste herhaling van Police Academy 12 onderbroken door 15 commercial breaks en Hart van Nederland met daarna nog Piet Paulusma zeg maar.

Dit voorspel komt tot een climax als je de film bekijkt en als deze dan inderdaad beter dan deel één is

De voorpret voor de filmliefhebber begint als er via social media, op tv of in een filmtijdschrift wordt bekendgemaakt dat er een sequel gaat komen van die grootse film die het zo goed deed. Dan volgen er wat casting en plotgeruchten. Die actrice gaat de hoofdrol waarschijnlijk spelen, of ze gaan in deel twee de ruimte in! Dan komen de eerste gelekte foto’s van de set. De teaser-trailer. De première van de eerste trailer met tal van Easter Eggs. Trailer twee met de release date. En uiteindelijk de interviews met de makers en cast, een prijsvraag op de radio, spots op tv en online en uiteindelijk de première. Dit voorspel komt tot een climax als je dan zelf de film gaat bekijken en als deze dan inderdaad beter dan deel één blijkt te zijn. Alles voelt nieuw, exciting en jij was erbij! Dan wordt de film volwassen of oud, via eerdergenoemde route met als eindstation de lineaire tv-première. Op een paar evergreens na voelt de film tegen die tijd wat stoffig en van een tijdje terug. De filmliefhebber is allang de interesse verloren en hunkert alweer naar die nieuwste hit aan de horizon waar de buzz zoooo goed over is.

Maar wat is er tijdens de corona-crisis nu gebeurd? Er was weinig nieuws en kakelvers in de bioscoop. Met name op het gebied van de grote blockbusters. James Bond No Time to Die werd keer op keer verschoven, net als Wonder Woman deel twee en veel andere grote titels.

De trailers voor deze films werden maar vertoond en vertoond, maar de verwachting nooit ingelost. Toen ik recentelijk weer een nieuwe versie van de trailer van Wonder Woman deel twee zag, voelde het opeens of die film niet meer zo kakelvers was. Het voelde als een film die al een tijd op de plank ligt te verstoffen. Misschien kun je maar zo lang uitkijken naar iets? Voelt No Time to Die straks nog als de nieuwste James Bond, of voelt het als een film van twee jaar oud? Is door de coronacrisis nieuw oud geworden in de bioscoop?

Voelt No Time to Die straks nog als de nieuwste James Bond, of voelt het als een film van twee jaar oud?

Een grote film als Mulan ging in première op Disneys streamingplatform, maar met een stuk minder allure. Je miste de buzz: die moet je gezien hebben! En thuis te bekijken Netflix Original films als Extraction waren het allemaal net niet. Goede Netflix-films die even in de bioscoop te zien waren zoals The Trial of the Chicago 7 en recentelijk Mank (absolute aanrader) hadden minder urgentie omdat ze snel erna toch streaming te bekijken waren. Dus wel nieuw, maar toch zonder de bioscoopallure en heel snel of meteen in de pijpleiding naar de televisie of het scherm thuis.

Tegelijkertijd gingen een aantal creatieve bioscopen klassiekers opnieuw uitbrengen. De originele Star Wars-trilogie of Harry Potters. De Pathé-bioscopen in Amsterdam waren steevast uitverkocht (oké, met dertig klanten ben je dat snel) toen de The Lord of the Rings-films werden vertoond. Klassiekers als Jaws deel één en La Dolce Vita straalden opeens weer op het witte doek. De 40-jarige anniversary extended edition van Stanley Kubricks horrormeesterwerk The Shining voelde ineens als the next big thing in de bioscoop. Oude films die iedereen graag wilde zien. Excited om een hele trilogie nogmaals op het grote doek te bekijken. Films die je zelf nog nooit in de bioscoop had gezien, maar kende uit een grijs verleden in de videotheek, nu naar de eisen van deze tijd bewerkt voor de bioscoop. Oud voelde opeens als nieuw aan!

Als de wereld weer teruggaat naar het oude, wordt de reguliere cyclus van première in de bioscoop en dan met wat tussenstappen naar de buis weer gewoon? Warner Bros. heeft recentelijk aangekondigd dat alle films tegelijk op streamingdienst HBO Max worden gereleaset in de Verenigde Staten. De bioscoopbranche is daar begrijpelijk niet blij mee! Dus wordt nieuw wel weer nieuw en wordt oud weer oud? Komt het Oude Normaal ooit weer terug in filmland? Ik wens jullie in elk geval ondanks de beperkingen een fijne decembermaand en alvast een mooi oud en nieuw. En ik hoop van harte dat we in 2021 snel met zijn allen de laatste James Bond met Daniel Craig in de bioscoop kunnen gaan bekijken!

---

Michiel Veugelers is marketingcommunicatiemanagerbij IPG Mediabrands.

www.mediabrands.com
@MichielTV

 

Lees ook:

14-09-2020 | [Column] Michiel Veugelers: Don’t try to understand it. Feel it.
11-09-2019 | [Column] Michiel Veugelers: Geen stoppen meer aan
19-01-2019 | [Column] Michiel Veugelers: Een filmjaar in cijfers
21-12-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Terugkijken op filmjaar 2018 en vooruitkijken naar 2019
30-10-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Filmmuziek, de soundtrack van je leven 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie