Bioscoopbezoek stijgt met 5,3 procent tot 36 miljoen
12-01-2018 11:12:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 1745 | Tags:

Het bioscoopbezoek in Nederland is voor het tiende achtereenvolgende jaar gestegen naar bijna 36 miljoen. De stijging bedroeg 5,3 procent ten opzichte van 2016. Het gemiddeld aantal bezoeken per hoofd van de bevolking komt hiermee uit op 2,1 keer per jaar, dit is het hoogste gemiddelde sinds 1978. De best bezochte films van 2017 waren Despicable Me 3, Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge en Beauty and the Beast. De film Soof 2 was ook in 2017 de best bezochte Nederlandse film.  
 
De totale omzet uit kaartverkoop kwam in 2017 uit op 302 miljoen euro, een groei van 4,9 procent in vergelijking met 2016. Het exact aantal bezoeken is uitgekomen op 35.991.491. De gemiddelde ticketprijs bleef met 8,38 euro vrijwel gelijk (-0,4%) aan 2016. De cijfers werden vandaag bekendgemaakt tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie van Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) in Pathé Tuschinski in Amsterdam.
 
Het marktaandeel voor de Nederlandse film op basis van bezoek bleef in 2017 met 12 procent vrijwel gelijk aan 2016 (12,3%). Dit ondanks het ontbreken van echt grote successen, er staat niet één Nederlandse film in de top 20 van 2017. Opmerkelijk is ook dat de twee meest succesvolle Nederlandse films van 2017 al in 2016 zijn uitgebracht. In totaal werden er in 2017 ruim 4,3 miljoen bezoeken geregistreerd voor een Nederlandse film in de bioscoop of het filmtheater. De top drie bestond uit Soof 2 (355.911 bezoeken in 2017 – inclusief het bezoek uit 2016 trok deze film 897.571 bezoeken), Onze Jongens (300.949 bezoeken - inclusief het bezoek uit 2016 trok deze film 361.988 bezoeken) en Dikkertje Dap (251.336 bezoeken).
 
Exploitanten en distributeurs investeren veel voor een continuering van de groei, onder andere door de introductie van nieuwe technieken en (marketing) concepten, renovaties en nieuwbouw. Het afgelopen jaar kenmerkt zich met name door investeringen in nieuwe technieken en concepten bij bioscopen en filmtheaters, zoals Dolby Cinema, IMAX en 4DX en verdere verbetering van de algemene kwaliteit. In 2017 zijn er 13 nieuwe zalen geopend met ca. 2800 stoelen. Over de afgelopen drie jaar is het aantal zalen met ruim 11 procent toegenomen tot een totaal van 959.  
 
De voorzitter van de NVBF, Winnie Sorgdrager, stond stil bij de grote investeringen die door vertoners en distributeurs worden gedaan, maar ook bij de grote verschillen binnen de sector. Zij sprak daarnaast over de positie van de Nederlandse film, al jaren een belangrijk speerpunt van FDN en de NVBF. De twee brancheverenigingen voeren daarom momenteel met verschillende partijen gesprekken om te komen tot een nieuw BTW-convenant mét nieuwe afspraken met de overheid voor een verhoogde bijdrage voor de Nederlandse film.  Winnie Sorgdrager stond tot slot ook stil bij de start van filmvertoning in Nederland en de oprichting van de bioscoopbond in 1918, alweer honderd jaar geleden. Dit jaar wordt dan ook honderd jaar samenwerking binnen de sector gevierd, een samenwerking die ook in de komende honderd jaar voortgezet zal worden.
 
In de toelichting bij de jaarcijfers stond Hajo Binsbergen, bestuurslid van FDN, stil bij belangrijke thema’s en trends. In het algemeen kan teruggekeken worden op een goed jaar waarbij de markt in bijna alle opzichten is gegroeid. De groei wordt steeds meer bepaald door bezoek in het hele land en niet alleen door bezoek in de grote vier steden. Daarnaast is er ook een toenemend aantal bezoekers voor de eerder genoemde premium large formats, iets waar het afgelopen jaar veel in is geïnvesteerd. In 2017 was er ook succes in de bestrijding van piraterij. Eén van de belangrijkste was de positieve uitspraak in de zaak Ziggo - Pirate Bay. Ook de lancering van Film.nl, de zoekmachine die het legaal aanbod toont, is met meer dan 100.000 gedownloade apps een groot succes. 

www.filmdistributeurs.nl
www.denvbf.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie