[Column] Michiel Veugelers: Zijn easter eggs het nieuwste marketinginstrument?
30-05-2018 08:46:00 | Hits: 2918 | columnist: Michiel Veugelers | Tags:

Wist je dat in Indiana Jones, Raiders of the Lost Ark op een pilaar vol hiërogliefen een kleine afbeelding te zien is van R2D2 en C3PO uit Star Wars? Wist je dat Alfred Hithcock in 39 van zijn 52 grote speelfilms zelf kort verscheen in een cameo appearance? Wist je dat in bijna elke scene van de film Fight Club een kop koffie te zien is en in veel gevallen van Starbucks?
Dat zijn easter eggs: een grapje, een knipoog of een verwijzing, verstopt in de film. Als je de film voor het eerst ziet valt het vaak niet eens op. Alleen de echte fans gaan er naar op zoek, soms zelfs door een film beeld voor beeld stop te zetten en dan de kleinste details te analyseren.

Soms zijn de easter eggs niet meer dan een verstopte grap van de makers, soms een hommage aan andere filmmakers uit het verleden, dan weer een beloning voor trouwe fans of om een maatschappelijk of politiek statement te maken. Echter, steeds meer lijken easter eggs ook bedoeld te zijn om sneak previews te geven, om fans aan een franchise te binden, en worden ingezet voor marketingdoeleinden. In Steven Spielbergs Ready Player One zouden zelfs meer dan 300 easter eggs zitten!

Elke Marvelfan (van de Avengers, Guardians of the Galaxy, Black Panther, The Hulk, Iron Man en Thor-films) weet dat je bij de eindcredits (de aftiteling) moet blijven zitten omdat er nog een scene komt, vaak met een link of cliffhanger naar een andere film. In Iron Man 2 uit 2010 was er na de aftiteling een scene met SHIELDs Nick Fury met een kaart op de achtergrond. Op die kaart waren een aantal plaatsen omcirkeld, en dat waren natuurlijk niet zo maar willekeurige plaatsen. Ze hadden allemaal een referentie naar een Marvelkarakter, zoals New York, waar The Hulk zat, Antarctica waar Captain America ingevroren lag en een plek in Afrika waar Black Panther heerst. Meteen een mooie hint naar de films van Marvel die er nog zouden komen. De fans die het door hadden, waren door het dolle heen.

Marvellegende en de bedenker van een aantal van de Marvelkarakters Stan Lee speelt in bijna elke film ook wel een cameo, zoals Hitchcock dat deed. De fans zitten daardoor op het puntje van hun stoel om hem te spotten in een nieuwe Marvelfilm.

We zien tal van referenties naar de comics waar de films op gebaseerd zijn, zelfs referenties naar Star Wars (in Thor en andere films waarin armen worden verloren, zoals Luke Skywalker zijn hand verloor in een gevecht met zijn vader Darth Vader). Maar bovenal ook referenties naar films die nog komen, zoals we in Thor al een korte vooruitblik kregen op The Infinity Gauntlet, die een grote rol speelde in de laatste Avengersfilm: Infinity War.

Deze easter eggs, die soms zo subtiel zijn dat je ze gemakkelijk over het hoofd ziet, creëren weer enorme buzz op internetfora, blogs en social media. De grote fans, of noem ze filmnerds. willen shinen met het feit dat zij de kleinste hints of grapjes zien en kunnen plaatsen. Andere blogs en YouTube-kanalen nemen ze weer over in lijstjes. Trailers worden dood geanalyseerd op zoek naar aanwijzingen. Dus volop exposure voor de film of eventuele sequels. Het krijgt mensen aan het praten, het brengt mensen samen en het bouwt aan een merk. Door het gebruiken van easter eggs krijgt de kijker van de film van een passieve rol opeens een actieve rol, en iedereen houdt van een speurtocht op zijn tijd. Daarnaast laat je als bedrijf ook je menselijke kant zien en dat zorgt voor loyaliteit.
Niet alleen de filmbusiness heeft de easter eggs ontdekt. Ook in tv-series, games en zelfs software zitten ze tegenwoordig. Type maar eens “do a barrel roll” in bij Google.

Alleen de Nederlandse film blijft bij mijn weten nog een beetje achter met het gebruik van easter eggs als marketinginstrument en aangezien het met de Nederlandse film wat minder gaat, zou ik zeggen: grijp deze kans. Waar blijven de hommages aan Fons Rademakers, Turks Fruit, Flodder, Simon, Soldaat van Oranje, Martin Koolhoven en Paul Verhoeven? De hints naar Gooische Vrouwen 3, Ciske de man, New Kids Overdrive, Rotterdamned, Schatjes: De kleinkinderen! en Green Movie. Wat mij betreft is het de hoogste tijd dat we ook in de Nederlandse film eindelijk naar paaseieren kunnen gaan zoeken!

---

Michiel Veugelers is marketingcommunicatiemanager bij IPG Mediabrands en filmliefhebber.

nl.ipgmediabrands.com
@MichielTV

 

Lees ook: 

01-05-2018 | [Interview] Michiel Veugelers over zijn nieuwe rol binnen IPG Mediabrands
30-04-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Is het Netflix/Spotify abonnementsmodel de nieuwe disruptor in bioscoopland?
03-04-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Adverteren in de bioscoop; tien gouden tips
27-02-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Wakanda forever en universele liefde + wie wint een Oscar?
31-01-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Franchise blockbuster en de beerput
20-12-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Product placement in films; hoe het niet moet!
21-11-2017 | [Column] Michiel Veugelers: De Movie Trailer, etalage van de filmbranche, van simpele marktkraam tot een overweldigende Harrod's kerstetalage anno nu
19-10-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Disruptie in de filmbranche, innoveer of het doek valt!
20-09-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Is the medium still the message?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie