[Interview] Jeroen Huijsdens: Bioscoop heeft bewezen iets te bieden wat anderen niet in huis hebben
13-12-2019 09:40:00 Door: Katja Brokke | Hits: 2911 | Tags:

Jeroen Huijsdens is hoofdredacteur van Holland Film Nieuws – HFM – en Filmdepot.nl en is eigenaar van Filmtaal. En sinds kort mede-uitgever van Alles is film.

[Foto: Sven van der Vlugt]

Alles is film is jullie nieuwe project, vertel!

Het is allemaal begonnen met HFN. We maken dat vakblad voor de Nederlandse film- en bioscoopsector al 25 jaar. We doen dat al jaren met zoveel passie en plezier dat we begin dit jaar een speciale bioscoopprijs kregen: de Jan Nijland Zilveren Roos. Uitgever Riet Zegers, artdirector Tanja van Rooden en ik hebben besloten om het prijzengeld te gebruiken om een boek te maken dat de lezer meeneemt achter de schermen van de Nederlandse filmwereld. We zijn erin geslaagd een heerlijk boek te maken met uniek beeldmateriaal en met geweldige uitleg over het maken, uitbrengen en vertonen van films in Nederland. Er zitten mooie verhalen en leuke anekdotes in van bekende en wat minder bekende mensen uit de Nederlandse filmwereld. Ons onverwoestbare team van HFN-redacteuren heeft zo'n 150 filmprofessionals geïnterviewd. We zijn er enorm trots op dat onder anderen Paul Verhoeven, Barry Atsma, Carice van Houten en Monic Hendrickx aan Alles is film hebben willen meewerken.

Je wist natuurlijk al alles over de Nederlandse film. Heeft het maken van dit boek je nieuwe inzichten opgeleverd?

Ja, zeker. We laten in het boek niet alleen bekende regisseurs en acteurs aan het woord, maar ook een heleboel personen die echt achter de schermen werken, zoals production designers, kostuumontwerpers, filmcomponisten en locatiescouts. Maar er komen ook mensen aan het woord die betrokken zijn bij filmdistributie en vertoning in bioscopen en filmtheaters en alles wat erbij komt kijken, zoals bioscoopreclame. Natuurlijk staan we ook stil bij het filmpubliek. Wat wij ons door het boek meer dan ooit zijn gaan realiseren is hoeveel vakkennis er in Nederland is en met hoeveel passie al die mensen hun beroep uitoefenen. Dat is echt ongekend!

De Nederlandse bioscopen hebben een topjaar achter de rug, maar dat geldt niet noodzakelijkerwijs voor de Nederlandse film. Hoe staat de Nederlandse film ervoor?

De Nederlandse film heeft inderdaad opnieuw een lastig jaar achter de rug. Maar dat komt dus niet, zoals ik je net al heb verteld, door het gebrek aan talent. Dat is er echt wel. Ook al weten we dat het echt jaren kan duren voordat een film van de grond komt, denk ik dat het goed zou zijn als de projecten nog wat meer kunnen rijpen en scenarioschrijvers – want elke goede film begint met een goed script – niet te veel onder druk worden gezet. Een ander niet te vergeten aspect is de marketing. Er is echt al enorm veel ten goede veranderd, maar een film kan zijn publiek niet vinden als hij promotioneel niet lekker uit de startblokken komt. Vergis je niet, tegen Amerikaanse marketingbudgetten kan de Nederlandse film niet op. Dus moet je creatief zijn en voordeel halen uit het feit dat het publiek de afgelopen jaren wel heeft laten zien kaartjes te willen kopen voor Nederlandse films als het aanbod ze aanspreekt.

Netflix: kans of bedreiging voor de Nederlandse filmindustrie?

Je kunt er heel moeilijk over gaan doen, maar de streamingdiensten zijn er en gaan ook niet meer weg. In z’n bijna 125-jarig bestaan heeft de bioscoop vaker met andere vormen van vrijetijdsbesteding te maken gehad. Elke keer heeft de bioscoop bewezen iets te kunnen bieden wat anderen niet in huis hebben. De ene keer was het een technologische innovatie, de andere keer was het omdat de bioscoop de nieuwste films draait. Vergeet niet dat de bioscoop ons laat ervaren dat we sociale wezens zijn die er veel plezier aan beleven om samen dingen te doen en te ervaren. Als de bioscoopsector blijft innoveren, service blijft bieden en blijft luisteren naar de bezoekers dan voorspel ik een mooie toekomst voor the grand old lady of cinema.

Hoe zie jij de Nederlandse filmindustrie zich in de komende vijf jaar ontwikkelen?

Ik ben wat dat betreft positief gestemd. Er zijn partijen die het lastig hebben en nog lastiger gaan krijgen, maar over het algemeen gaat het goed en gaan we nog leuke dingen zien. Ik voorspel dat er nog het nodige gaat gebeuren op het gebied van filmmarketing waarbij de individuele bezoeker centraler komt te staan en beter geïnformeerd gaat worden. Ik voorzie daarnaast nog een mooie toekomst voor concepten als cinema on demand en boutique cinemas.

www.filmtaal.nl
www.hollandfilmnieuws.nl
www.filmdepot.nl

Lees ook: [Interview] Jeroen Huijsdens: Het is ongekend wat we in de film- en bioscoopwereld meemaken

Dit interview verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine

 

 

 

 

 

 

 

 

DeMedia100 en MediaBelofte worden gesponsord door

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie