United verzorgt augmented reality tijdens Avond van de Filmmuziek
16-04-2019 13:50:52 | Door: Katja Brokke | hits: 4183 | Tags:

United, de fullservice-organisatie op het gebied van broadcastfaciliteiten, heeft een augmentedreality-beleving gerealiseerd tijdens de jaarlijkse Avond van de Filmmuziek.

Zowel voor de 11.000 bezoekers van de Avond van de Filmmuziek als voor de tv-kijkers thuis, kwam de filmmuziek tot leven dankzij augmented reality. Bij de eerste klanken van de soundtrack van Jurassic Park ging het dak van de Ziggo Dome virtueel open, waarna levensgrote dinosaurussen zich over het publiek heen bogen. Even later, toen het Metropole Orkest de Star Wars-soundtrack van John Williams inzette, scheerden ruimteschepen over de hoofden van het publiek.

Jeroen van Rossum, manager Business Development bij United: “Het belangrijkste was dat de beleving optimaal was, voor zowel het publiek in de zaal als voor de tv-kijker thuis. De virtuele elementen moesten in relatief korte tijd worden gerealiseerd, maar wel geloofwaardig en herkenbaar zijn. Het was een live-show, er was dus geen ruimte om nog aanpassingen te doen achteraf.”

Een minstens zo grote uitdaging waren de virtuele scènes. De vliegroutes van de ruimteschepen en de Pterodactylus-vogels, de laserstralen van de Stormtroopers en de ruimteschepen; alles werd dynamisch opgezet.

Jeroen van Rossum: “Dat betekent dat je alles real-time op elkaar moet afstemmen. Je moet rekening houden met de positie van de elementen en hun interactie. Alles wat gebeurt moet dus dynamisch op elkaar reageren.”

David Grifhorst, regisseur: “Ik was in eerste instantie eerlijk gezegd niet zo enthousiast over het idee. Toen het team van United liet zien wat er technologisch al mogelijk is, werd ik echt enthousiast. Wat er uiteindelijk is neergezet, dat was precies waar ik op had gehoopt. De toekomst van augmented reality zit volgens mij ook in storytelling. Dit team heeft echt een geweldige prestatie neergezet. Toen het idee werd geopperd om de Millennium Falcon, werd er wel even gefronst. Maar het is gewoon gelukt!”

Techniek

- Voor het real-time en realistisch renderen, werd gebruikgemaakt van een Unreal Engine, een techniek die ook in gaming wordt gebruikt.
- Drie camera’s waren uitgerust met augmented reality. 
- De mechanische tracking werd verzorgd door Eurogrip.
- De productie van de Avond van de Filmmuziek was in handen van PilotStudio.

Deel 1 van de Avond van de Filmmuziek is uitgezonden op zondag 7 april bij BNNVARA en deel 2 is uitgezonden op zondag 14 april 2019. Bekijk deel 1 terug  via Uitzending Gemist

Een compilatie van de videobeelden en een kijkje achter de schermen zijn terug te vinden op de website van United.

www.united4all.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie