Bioscopen en Filmtheaters trekken zich terug uit sneltest-pilot
12-03-2021 17:11:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 705 | Tags:

De brancheorganisatie voor bioscopen en filmtheaters (NVBF) trekt zich naar aanleiding van een stroom van ontstelde reacties van haar leden terug uit de voorgestelde sneltest-pilot. Sneltests in de bioscoop zijn praktisch en economisch onhaalbaar én hebben daarnaast geen toegevoegde waarde voor de al volkomen veilig ingerichte bioscopen. De betaalde tests zouden ook nog eens de definitieve nekslag kunnen betekenen voor de bioscoopbranche die al een jaar in zwaar weer verkeert, aldus de NVBF.

Vorige week werd een sneltestpilot voorgesteld door de ministeries van OCW en VWS aan onder meer de NVBF. De bioscopen wilden graag helpen om de samenleving weer eerder open te krijgen. Minister De Jonge stelt hier nu over dat “het geen onlogische gedachte is dat je over een tijd een paar euro extra voor de bioscoop betaalt om de kosten van een test te dekken”. De sneltest-pilot zou een test moeten zijn voor het nieuwe wetsvoorstel Tijdelijke wet testbewijzen Covid-19 waarin bioscopen en filmtheaters onder de festival- en evenementennoemer worden geschaard en alleen toegankelijk zijn met een (betaald) testbewijs.

Gulian Nolthenius, directeur van de NVBF: “De bioscopen en filmtheaters willen graag meedenken over oplossingen voor eerdere versoepelingen, maar er heerst veel ongerustheid over dit voorstel. Het testen als voorwaarde voor bezoek is niet geschikt voor bioscoopbezoek en het betaald testen al helemaal niet. Bioscoopbezoek is bij uitstek een laagdrempelig uitje dat in de meeste gevallen kort van tevoren wordt gepland en daarmee valt onder de noemer horeca en detailhandel. Een sneltest zal een enorme drempel opwerpen voor de toegankelijkheid en spontaan bezoek van een bioscoop of filmtheater. Daarnaast zal, als de bezoeker de kosten van de test zelf moet dragen, de prijs van een bioscoopticket met 30 tot 50 procent stijgen. Dat is een disproportionele stijging. Bioscoop als voordelig uitje voor alle bevolkingsgroepen verdwijnt hiermee volledig. Een dergelijke toegankelijkheidsdrempel en het kostenverhogend vooruitzicht zal de definitieve nekslag betekenen voor de bioscoopbranche die al een jaar in een zwaar verlieslatende situatie verkeert.”

Protocol Verantwoord Bioscoop- en Filmtheaterbezoek

De branche voelt veel meer voor een openstelling op basis van een triage gesprek aan de hand van het Protocol Verantwoord Bioscoop- en Filmtheaterbezoek. Dit protocol werd in mei vorig jaar gezamenlijk door de branche en overheid opgesteld en heeft aangetoond dat bioscopen en filmtheaters hiermee in alle veiligheid open konden. De bioscopen en filmtheaters in Nederland hebben onder dit protocol sinds 1 juni miljoenen bezoekers ontvangen, en er is geen enkele besmetting te herleiden geweest naar de bioscoop.

Gulian Nolthenius: “Bioscoopbezoek valt in de categorie Indoor Passief, waarbij bezoekers stilzitten en niet juichen of zingen. Daarnaast is er genoeg ruimte in de gehele bioscoop om voldoende afstand van elkaar te houden. Een al bewezen volkomen veilige setting.”

Veilig en toegankelijk uitje om hedendaagse sleur te doorbreken

De bioscopen en filmtheaters snakken ernaar om op een verantwoorde en veilige wijze weer open te gaan en Nederlanders een veilig, toegankelijk en voordelig uitje te kunnen bieden. Een gemakkelijk uitje waar Nederlanders – waaronder een grote groep jongeren die het erg zwaar hebben in deze tijd – enorm naar uitkijken en wat afwisseling kan geven in deze tijd van zoveel beperkingen.

De NVBF roept het Kabinet dan ook dringend op om op 23 maart aan te kondigen dat de bioscopen en filmtheaters hun deuren voor het publiek weer mogen openen aan de hand van het Protocol Verantwoord Bioscoop- en Filmtheaterbezoek, zonder sneltests en binnen de veilige omgeving die wordt geboden inclusief de 1,5 meter afstand.

www.denvbf.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie