Sterke tweede helft zorgt voor ruim 35,7 miljoen bioscoopbezoeken in 2018
11-01-2019 12:01:00 | Door: David de Jong | hits: 1207 | Tags:

Er was in 2018 een kleine daling van het bioscoopbezoek ten opzichte van 2017. Het gemiddeld aantal bezoeken per hoofd van de bevolking aan de bioscoop bleef met 2,1 procent vrijwel gelijk aan dat van 2017.

Begin 2018 betekende een moeizame start met achterblijvend bioscoopbezoek. Sterke titels, waaronder de best bezochte films van 2018, Bohemian Rhapsody, Mamma Mia! Here We Go Again en Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald, trokken in de tweede helft van het jaar veel bezoekers. Bon Bini Holland 2 was in 2018 de best bezocht Nederlandse film.

Deze cijfers werden vandaag bekendgemaakt tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie van Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) in Pathé Tusschinski in Amsterdam.

FDN en NVBF denken dat door het WK voetbal, de zeer hete zomer en het ontbreken van grote blockbusters de branche, net als vier jaar geleden, aan het einde van de zomer nog af leek te stevenen op een forse daling van het aantal bezoekers. Het sterke najaar heeft echter voor een inhaalslag gezorgd. Opvallend zijn de successen van de muziekfilms dit jaar, Bohemian Rhapsody, Mamma Mia! Here We Go Again en A Star is Born trokken veel niet-frequente (extra) bezoekers naar de bioscopen. Bioscopen en filmtheaters blijven steeds nieuwe bezoekers bereiken en de sector verwacht, zeker gezien de verwachte sterke releases in 2019, een continuering van de groei van de afgelopen jaren.

De totale omzet uit kaartverkoop kwam in 2018 uit op 312.405.029 euro, een groei van 3,5 procent in vergelijking met 2017. Het exact aantal bezoeken is uitgekomen op 35.715.451. De gemiddelde ticketprijs steeg naar 8,75 euro, een verhoging van 4,3 procent ten opzichte van 2017.

Investeringen

Exploitanten en distributeurs zeggen veel te investeren voor de groei van het aantal bezoekers, onder andere door de introductie van nieuwe technieken en (marketing) concepten, renovaties en nieuwbouw.

Het afgelopen jaar is volgens de branche met name in zitcomfort geïnvesteerd. Met DeLuxe-, VIP-, 4DX- en 4DM stoelen willen bioscopen het bezoek aan de film een andere ervaring maken. Ook zijn continuerende investeringen in nieuwe technieken en concepten bij bioscopen en filmtheaters, zowel wat beeld als geluid betreft, gedaan.

In 2018 zijn er 14 extra zalen geopend. Het totale stoelenaantal nam, mede door bovenstaande investeringen in nieuwe stoelen met meer ruimte per stoel, voor het eerst in 10 jaar af met een kleine 3.000 stoelen ten opzichte van 2017.

Nederlandse film

Het aantal bezoeken aan de Nederlandse film bleef in 2018 lang achter op het aantal bezoeken in 2017, maar het jaar is afgesloten met een kleine daling in het marktaandeel op basis van bezoek (0,8 procent). Vooral in de laatste maanden van 2018 trok het bezoek bij. Maar liefst 6 films uit de top 10 zijn in de laatste 4 maanden van 2018 in release gegaan. In totaal werden er in 2018 circa 4,0 miljoen bezoeken geregistreerd voor een Nederlandse film in de bioscoop of het filmtheater. De top drie bestond uit Bon Bini Holland 2 (406.430 bezoeken), Bankier van het Verzet (406.015 bezoeken) en Doris (363.887 bezoeken).

Film blijft standhouden

Winnie Sorgdrager, voorzitter van de NVBF en minister van staat, sprak over de alomtegenwoordigheid van film en het feit dat de film in de bioscoop of het filmtheater nog steeds standhoudt. Film is voor iedereen - distributeurs en exploitanten zijn dan ook steeds op zoek naar nieuwe en betere manieren om de bezoeker aan die film te bedienen. Ook daarom is de verscheidenheid van het Nederlandse filmlandschap zo belangrijk: het avondje uit als entertainment én als cultureel product. Mevrouw Sorgdrager benadrukte in haar voordracht ook het belang van media-educatie (iets waar veel filmtheaters met hun educatieprogramma’s aan bijdragen) en cultuur en cultuureducatie in het algemeen. Hier ligt volgens haar ook een belangrijke rol voor de (lokale) overheid, zeker nu na lang onderhandelen in 2018 een nieuw BTW-convenant is afgesloten waarbij distributeurs en exploitanten meer bijdragen aan de productie van de Nederlandse film dan voorheen én daarnaast gelden vrijmaken voor onder andere filmjournalistiek, onderzoek en de website Film.nl (een zoekmachine die het legaal aanbod toont). Tot slot sprak zij de hoop uit dat, mede dankzij deze maatregelen, in 2019 meer Nederlandse publiekstrekkers en kleinere kwaliteitsfilms op de markt komen.

Markt & cijfers

Hajo Binsbergen, bestuurslid van FDN en algemeen directeur van Warner Bros. International Pictures Holland, stond in de toelichting bij de jaarcijfers stil bij belangrijke thema’s en trends. Onder andere de piraterijbestrijding, de positie van Nederland binnen Europa en het grotere internationale krachtenveld en de positionering van het product film binnen het gehele medialandschap werden besproken. In het algemeen kan teruggekeken worden op een goed jaar waarbij de markt dankzij nieuwe en gerenoveerde bioscopen en filmtheaters en een sterk product van distributeurs vrijwel stabiel is gebleven. Opvallend is dat het aantal bezoeken bij filmtheaters, ten opzichte van het totale bezoek, met 8,4 procent gestegen is.

De kerncijfers 2018 zijn hier te downloaden. De top 20, de top 30 Nederlandse films alsmede de top 20 films die hebben gedraaid in de Nederlandse filmtheaters en filmhuizen is hier te downloaden.

www.denvbf.nl
www.nvpi.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie