[Interview] Erik Tijman (Cinekid): Kinderen zijn een onderschatte doelgroep
22-10-2018 09:44:00 Door: Katja Brokke | Hits: 1772 | Tags:

Erik Tijman is hoofd film & tv bij Cinekid. Van 20 tot en met 26 oktober 2018 strijkt Cinekid Festival weer neer, dit keer in bijna 40 Nederlandse filmtheaters. Wij vragen hem naar zijn werk, de mediajungle en het belang om kinderen bij media te betrekken.

[Credits foto: Tess Semin]

Hallo Erik. Kun je Cinekid omschrijven?

Cinekid is 's wereld  grootste kindermediafestival en richt zich op een publiek tussen de 3 en 14 jaar oud. Naast de mooiste films van over de hele wereld, vertonen we premières van de nieuwe Nederlandse en (internationale) televisieseries. In ons MediaLab presenteren we de nieuwe ontwikkelingen in de digitale cultuur, in de vorm van interactieve installaties, bijzondere workshops, apps en games. Naast de festivalweek in Amsterdam organiseert Cinekid tijdens de herfstvakantie ook festivals op circa 40 locaties verspreid over het land.

Wat doe jij voor Cinekid?

Als hoofd Film en Televisie stuur ik een afdeling aan waarmee ik samen gedurende het jaar onze film- en televisieprogrammering research en samenstel. Ik en mijn collega's reizen naar nationale en internationale festivals om nieuwe producties te zien, kijken meer dan 700 ingezonden werken en onderhouden een netwerk om de mooie producties naar Nederland te kunnen brengen.

Cinekid Festival staat dit jaar in het teken van de mediajungle. Hoe uit zich dat in de programmering?

We hebben voor mediajungle als jaarthema gekozen vanwege twee redenen. Allereerst benadrukt dit thema de verscheidenheid en complexiteit van het hedendaagse medialandschap en hoe moeilijk het kan worden ervaren om als kijker de juiste producties te vinden. Cinekid grijpt al 32 jaar deze uitdaging aan en probeert een plek te zijn waar kinderen, ouders en professionals door de bomen weer het bos kunnen zien.

Daarnaast spelen natuur en dieren van oudsher een belangrijke rol in de kindermedia. In veel kinderproducties staat de vriendschap met een dier centraal. Met ons programma van dit jaar proberen we de mooiste dierenfilms te presenteren en kinderen de kans te geven om klassieke kinderfilms op het grote doek te zien. Zo presenteren we voorstellingen van de 40 jaar oude tranentrekker Waterschapsheuvel en de nu al 30 jaar oude Mijn buurman Totoro. Ten slotte staat op sommige dagen van het festival een bepaald dier centraal en hebben we op maandag 22 oktober een kattenfilmmarathon met klassieke Disneyfilms Oliver & Co en de Aristokatten, en op woensdag 24 een hondendag met een heuse PUPquiz.

Zijn er films en/of programma’s die er echt uitspringen voor jou?

Het programma is heel groot divers en er is echt voor ieder wat wils. Als ik echt een specifieke film zou moeten kiezen dan zou ik zeggen dat iedereen Supa Modo moet gaan zien, een Keniaanse superheldenfilm met een twist. Zelfs als je zelf geen kinderen hebt en je je geen kind meer voelt, moet je deze film bekijken, bijvoorbeeld in ons avondprogramma de Nacht van de Leeuw tussen maandag 22 tot en met donderdag 25 oktober.

Hoe groot is volgens jou het belang om kinderen bij media(productie) te betrekken?

Kinderen en jongeren is een traditioneel zeer belangrijke, maar vaak onderschatte doelgroep voor de Nederlandse media-industrie. Bij Cinekid proberen we te laten zien dat kinderfilms en producties niet kinderachtig hoeven te zijn. Als maker of professional is het dan ook heel waardevol je te verdiepen in deze mogelijke doelgroep en hopelijk verrast te worden door de mogelijkheden.

Kunnen film- en tv-makers een samenwerking aangaan met Cinekid?

Naast ons publieke programma, organiseert Cinekid tussen dinsdag 23 en vrijdag 26 oktober ook een internationaal toonaangevend industrieprogramma genaamd Cinekid for Professionals (CfP). Dit is dé plek voor mediaprofessionals die zich willen ontwikkelen in de kindermedia. Bij CfP kan je je laten inspireren, contacten leggen met gelijkgestemden en je eigen projecten pitchen aan de aanwezige voltallige industrie.

Wat is het laatste nieuws?

Wij lanceren op het festival de VPRO Cinekid Top 100; de 100 beste jeugdfilms die je als kind gezien moet hebben. Dit doen we vlak voor de vertoning van Top100-film Shaun het schaap.

www.cinekid.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie